Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

https://twitter.com/parrot_soldier/status/1684484443845656576?s=20

Minuset med TOS systemet er kort rekkevidde. Men når Ukraina kan fly fritt med droner og ta det ut, så har russland et problem med luftvern.

3 Likes

Jeg tror du gjør en grei analyse av denne hendelsen. Vi kan ikke forvente samme treningsnivå på soldatene etter noen månder, som det vi finner blant profesjonelle soldater i den vestlige verden.

Hvorvidt dette angrepet er representativt vil avgjøre hvorvidt vi kan trekke generelle konklusjoner. DefMon3 har sett gjennom videoene som har blitt sluppet fra russisk side, og sier at de er samlet opp over tid. I så fall reduserer det sannsynligheten for at de er særlig representative.

Spørsmålet om angrepet er suisidalt, avhenger av situasjonsbildet før angrepet. Et slikt misslykket angrep kan ha flere årsaker. Det kan for eksempel være sviktende etteretning, der de ikke har fanget opp at russerne har fått frem mere artilleri eller andre forsterkninger. Kulturelt er suisidale angrep ikke akseptert slik jeg kjenner ukrainerne.

Militært ser Ukraina for meg ut som et forsvar i utvikling. De må endre doktriner, utstyr og taktikker mens en intensiv krig pågår. De er ikke veldig gode på NATO taktikk, men er veldig langt framme på kombinasjon av sivil og militær teknologi. For eksempel på dronebruk og på en app som gir rekordrask reaksjonstid på artilleri.

7 Likes

Ny våpen pakke i fra USA på ca 4oo millioner Dollar. Ser den er i fra Tirsdag,

Den nye våpenforsendelsen inkluderer ammunisjon til luftvern, panservernraketter og pansrede kjøretøy. Verdien tilsvarer i overkant av 4 milliarder norske kroner.

Denne forsendelsen inkluderer for første gang overvåkningsdronen Hornet. Ukrainerne får også påfyll av ammunisjon til Himars-systemet, samt en rekke andre våpen.

Dette er den 43. hjelpepakken med militær bistand fra USA til Ukraina i krigen. Så langt har de sendt militært materiell til en verdi av over 430 milliarder norske kroner. Tidligere i sommer donerte USA klasevåpen til Ukraina, og disse er nå i bruk på slagmarken

9 Likes

Du sier på en veldig pen måte at stockwolf legger fram russisk propaganda. Etter forrige gang hvor han la ut et nazi bilde av Ukrainere også er det fotomanipulert, så har han ca null kred…

Greia er jo at hvis man skal se på vrak av feks artilleri, så er det rundt 7:1. Til Ukraina sin fordel. Også fra alt som er videorapportert.

Har ikke sett på videoen til stockwolf, men ser ikke så mye av de ukrainske heller. Svært begrenset nytteverdi. Spesielt når feks de fleste bradleyene var filmet av Russland i masse vinkler og publisert over mange uker. ( konklusjonen da er jo at dette var det eneste stygge ukrainske tapet)

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Poenget til DefMon var ikke at det var samme gamle hendelse, men at videosekvenser fra fler mindre angrep over en periode ble lansert samtidig for å gi inntrykk av at det var ett stort angrep.

2 Likes

Den er jeg med på. Poenget mitt er at hvis de har flere kameraer på en hendelse, så blir hver video lagt ut som det er en ny. Masse gjenbruk og kryssklipping. Jeg har ikke tid til å gå gjennom det som er av materiale, så jeg får heller større på at Oryx osv gjør en god jobb. Har sett lite / ingen beviser på at de jukser. Av og til tar de feil. Tror det er typen 1-2%.

2 Likes

Kanskje Putin har tenkt å flytte Russland til Afrika.

2 Likes

Det skjer veldig mye rart når det kriges på så mange områder. Det er veldig mye videomateriale på begge sider, så det bør være temmelig enkelt å både lage videoer som viser fiendens tabber og egne meritter.

Jeg prøver å se mest på det strategiske bildet, siden det er vanskeligere å manipulere for partene.

Det som har overrasket meg, er at ukrainske styrker ser ut til å etablere et brohode med krysning sørvest for Kherson by. Ukrainske myndigheter har snakket så mye om dette, at jeg begynte å tenke at det var en avledning for å trekke russiske styrker vestover. Nå er jeg ikke så sikker.

6 Likes

Vanskelig å danne seg et bilde om dagen, men mitt inntrykk er at Ukraina nå satser litt mer hardware fordi de begynner å nærme seg hovedforsvarslinjen i aksen mot melitopol. Det koster. Anekdotisk bevis som dette:

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1684387770200883201?s=20

4 Likes

Er det noen som har tips til twitterkontoer å følge som ikke heier på en av partene, men bare forteller hva som skjer på begge sider?

combat vet news er ikke helt upartisk, men sier rakt på hva som skjer. Går ryzzland frem sier han det. Han liker det ikke, men sier som det er.
Jeg har kun sett hans youtube-kanal. Hen pleier å linke til kilder han mener er noelunda pålitlige.

1 Like

Tviler på du finner! Hvordan være lunken til et regime som Ruzzland. Enten er en hjernevasket av regimet eller Steigan etc, eller så har man et demokratisk og åpent sinn!

5 Likes

https://twitter.com/AndrewPerpetua

Han er pro ukraina, men han er rimelig objektiv når det kommer til kartoppdatering. For et par dager siden, så var det noe helikopter greier. Han telte de ikke med. Var ikke geolokasjon, så da var det verdiløst for han.

3 Likes

Altså, nå mener jeg for å forstå hva som skjer på bakken objektivt, ikke hvem som har moralsk rett. Hvem som rykker frem hvor, strategiske ting osv.

Det er nok mange som rapporter objektivt på begge sider av konflikten, men tror nok de fleste heier enten på Putin eller Ukraina. Bra at det kommer med gode linker så bra initiativ. Tenker bare at det er vanskelig å være nøytral. Men det går fint an å rapportere slik virkeligheten er selv om en er pro det ene eller andre.

3 Likes

Lurer på om forståelsen min av Russland sine forsvarslinjer er rett. Tanken min er at de er som et hardkokt egg. Hardt utenpå, mye myk eggehvite og så innerst, så er det bare smuldre de eggeplomme.

Altså, jeg vet at Russland har reserver. Spørsmålet er hvor mye? Begynner det å gå tomt på bakrommet for reserver som kan stoppe et større ukrainsk gjennombrudd? Jeg tror fortsatt det, men det er ikke nødvendigvis så store marginer.

Hva må til? For Ukraina, så må de kjøre hardere angrep som utløser russisk bruk av reservene. Da snakker jeg ikke om folk med to ukers trening i å holde et våpen. Det har Russland mye av. Jeg tenker på troppene som bruker droner, koordinerer med helikoptere og artilleri.

1 Like

Det er noen osint-kanaler som holder rede på dokumenterte tap av utstyr. Videre er de fleste kart rimelig seriøse, dog med forskjellige tidsforsinkelser. På russisk side er kartene til Rybar rimelig nøyaktige, selv om hendelsene han beskriver til tider er fiksjon. (Jeg undres på om det er forskjellige folk som deler arbeidet.)

En kommer dog ikke utenom å måtte tenke selv. Selv om det er kanaler som forsøker å gi korrekt informasjon, blir det likevel ufullstendig. De som skal gi hele bildet, må gjøre en tolkning og vektlegging.

Det blir litt som nyheter generelt. En del mennesker finner sin favorittkanal, og sluker det som den nøytrale, sanne virkeligheten. Andre vurdere at forskjellige kanaler har sine sterke og svake side, med sine smale sektorer de treffer best på.

5 Likes

Jeg har fått anbefalt kartene til en som kaller seg “Defence Politics Asia”, han skal angivelig være objektiv, men jeg har ikke undersøkt det nærmere foreløpig. Ellers er vel deepstatemap ganske etterrettelig selv om det helt er klart pro Ukr.

Jeg venter på faktisk info før jeg tror noe på et større ukrainsk angrep nå. Russiske kilder kommer først med info, men de fucker gjerne med infoen. Så kommer ukrainsk propaganda, så kommer skikkelig osint. Gjerne 3-7 dager forsinket.

Av og til stemmer info fra Russland. Da skal det typisk ha gått helt sykt dårlig for dem. Kharkiv feks…

1 Like