Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

https://twitter.com/wartranslated/status/1685249036293394433

Russian blogger Ross Marsov says Russians have lost around 20 artillery guns, which equals to one artillery battalion, just in “Vremevsky ledge” (Staromlynivka axis) in the past two months.

Hvor bred er fronten der? 10 km? Lenge siden sist jeg sjekket hvor lang fronten er, men 600+?

Jeg tenker jo at situasjonen for Russland bare vil bli verre og verre. Mister erfarent mannskap og de bedre kanonene. Mens Ukraina får bedre og bedre mannskap.

13 Likes

https://twitter.com/khodorkovsky_en/status/1685018024271609857

Tråd som ser på hva som kan skje i Russland hvis de taper og blir kastet ut av Ukraina.

  1. Bryter opp i mindre stater, som Jugoslavia, bare med atomvåpen.
  2. Putin holder på makten. (urealistisk, uten med krigføring fra Russland )
  3. Erstatte putin med en god president. (urealistisk, hvem kan klare å ta makten i Russland)
  4. replace the current presidential model with a parliamentary republic and broad federalization

Jeg tenker faktisk 2. er relativt sannsynlig, eller at makten blir tatt over av noen verre enn putin. (så en slags 2b)

3 Likes

Flere stater med atomvåpen har vi jo hatt når soviet røk.

Fordelen denne gangen er at både usa og kina kommer til å jobbe hardt for å land til å gi dem opp.

3 Likes

Jeg tror det vil bli en haug med bandittstater med atomvåpen. :see_no_evil:

Ganske heftig med ukrainske angrep på grensen mellom Zaporizhzhia og Donetsk. De begynner å nærme seg hovedforsvarsverkene. Bak disse er det sterke punkter, men ikke sammenhengende linjer. Antar det blir mindre miner osv.

Btw, skrev over at Ukraina må bruke infanteri for å komme seg framover. Glemte å ta med meg at de bruker APC-er til å få disse fram til fronten. Evt MRAP.

De vestlige variantene av disse beskytter de som sitter inni til en stor grad mot miner. Dvs at de blir lettere skadet, ikke drept av miner.

Lurer på om det kan begynne å lukte gjennombrudd? Jeg kjenner dog ikke til hvor sterke de russiske troppene der er.

5 Likes

Hvor nøye AndrewPerpetua er med dataene han bruker. Sjekker hvor mye trær det er på assorterte skogsbelter. :sweat_smile:

The video Ukraine released today showing shelling south of Staromaiorske is from June. You can tell because trees exist. Trees turned into splinters since then.

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1685119946714419200

(posten over er hans kart, typisk 3+ dager lagg på det for å kunne bruke satellittbilder som verifisering)

4 Likes

Dette var en av de mer interessante episodene jeg har hørt. Alexander Motyl argumenterer mot din hypotese, argumentet går ca sånn:

  • putin har rasert institusjoner, lov og orden
  • maktbasen er personalistisk, ikke basert på institusjoner
  • feks er det ofte forskjell på formelle og reelle posisjoner (eks Medvedev og Patrusjev i sikkerhetsrådet. Formellt er Patrusjev under Medvedev, men reelt er det ikke slik
  • putin er edderkoppen i midten som har relasjoner
  • putins makt består i å spille forskjellige fraksjoner ut mot hverandre. Makten er fragmentert mellom dem, det gir putin sikkerhet mot opprør (fordi de forskjellige fraksjoner ikke kan jobbe sammen)
  • Ingen ny leder vil klare å bygge personalistiske maktstrukturer raskt, og institusjonalistiske maktstrukturer finnes nesten ikke
  • og avslutningsvis. En som er verre enn putin vil likevel verre bedre for Ukraina, fordi han vil måtte fokusere på seg selv i russland
7 Likes

Jeg er enig i de øverste punktene, det taler for at putin blir sittende. De nederste punktene taler for at Russland kollapser. Ikke noen gode scenarier. :see_no_evil:

3 Likes

Enig, men kollaps kan bety så mangt. Jeg tror uansett det kommer. russland er ikke et land med institusjoner som neste mann kan arve. Om ikke kollaps så i alle fall kaos.

Jeg hørte en annen (husker ikke hvem, men en av de seriøse), som ramset opp en rekke russiske propagandanarrativer. Et av dem var det med at den som kommer etter putin er verre. Han påpekte at det bare er vestlige eksperter som sier dette
Edit: temaet var skjulte narrativer som blir spredt via “nyttige idioter”. Musk, Jeffrey Sacks, David Sacks osv. kanalen var den samme som ovenfor, silicon curtain

5 Likes

Heftig statement det her!


https://twitter.com/Podolyak_M/status/1685250747368112128

8 Likes

Det er fett! “Hunt them down…” ingen av de skal noengang føle seg trygg noesteds :muscle:

3 Likes

Sierra Leone registrert skip for 5 min siden på Marine Traffic appen.
Betalende kan se hvor den kommer fra…
Er mange skip i Izmail, men lurer på om de har ligget i ro der en stund.

Det blir vel innenfor den «stengte delen» antar jeg :man_shrugging:

Det er lov å lure. Selv lurer jeg på hva du vil ha frem med dette innlegget.

Hva begrunner du den antagelsen med?

Er kanskje mer relevant å ta for seg hvor mange båter det er å se ved Odesa, som er det største utskipningsområde for korn i Ukraina om jeg ikke tar mye feil.

2 Likes

Putler taler til det afrikanske besøket :joy:

Under en panelsamtale fredag hevder Putin at Russland trakk seg tilbake fra utkanten av Kyiv fordi de ble spurt om det, og fordi dette var en del av grunnlaget for en fredsavtale.

– I praksis var vi helt enige om et utkast (til en fredsavtale, red.anm.). Men etter at vi trakk oss ut fra utkanten av Kyiv, som vi ble bedt om å gjøre for å tilrettelegge for en endelig avtale, så trakk de ukrainske myndighetene seg fra alle avtalene.

8 Likes

https://twitter.com/wartranslated/status/1685362208195194880

Hvis noen lurte på om russere fortsatt drakk mye.

4 Likes

https://twitter.com/noclador/status/1685354077645893632

4 Likes

Ukrainsk FPV drone angrep

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1685312248145686529

Ukraina har kontroll på veiene inn og ut av bakhmut. Da er det kjedelig å være russer i bakhmut. Får neppe det de trenger av forsyninger.

6 Likes

Det gjenstod nok litt før de var helt enige, men ukraina var villige til å strekke seg mye lenger dengang enn de er blitt nå.
Nøytralitet, avstå fra NATO-medlemsskap, atomfri sone var blant punktene som de var åpne for å diskutere. Videre var de villige til å se på kompromissløsninger for Donbass, mao. russernes krav slik de ble fremmet var uakseptable, men Ukraina kunne antakeligvis være villige til å se på Donbass som en region med en stor grad av selvstyre, litt som Krim, med russisk som offisielt språk, egen utdanningspolitikk osv osv, men felles utenriks- og forsvarspolitikk med resten av Ukraina. Den gangen var det uaktuelt å ta tilbake de russisk kontrollerte områdene fra før invasjonen 2022 militært.

Zelenskyj: Ingen militær løsning for Krim – Siste nytt – NRK

Demilitarisering var et russisk krav som var uakseptabelt for Ukraine. I det hele tatt måtte de ha en sikkerhetsgaranti for å kunne gå med på de andre russiske kravene.

“Denazifisering” er et annet krav som Ukraina vanskelig kan imøtekomme, da det innebærer at de skal slutte være nazister (“Har de sluttet å slå Deres kone?”). Etter tilbaketrekkingen kunne man spore noe “goodwill”, påtvunget eller ei. Senere, etter at forhandlingene strandet, ble tonen tøffere, før de igjen gjentok at de ikke ønsket (som jo kan leses som “klarte”) å avsette regimet.
Lavrov april 2022: “We have no plans to change the regime in Ukraine ,”.
Lavrov juni 2022: “We will definitely help the Ukrainian people to free themselves from the regime that is absolutely anti-people and anti-history,” Lavrov said in Cairo on Sunday.
Peskov november 2022: “Regime change in Ukraine is not among the goals of Russia’s special military operation and President Vladimir Putin has already mentioned this, Kremlin Spokesman Dmitry Peskov told reporters on Monday.”

Det store tilbakeslaget, som Putin sikkert ikke nevner er massakren i Bucha. Etter dette ble videre forhandlinger nesten umulig, og etter Himars fikk også Ukraina større selvtillit på hva de kunne få til militært.

6 Likes

Du bommer litt på tiden for utsagnet. Her snakker han om hvorfor withdrawal etter få første dager av invasjonen.

Tidspunktet jeg snakker om er mars-april 2022, med forhandlingene i belarus som strandet etter bucha, til tross for at de hadde sendt trafikkorken nord for kyiv tilbake igjen.

1 Like

Snakket om at drone angrepene muligens er et forsøk på å de stabilisere Russland ved å redusere folks tillit til putin.

Jeg er litt der at ingen har klart å bombe et land til det. Nazi-Tyskland ble bombet i fillebiter uten at det byttet leder. Jeg tenker derfor at angrep på militære mål inne i Russland hadde hatt bedre effekt. De må da brukte ressurser på å forsvare disse og vil miste ressurser hver gang et angrep er vellykket.

Jeg er ikke engang overbevist om at det er Ukraina som står bak…

1 Like