Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Husker næste gang :woozy_face:
en krig er ikke for sarte sjæle
Og selv om dette indslag er makabert, er det hverdagen for mange ruskiiies 🥲

3 Likes

Kan tyde på det ja

Jeg tipper de øker renten fra 8,5% til 10. 0% i morgen. Den russisk e sentralbanken har hatt raske og kontante økninger som tilsvar på de problemer Russland har, de økte vel kjapt fra 9 til 20% ved krigens utbrudd, og droppet den relativt kjapt tilbake til under 9% etter 6 måneder, og deretter til 7,5% den lå frem til juli 2023.

Tror en økning i rente-nivået nå er spiselig for regimet iom at prisen på Urals olje har steget betydelig siste måned, og ligger nå på 73$ fatet, 13 dollar over EUs pris-cap, og pris differansen til Brent blir stadig mindre, nå under 14$, som effektivt er under 10 dollar fatet, all den tid pris-differansen Brent-Urals, før Russlands angrepskrig på Ukraina var ca 4 dollar.
Før et år siden lå pris differansen mellom 25 og 35 dollar.

Grunnen til at jeg spekulerer i at en nødvendig renteøkning i Russland skjer først nå er at renten i Russland har ligget flatt på 7,5% fra oktober 2022 til juli 2023, mens dollaren i den samme perioden har styrket seg med 50%, er at 10 juli 2023 steg Urals oljen over EUs pris-cap på 60$ fatet.
Og ligger som sagt nå på 73$, som er høyere enn de 70$ som etter sigende vil balansere Russlands 2023-budsjett.

Det ser dessuten ut som at jo høyere Brent (og WTI) går desto mindre blir pris-differansen til Urals.
Mao jeg forventer tiltak fra Vesten nå som adresserer dette problemet (raskt økende inntekter til Russland), dvs tiltak som senker prisen på olje.

EDIT: Legger til at siden vesten ikke i så stor grad styrer tilbuds-siden på olje må man gjør noe med etterspørsels-siden.

8 Likes

Priset opp på de ryzzenes olje, men volymen går ned:

Bra at volymen går ned i hvert fall.
Veit ikke hvordan det går nå med Kina, ryzzlands klart største kund. De har massevis av problemer og flommen (som får uværet Hans at fremstå som en mindre ulempe) de haft i Peking med omnejd gjør ikke noe bedre. Er nok en del industri og annet som stopper opp, i hvert fall tilfeldig.

4 Likes

Sånn rent bortsett fra lavere volum gir lavere inntekter, så er trolig prisen viktigere.
Det er antatt at Russland har en produksjonskost på Ca 40 dollar fatet (jeg innbiller meg at det er høyere, mer som 45) mao på 60 dollar fatet er profitten vesentlig mindre (20$) enn på 73 dollar (33$).

4 Likes

Dette kan i tilfelle Nato takke seg selv for ved å ha vært for treg og nølende med sine donasjoner. Man hadde vunnet nødvendig momentum for Ukraina med å “gønne på” i mye sterkere grad med avansert materiell!

3 Likes

Ikke så lett å frakte ting til Zaporizhzhia lenger.

https://twitter.com/DefMon3/status/1691095427700183040

3 Likes

Leste også et sted at de dekker inn deler av differansen med å øke shippingkostnadene… men fant ikke igjen kilden

Hvordan Ukrainske soldater opererer bak russiske linjer .

2 Likes

Russlands sentralbank setter opp styringsrenten med 3,5 prosentpoeng

Russlands sentralbank melder tirsdag formiddag at styringsrenten i landet settes opp fra 8,5 til 12 prosent, altså 3,5 prosentpoeng.

Rentehevingen kommer etter at den russiske rubelen svekket seg markant mot dollar mandag, noe som fikk sentralbanken til å innkalle til et krisemøte tirsdag morgen norsk tid.

Rubelen styrket seg noe etter kunngjøringen og én dollar handles nå for rundt 97 rubler.

Den russiske valutaen har svekket seg kraftig og stødig mot dollaren gjennom året, og passerte tidlig denne uken hundre mot én dollar for første gang siden mars i fjor.

– Avgjørelsen om å sette opp renten blir tatt for å begrense risiko knyttet til prisstabilitet, skriver Russlands sentralbank i en pressemelding.

Inflasjonen i landet var i starten av august på 4,4 prosent på årsbasis, men har vist en stigende trend de siste månedene.

Rubelen er en av de tre valutaene som har svekket seg mest mot dollar så langt i år, med en nedgang på over 20 prosent.

Selv Russland med masse gull, olje og gass klart evist ikke å forsvare seg mot sanksjonene.

3 Likes

Sammenlignet med USDNOK siden Russland invaderte.

3 Likes

Noe kan de der borte i øst, ryzzene. Ikke noen patetiske 0,25% som vi driver med her i vesten, uten man flæskar på med 3,5% på en gang. Like greit å få det unnangjort.

Ser ikke ut som markedet er førnøyde med den ruzziske utviklingen likevel, rublen ned mot USD. 1/98 akkurat nå.

Vi får håpe de klarer og nå

Sjefsforsker Tor Bukkvoll ved Forsvarets Høgskole har fulgt krigens gang tett. Han mener det fortsatt er helt åpent om Ukraina vil være i stand til å bryte gjennom russernes forsvarslinjer, og i beste fall nå helt fram til Azovhavet.

Da vil det kunne slås en kile mellom de russiske troppene i nord og sør, som risikerer å bli omringet og satt ut av spill. Bombing av Kertsj-broen, som forbinder Krimhalvøya med det russiske fastlandet, er en del av denne strategien.

3 Likes

Den er kanskje for optimistisk, men likevel. Rubelen i fritt fall, rentestigning og Kina på kanten av økonomisk kaos.
Bare fordi sanksjonene ikke ga umiddelbar effekt, betyr det ikke at de ikke virker. It’s a slow grind.
Et par bankkollapser i Kina og russland, og fallende oljepris i høst…
Ikke at det automatisk fører til kollaps eller putins fall. Men sannsynligheten for black swans øker.

9 Likes

Stabssjef i Nato, Stian Jenssen, antyder at Ukraina kan få et Nato-medlemskap i bytte mot å gi opp noe territorium til Russland, og at det kan være en del av slutten på krigen i Ukraina.

1 Like

https://twitter.com/bradyafr/status/1691405552285274112

Kort sagt, Russland bygget dypere forsvar mens Ukraina tar noen hundre meter i uken. Hvis Russland klarer å få fram nok folk og materiell og moralen holder seg oppe, kan det ta laaang tid å nå azov havet.

Ukraina jobber hardt med russisk moral, tropper og materiell.

Retretten jeg viste for et par dager siden var ikke bra for Russland sin del og broer og veier til Zaporizhzhia blir stadig verre.

Jeg er der at jeg ikke er sikker på hvilken vei dette bærer, men hvis Russland ikke trekker seg tilbake når det er nær bristepunktet, så vil et evt ukrainsk gjennombrudd bli desto mer virkningsfullt. Dvs mer materiell og tropper tapt for Russland.

6 Likes

Det mest oppsiktsvekkende ved retretten var vel at russerne hverken stilte med pansrede kjøretøyer, eller artilleri for å bekjempe ukrainsk artilleri. I stedet måtte de russiske soldatene flykte til fots ut fra en landsby som ble angrepet fra tre sider, gjennom et åpent landskap overvåket av ukrainske droner.

Dersom Ukraina trykker hardere ved Bakhmut, kan de få til en lignende situasjon. Jeg er imidlertid ikke overbevist om at Ukraina ønsker å trykke hardere ved Bakhmut. Så lenge Russland føler at de kan unngå et prestisjenederlag der, ser det ut til at de vil fortsette å prioritere å sende tropper dit. Dette drar russiske styrker bort fra fronten i sør og vest, som er viktigere for Ukraina.

12 Likes

Kunne også vært postet Meme’s tråden, men jeg syntes den passet godt her også:
image

20 Likes

Stemmer dette er det jo meget interessant, to poton-bruer ved Kozachi Laheri:

image

2 Likes

Så hva er greia med Kerch brua?
Kan da ikke være mulig skjule en gigantisk bru for omverden i dagesvis? Er bare Copperfield som klarer det.

Ingen satellitter? Ingen media dekning?
Noen som hørt noe?

2 Likes

Innenfor artillerirekkevidde fra Russland? Tviler sterkt…

4 Likes