Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6


ref: https://twitter.com/wartranslated/status/1668199982518681600

Forsvarslinjen ligger litt lengre sør:

ref: DeepStateMAP | Map of the war in Ukraine
ref: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1rRKs40IEbGRsV0Fhky25l5OkPJ_vUvQ&ll=47.63579397631311%2C36.81833577101663&z=10

2 Likes
1 Like

https://twitter.com/ItsArtoir/status/1668202856250241024?s=20

Tas med en klype salt, men skal være russiek barriæretropper som henretter folk som flykter.

Det er ikke lenger fryd og gammen i Russland.

Litt sammenheng: Shoigu styrte hæren fram til de ble overkjørt i Kharkiv/Kupiansk. Surovikin styrte hæren i en kort periode når de gjorde en velordnet retrett fra Kherson. Shoigu fikk tilbake kontrollen etterpå.

Prigozhin has crossed yet another “red line”. This time he simpy warned: if Shoigu tries to take over Wagner PMC, Shoigu will die.

This statement was made in response to Russian ministry of defense deciding to make all “volunteer units” to be under Russian armed forces’ subordination.

Prigozhin says he only followed Surovikin’s orders and the latter is the only sensible general.

There are three possible reasons for mentioning the general like that:

  1. Surovikin already has tense relations with Gerasimov (head of Russian General Staff). He might be “fired” together with Wagner, and it is a question of making the first move.
  2. This can give him some space for maneuvering when the time comes. If it comes to that, “negotiations” between Surovikin and Prigozhin could be held. The former would promise to obey some requirements, the latter would be able to exit the situation without losing his dignity.
  3. Prigozhin is just cynically using Surovikin.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1668228782644252674

Litt mer om samme tema: https://twitter.com/future_ui/status/1668177253870567425

12 Likes

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1668232706247860231

So, the Ukrainian military shows that the Leopard recently destroyed by Russia’s Lantset was a dummy made of wood.

Trynet på ukraineren som har bygget Leopard 2 WE (Wood edition) når den blir tatt ut av en russiske drone. Priceless! :smiley:

image

8 Likes

Skulle akkurat til å poste videoer av hendelsen

https://twitter.com/UAControlMap/status/1667580104124379136

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/14635p9/russians_destroyed_a_leopard_2_decoy/

1 Like

NATO Ministers to Discuss with Defence Manufacturers to Ramp up Ammunition Production

(UK)
Og hvordan går krigen? Putin : Нормальный !

6 Likes

18 Likes

Dummy er ikke noe nytt. De gjør/har gjort det med himars også…

3 Likes

Mange lurer på hvorfor UKR ikke har satt inn de store styrkene enda.

“The Russian Federation transferred 90% of its reserves to the Zaporizhzhia region” — Welt

The Russian army used almost all its reserves to contain the counteroffensive. At the same time, the publication writes, Ukraine deployed only 25% of the forces prepared for the offensive".

Forme slagmarken.

Nå har Russland spilt kortene sine.

8 Likes

Ikke for å kombinere kaldt vann sammen med blodårer, men jeg tror faktisk motsatt.
Sitter med feelingen at ukraina så for seg en «høsten ‘22 2.0», men at det hittil har slått helt feil. Russerne har ikke løpt avgårde i panikk på et eneste avsnitt (enda?)

Det dukker opp flere og flere bilder/videoer av åkre med 2-3-4-10 utslåtte vestlige vogner i alle typer, som ble hyllet som redningen. Disse kom aldri frem til frontlinjen engang, og frontlinjen er ikke kommet nærmere 1. hovedforsvarslinje.
Fortsatt er det 8-10-12 km igjen dit.

Russerne har fly og mer artilleri. Hittil tror jeg det har vært nøkkelen for deres del, og jeg mistenker at mistet utstyr og personell er (mye?) større enn rapportert fra ukrainerne sin side…
For å kunne sette inn en hovedstyrke, så må du vite hvor du skal sette den inn for størst effekt. Ellers blir det mer av det samme. Ukraina sliter med å finne et svakt nok punkt.

Jeg tror også x varianter innen håndvåpen, med ditto ammunisjon, X varianter av ppk og kjøretøy generelt utgjør et logistikk mareritt av dimensjoner. Det er kjedelig å gå tom for 12.7 på hummeren og 5.56 i børsa, og det nærmeste depoet har 14.5mm og 7.62.
Eller sjåføren din er opplært på bradley, den ryker, og neste vogn på depoet er en Marder. Får du den til å rulle fremover? Sikkert. Får du brukt den optimalt. Nei…

Det er feelingen min.

Hvor har du sett bilder i fra?
Hittil har jeg bare sett en del bilder fra ett av de tre områdene det trykkes på, og alle sammen har blitt publisert av Russland.

Jeg har også sett noen videosnutter av ukrainere som berger med seg skadd utstyr. Det gjør de i ro og mak, uten at noen skyter på dem.

Vi må være klar over at det pågår en propagandakrig parallelt med de vanlige krigshandlingene. Realistisk sett kommer vi neppe til å ha et godt bilde av den reelle situasjonen denne uken.

8 Likes

The full shape of Ukraine’s plans is yet to become clear. The scale of the deployment along the Tokmak axis—and the town’s strategic role as both a rail hub and a gateway to strike at the Russian main road to Crimea—suggested at one point that it might grow into a main push.

But a source in Ukraine’s general staff urged caution. “We haven’t committed our main forces, and the Russians haven’t committed their main forces.” Both were involved in a “chess game” to draw out each others’ reserves, he said. Ukraine’s “immediate priority” is reducing Russian superiority in artillery, by targeting its systems with long-range fire. Footage from far behind the frontline suggests that they have already achieved some success.

The role of aviation, where Russia enjoys a clear advantage on paper, is key. More of it is now being used in the Zaporizhia sector than has been deployed at any time since the opening stages of the war. But Ukrainian sources suggest that Russian pilots remain risk averse and fearful of Ukrainian air defences.
Where Russian forces are pushing harder is with drones from reconnaissance to strike drones. Denys Yaroslavsky, a special-forces officer now fighting in a village north of Bakhmut, reports a massive increase in the use of such devices in that theatre. Apart from Lancet strike drones, capable of destroying tanks and artillery systems, Russian forces have acquired significant numbers of Chinese drones, he says. (Western sources are yet to observe any large-scale arms transfer).

Mr Yaroslavsky is confident that Ukraine will continue to close the circle around Bakhmut. “It’s hard going, but we are moving constantly. Within a week we will have the high ground…and Bakhmut in the palm of our hands.”
A breakthrough in Bakhmut would certainly be an embarrassment for Russia, which has invested heavily in taking the town. But what Ukraine intends to do from there is unclear.

3 Likes

Sett på telegram, også fra russisk side.
En åker jeg så idag (men fra et par dager siden) viser 2 Leo bergingsvogn og en bergingsvogn av en annen sort (buffalo?) tre tilsammen, ødelagt. Totalt 8-9 kjøretøyer, ødelagt inkl Leo.
Var vel mineryddeutstyr på de to første.

Problemet med det, er at med 6(?) bergingsvogner totalt, så er tre borte.
Så en skadet ppk, som kunne vært reparert bak egne linjer, blir værende.
Spørsmålet videre blir, hva gjør man når man kommer lengre frem i fiendens teig, og lengre vekk fra egne verksted, får en ødelagt vogn, men kan ikke redde den hjem? Det er ikke ubegrenset mengde av vestlig panser…
For ødelagte vogner blir det, i hopetall. Minefeltene er større bakover, og uten vognryddeutstyr så noen kjøre først uten…

Som et eksempel.

1 Like

Der var faktisk poenget mitt.

Det er samme vestlige vogner fra samme slagmark fra samme dag. Postet på nytt og på nytt ørten ganger. Nye vinkler, nye bilder, etc. Det er ett angrep som gikk belly up. Tror ikke jeg har sett noen andre slike bilder. Dvs at Ukraina har angrepet i fire dager og stort sett, så har de fått til det de ville.

Russland har også postet masse gamle bilder fra tidligere i krigen eller tidligere kriger.

5 Likes

Enig. Ja, AFU har mistet utstyr - noe de var dømt til å gjøre i denne situasjonen. Men man kan jo spørre seg hvorfor det ikke er postet flere tap. De bruker de samme bildene om og om igjen. Kanskje fordi russerne ikke har så mye annet å skryte av?

6 Likes

Kan forøvrig bli hett for russisk logistikk om Ukrainerne klarer å ta Staromlynivka. Da blir det mange saftige mål innenfor HIMAR-range

4 Likes

Jepp, det var poenget mitt i posten over.

Jeg har ikke postet det, men ser ut som Ukraina har kuttet endel jernbaneforbindelser. Tatt ut logistikk på vei fra kherson mot Zaporizhzhia, osv.

3 Likes

Ukraina kommer neppe til å kjøre himars helt opp til fronten. Men etterhvert, så vil ting bli veldig vanskelig for Russland i Zaporizhzhia. Da går det plutselig veldig fort.

1 Like