Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Anbefaler folk leser seg opp på denne for å skjønne hva som er lov å gjøre i og rundt svalbard.

4 Likes

Det er også min umiddelbare tanke, men jeg er ikke fagmilitær, så jeg mener vi må lytte til de som har skoene på, men da de med nye, og ikke de med gamle utgåtte sko.

Ukraina har jo vist at det ikke trenger å være grisedyrt å oppholde Russland i noen dager. Hovedpoenget mitt var delvis at hvis de driver på med infanteri uten droner nå, så er det bullshit.

https://twitter.com/andrew_danieri/status/1688737859539259392

Når amerikanere ser hvor billig det er å støtte Ukraina, så er både r og d helt for! :sweat_smile:

11 Likes

Natotraktaten som beskytter Norge vil ikke tre i kraft dersom Norge ensidig bryter inngåtte avtaler med Russland over områder hvor det er avklart suverenitet.

Du sier du ønsker en krigserklæring mot Russland, og da blir det veldig vanskelig å ta deg seriøst.

2 Likes

Av alt rælet man leser på twitter, så er dette dagens mest interessante innlegg. Fin oppsummering av dagens situasjon og mulige veier videre.

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1689002845289222145

4 Likes

Tror du ikke det kan være fornuftig av Europa å gjøre seg mindre militært avhengig av USA? Tenk om Trump kommer til makten igjen…

4 Likes

Trump som advarte mot avhengigheten Europa hadde til Russisk gass?

3 Likes

NATO har ikke råd å miste Norge til russland. Og vil bli tvunget til å agere deretter.

Forøvrig er verden på vei i dass, og jo mer vi sitter på ræva og “følger nøye med” jo verre vil resultet bli.

3 Likes

Eneste positive å nevne. Bør ikke være nødvendig å minne om alle uttalelser som viser trusselen mot militærhjelp til Ukraina, samt at han har bred støtte i Russland. Han truer til og med hele Natos samhold. Republikanere er vel de som minst støtter hjelpen til Ukraina.

5 Likes

Washington’s policy on Ukraine will be greatly affected by actions taken by the Republican Party, which controls the House of Representatives. While the GOP leadership has made it clear that the party is committed to backing Ukraine, a group of lawmakers close to former President Donald Trump have voiced skepticism about continued military aid to the country.

Men

So far, the Republican policy on Ukraine has been led by the group espousing the rules-based international order, with support from many conservative internationalists. The two camps account for 70% to 80% of the Republican members of Congress, according to Washington insiders.

1 Like

Stoler du virkelig på at Trump som president vil være en alliert av Europa, eller en MAGA som driter i alt og alle rundt seg om de ikke kan tjene penger på?

4 Likes

Tror ikke Trump blir president, så jeg er ikke bekymret. Men han var tydelig på trusselen fra Russland og at Natoland måtte få gang på forsvarsbudsjettet.

3 Likes

NATO er en forsvarspakt! Ved å bestride inngåtte avtaler så vil det være Norge som utløser en krigserklæring, og vi vil da ikke ha krav på beskyttelse fra andre Nato-land. Hva er det ved dette du ikke forstår?

Det var også en bekymring før han ble president. Har inntrykk av at Trump endret mening om mye etter rådgivere informerte han om at USA får mye ut av det han trodde var gratis hjelp til andre land.

1 Like

Det er av avgjørende betydning for fremtidens sikkerhet at Europa gjør seg mindre avhengig av et USA som på mange måter er i moralsk oppløsning. Europeiske nasjoner har gjennom historien vist at de evner å bygge opp enorm militær slagkraft.

7 Likes

Bare tanken på at han kan bli President skremmer vannet av meg. Hva tenker du selv? Vil du være komfortabel med han i Det Hvite Hus?

9 Likes

Er det ikke han eller Biden? :see_no_evil:

Biden går for gjenvalg og

At the end of July 2023, FiveThirtyEight’s national polling average of the Republican primaries had Trump at 52 percent, and DeSantis at 15.[105]

… Trump det ut til å bli rep. sin kandidat.

1 Like

Problemet med Trump, er at man ikke kan stole på han. Han er ekstremt uforutsigbar, bøllete, useriøs og har et mildt sagt dårlig forhold til sannhet.
Skal Europas sikkerhet ligge i hendene på en slik president, med et parti i ryggen der mange fremtredende politikere lefler med organisasjoner som QAnon…

9 Likes

Var mange før han som sa det samme. Donald har feilaktig fått æren for å advare Europa, spesielt Tyskland /Merkel

3 Likes

Russland har noe på Trump. Ikke sikkert det er russiske horer, men noe er det. Så balanserer han det litt i ny og ned for ikke å bli avslørt.

2 Likes