Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Chuck Pfarrer har tatt for hardt i tidligere, så jeg er litt skeptisk. Det er lite veier og mye sump i området. Videre må de ha minst ei pontongbru til for å komme til andre bredden.

Jeg holder fremdeles en knapp på området ved demningen. Der er det både fast grunn, veier og jernbane.

Ukrainerne liker å overraske, så det kan vel ikke helt utelukkes. Likevel så…

4 Likes

Brua er vel fortsatt stengt.

Så kan man trekke slutninger fra det.

1 Like

Støttes 100%. Vi må gå vekk fra den erkenorske svake-/konfliktsky linjen.

14 Likes

Ser ut som den er åpen, men mulig bare litt, så den er lysregulert?

Klarer ikke finne noe på det. Ble stengt for tre dager siden, men ser ikke om den ble åpnet igjen.

Ser ut som chondar bro er nede da.

2 Likes
5 Likes

16 Likes

Arrival here means that being exchanged is the probable next step, unless interrogation by Ukraine’s intelligence services implicates the pow in a war crime. Some prisoners ask the Ukrainian authorities to delay their exchange until after their military contracts have expired so that they are not compelled to fight again. A few ask not to be returned at all; but then they have to remain in custody until the war is over, unless they volunteer to fight in the anti-Putin Russian militia that Ukraine sponsors

9 Likes

This may not yet be the final chapter for Putin but the rouble crisis rebuts the widely-repeated claim that time works to his advantage in Ukraine.
(…)
He loses $8 to $10 a barrel sending the oil halfway around the world to Asia.
(…)
Only in the magical world of Russian statistics did the economy grow 4.9pc in the second quarter, year-on-year.

7 Likes

Rubelen har “tradisjonelt” falt betydelig etter en russisk invasjon for deretter å stabilisere seg. Det skjedde etter både Georgia og krim. Det har tydeligvis ikke tatt fra putin appetitten. Den ligger nå rundt 20-30% under snittet for siste ni år (etter krim).
Dette med kannibalisering av kjøleskap tror jeg er en myte fra begynnelsen av invasjonen. Russland importerer halvledere fra hele verden som aldri før, etter en kortvarig sjokkeffekt fra sanksjonene.

https://twitter.com/elinaribakova/status/1680633478818279425

Tweeten over beskriver i kommentarene hvordan det fungerer i praksis.

Bnp kan bli bra og er ikke nødvendigvis feil, siden de bruker så mye penger på militæret.

4 Likes

For folkets levestandard er det viktig hvordan BNP brukes, produksjon av kuler og krutt, gir jo selvsagt fremdeles lønn til de som jobber i fabrikkene, men produktet går jo bokstavlig talt i luften og gir ingen velstand sammenlignet med om man hadde produsert spader, sykler, biler osv.
Så krigen må jo redusere levestandarden, selv om det er store huller i sanksjonene (som for øvrig burde vært mye strengere).

7 Likes

Lav levestandard er en verdifull asset for putin. Billig arbeidskraft og militær karriere attraktivt. Det er de fattige som støtter putin.

6 Likes

Det hadde vert meget bra om USA klarer og stoppe salget av droner i fra iran til russerne.

7 Likes

Større tap en vanlig av både soldater og mannskap i går:
image
:ukraine:

12 Likes

Disse dronene skal vel russerne begynne å produsere selv?

1 Like

Artilleritapene må jo begynne å merkes litt for Russland (?). Går jo over 100 enheter på en arbeidsuke for tiden…

6 Likes

FLASH on Twitter: “:zap: CNN showed a video of a strike by Ukrainian naval drones on the Kerch Bridge. The Security Service of Ukraine sent to the American TV company CNN a video recording of the moment of the strike of an experimental Ukrainian surface drone on the bridge connecting russia with the… https://t.co/TJThZOxVrC” / X

10 Likes

Tja, jeg synes forskjellene fra 2008 er mer iøynefallende enn likhetene. Og så er det poenget med at de har drevet propaganda på at rubelen er sterk. Det har vært hovedargumentet for at sanksjonene ikke virker.

Ja, det tror jeg også, men som det står rett etter i kommentaren:

Russia has an elaborate smuggling network to obtain replacements but this costs hard currency. That is what Putin no longer has.

Ja da, men de lyver om stort sett alt annet, så jeg tror ikke på de offisielle tall. Her er feks en tråd som tar for seg eksempler på reell inflasjon. Og så er det, som Boms påpeker “broken window fallacy”.
https://twitter.com/Beefeater_Fella/status/1691604540955545847?s=20

Til en vis grense, og ikke når det begynner å svi for middelklassen

4 Likes

Det merkes, russisk osint er fullt av klager på at de ikke har noe effektivt motartilleri og at de ikke får stoppet ukrainsk artilleri. Ser av ukrainsk-vennlig osint at det også går med noe ukrainsk artilleri også. Først og fremst M777 og annet tauet artilleri.

Så en video her fra Russland med et tog med selvdrevent artilleri med åpen topp. Ikke det du vil ha når droner svirrer rundt med håndgranater. Fortsatt bedre enn tauet artilleri da. Jeg lurer på om Russland har relativt store reserver av artilleri, men har ikke lest noe om det på en stund. Problemet til Russland er vel først og fremst at alt de sender til brukbar avstand fra fronten blir tatt ut fort og at det ikke er så lett å få fram artillerigranater, i hvert fall til fronten i syd. (I Donetsk og Luhansk i øst, så er det nok endel lettere).

Problemene Russland har med forsyninger i sør er grunnen til at jeg tror Ukrainas hovedangrep kommer der. Det er det eneste stedet de klarer å ta ut nok artilleri/forsyningslinjer til at de selv kan ta grunn.

5 Likes

Og hvis man ser på produksjonen av cruise missiler, så har de dessverre klart å opprettholde en relativt stor produksjon av den. Det måtte vært en mye større enighet om sanksjoner for at dette ikke skulle skje.

2 Likes

Det er vel litt tidlig å si om vi får en tilsvarende utvikling nå? Rubelen fikk en forbigående sterk periode denne gangen, men vil kanskje stabilisere seg om litt på en nytt nivå hvis den følger samme mønster nå.

Okei, jeg tror faktisk det de oppgir stemmer bra. De har presentert tall ved flere anledninger som er svært lite flatterende.
Dette er sentralbanken, ikke Kreml og utenriksdepartementet.

Det var litt rare eksempler, synes jeg. Katte- og hundemat? Masse importerte forbruksvarer har helt sikkert steget mye i pris, f.eks. utenlandske biler, mens for energi er prisveksten lavere, tipper jeg. Russland har hatt høy inflasjon etter invasjonen. Nå er det over ett år siden invasjonen startet, så disse tallene for årlig inflasjon tar nå utgangspunkt i nivåer fra etter invasjonen. Da blir ikke tallet for årlig inflasjon så høyt lenger. Tallet for “toårig inflasjon” er fremdeles høyt.

Absolutt, dette var bare en kommentar til artikkelen som ser ut til å hevde at tallet i seg selv umulig kan stemme.

Jeg har dessverre liten tro på noe middelklasseopprør. Enten rivaliserende mafianettverk eller velstående regioner med store overføringer til “Fürstenstadt Moskva” fra Sibir eller andre steder.

Når det gjelder levestandard så er det flere måter å måle dette på. Målt som kjøpekraftsparitet er russland den femte største økonomien, større enn tyskland, i følge undersøkelsen som det refereres til her. bne IntelliNews - Russia overtakes Germany to become fifth biggest economy in the world in GDP on a PPP basis

2 Likes