Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvilken avtale har vi inngått med russland som tilsier at de skal få teste militære våpen i vernesonen rundt Svalbard?

Men, uansett, så har NATO ikke råd til å miste Norge til russland. Dermed vil de bli tvunget til å forsvare Norge. Og om NATO nekter, så anser jeg sannsynligheten for at flere NATO-land vil støtte Norrge uavhengig av NATO. Og så har vi i tillegg Sverige.

4 Likes

USA jobber mot dette fordi de har sterke egeninteresser her, som presidenten ikke har makt nok til å ødelegge.

Europa kan godt få mer uavhengighet. Fordi uavhengighet er sunt og demokratisk. Og fordi en kan til tider bli lei av innflytelsen USA har, og bullshittet de bedriver her, med og uten hjelp fra våre politikere. Men jeg tror ikke vi trenger uavhengighet fra et sikkerhets perspektiv. Det er kun noe de over dammen vil at vi skal tro. I hvert fall når gjelder trusselen fra øst.

Etter ganske mange dager med tapstall på 450 - 600 var det en ganske markert økning i går til 820.
image

6 Likes
8 Likes

Går jo strålende dette, økende kurs er sikkert bra :crazy_face:

3 Likes

Det der kan ikke være fra februar/starten av krigen. Ser mer ut som starten av grafen er på toppen rundt juni/juli.

Den var ikke superseriøst ment, men utviklingen stemmer og tidsaksen er vel fra 1 år tilbake i tid. Så kan man vel anta at rubelkursen har vært støttet av sentralbanken så godt de har kunnet under krigen og at vekslingskursen på gaten i moskva nok har vært noe ganske annet i lang tid.

1 Like

Hej Norge

Det går vejen for Ukraine :ukraine:

https://twitter.com/GeopoliticalGu1/status/1688960469661569025

Lyt til denne :
Ukraine War | UNBELIEVABLE! Russian Major taken POW after Ukrainian RAID across the DNIPRO River - YouTube :muscle: :ukraine:

Så denne — Ruskiiieees nervøse :blush:
https://twitter.com/wartranslated/status/1688826136430510080

Slava Ukraini :ukraine: :ukraine:

Dansken

11 Likes

Jeg tror det er seinste 365 dager, typ.
Men rublen blir ikke akkurat sterker og dette kommer vi nok få se mer av. Intresset før rubler er svagt. Kina og India handler helt med yuan och rupier som de selve har massor av. Ryzzland er ikke i posisjon at de kan tvinge land å handle i rubler, uten hvis motparten sier at affæren gjøre i f.eks yuan så må ryzland bara godta det eller handle med noen annen.

Jepp, fra før krigen til nå, så koster det 33% mer rubler for en dollar. Russland har helt klart jobbet med kursen på rubelen, så at de slipper opp såpass nå synes jeg er interessant.

Hev på en sammenligning med USDNOK. Ikke sååå stor forskjell? Forskjellen er vel helst trenden. Spesielt når man tar med seg at Norge ikke har prøvd å beskytte kronen.

Jeg tenker at dette måtte gjøres for å få statsbudsjettet til å gå litt mer opp i Russland.

Jeg tror de begynner å gå tomme for ammunisjon.

Spesielt etter at EU og USA frøs alle reservene som stod parkert hos dem.

2 Likes

Handelsoverskuddet er stort, men statsbudsjettet er bra i minus. Da funker det å la rubelen synke :stuck_out_tongue:

1 Like

https://twitter.com/wartranslated/status/1689187134064750597

image

Seriøst stor eksplosjon/brann. Blir lite russisk optikk framover? Ukrainsk drone, sabotasje, eller Ivan som røyker på feil sted? :thinking:

Er visst andre gangen, forrige gang var for nesten nøyaktig ett år siden:

11 Likes

People ask me why I include the camo netting. the answer is simple. Russia produced this really nice video where they heroically attacked some camo netting. The camo netting, as a result, caught fire. Out of respect for how proud they are of this achievement, I included it.

Veldig mye som var skadet, ikke ødelagt her :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg ser motstridende meldinger om dette var et raid, eller om Ukraina forsøker å etablere et nytt brohode. Det går noen veier fra Cossack Camps, så det kan være et aktuelt område for et brohode.

Jeg ser at flere omtaler slike brohoder som umulige å forsyne. Pontongbroer er utsatt for presisjonsvåpen, og forsyning av høyintensiv krig krever frakt kapasitet på linje med fartøyet Russland nettopp fikk skadet.

Det interessante er om Russland har kapasitet til å drive høyintensiv krigføring i dette området. Ved svakere motstand i en periode, vil Ukraina ha mulighet for å angripe i mindre skala. Dersom de klarer å knytte sammen brohoder, vil de kunne stadig flytte pontongbroer for bedre overlevelsesmuligheter.

Potensialet for en ny front over Dnipro er nok begrenset, men muligheten bør ikke avskrives.

3 Likes

Previous reports have described how Western tanks and mine-clearing technology have not been able to secure Ukrainian units a breakthrough, so units are resorting to trying to clear minefields slowly by hand.

Dette er 50 km nordøst for Moskva. Det synes noe usannsynlig at ukrainske droner kan ha med seg så mye kjemisk energi i tillegg til alt drivstoffet som kreves. Jeg kjenner ikke optisk industri. Brukes det kanskje store mengder brennbare løsemidler i noen prosesser?

I presisjonsindustrien jeg kjenner, er vi veldig redde for røykskader på elektronikk. Feilene blir så vanskelige å finne, at man ender med å bytte ut alt av instrumentering og styring.

5 Likes

Når Russland trakk seg tilbake over Dnipro, så brukte de artilleri til å holde Ukraina unna. Tilsvarende, så kan Ukraina nå bruke artilleri på høyre bredde (vestsiden) av Dnipro, mens de har infanteri på venstre bredde (østsiden). Ukraina har artilleri med bedre rekkevidde enn Russland. Russland har ikke særlig til forsvarsverker her og de skal nettopp ha sendt de bedre troppene til Zaporhizhia og sitter nå igjen med mobiks.

I utgangspunktet, så hadde Russland relativt lite tropper til å forsvare Kherson. Det skal mao ikke mye ukrainske tropper til for å begynne å slå seg innover. Det skal heller ikke mye til for å forsyne en liten infanteristyrke. Russland kan ignorere disse, eller de kan sende tropper for å ta ut ukrainske stillinger, men i så fall, så har Ukraina klart å flytte russiske tropper fra Zaporhizhia fronten tilbake til Kherson.

La oss si at Ukraina klarer å lage et brohode her som de forsyner med ferger i stedet for broer. Hva kan Ukraina få ut av det? Et vellykket angrep her kan gjøre at en russisk retrett tilbake til Krim blir vesentlig vanskeligere. Ukraina kan også potensielt stoppe forsyninger å gå langs den mest vestlige ruten fra Krim. Broene mot øst har blitt angrepet/delvis tatt ut.

Jeg tenker målet til Ukraina er å binde russiske tropper og reserver, så det blir lettere for dem å bryte gjennom et annet sted, men hvis Russland ikke tar dem seriøst nok, så kan de nok gjøre dette til et litt større angrep.

9 Likes

https://twitter.com/wartranslated/status/1689193380696223746

Yesterday, a group of 18 Russian soldiers headed by Major Tomov, commander of 1882 Battalion, disappeared in the area of Kosachi Laheri, on the left bank of the Dnieper River. Tomov’s group was reportedly ambushed after Ukrainians captured a radio station and requested “support”.

The group apparently had mobile phones with detailed maps of Russian positions in the area.

Information about the incident was coming through all day yesterday, so we can bring more details now.

I suspect that we might soon see actual footage from the incident by Ukrainians if it was indeed a landing operation.

Høres mest ut som et raid :stuck_out_tongue:

3 Likes

Raid og ta POWs.

Høres veldig sånt ut.

3 Likes