Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det går sakte men sikkert framover for Ukraina.

3 Likes

Hvordan da? Utgiftene har økt og pengene går til krgien, ikke oppbygging. Samtidlig som exportinntektene er ned 40% og store deler av de som stod før privatkonsumsjon har flyttet ut av landet. Så hva skal drive BNP oppøver på sikt, da man sprist opp det man hade i reserver på krigsindustrien?

2 Likes

Det ser ikke bra ut for Russland på sikt. Dette var bare en kommentar til at artikkelen mente vekst i GDP var basert på fantasier og løgn.

Hvis man lyver om vekst i BNP målt i prosent år etter år så vil man til slutt havne helt ute av proporsjoner.

Det som gjøres ganske ofte, ikke minst i Russland, er at disse nøkkeltallene revideres i etterkant i relativ stillhet, og da gjerne i negativ retning dersom man synes sannheten er ubehagelig.

Dette er, som så mye annet, på årlig basis, de var svært høye en periode etter invasjonen, for et drøyt år siden.

3 Likes

Ja, selvfølgelig. Men det argumentet går jo begge veier, det er jo spekulasjon vi driver med nå.
Forskjellene ml 2008 og nå er i tillegg til krigens lengde og sanksjonsregimet at russland ser ut til å gå tom for verktøyet. De har ikke valutaresserver til å kjøpe opp prisen så mye lenger og mekanismen som gjør at renteøkninger løfter kursen er jo tiltrekning av utenlandske investeringer. Det tviler jeg på vi får se nå, derfor tror jeg heller ikke renteøkningen får den virkning de håper på.
Ham her sier at de russiske medier sammenligner med 1998
https://twitter.com/splidsboel/status/1691698051373543900?s=20

Joe Blogs pleier å gå gjennom tallene til sentralbanken hver måned, han påpeker “alltid” noen pussige poster som kommer ut av det blå og balanserer regnskapet. Men ja, Sentralbanken har utgitt lite flatterende budsjettall.

Det blir for enkelt. Jeg har ikke tro på slik lineær kausalitet. Poenget er at putins legitimitet også bygger på økonomisk trygghet for middelklassen, og det er ikke en “asset” å miste denne legitimiteten. Hva, når og hvordan dette fører til noe er ikke så lett å forutse.

Viktig poeng å se på kjøpekraftparietet.
Jeg tror heller ikke på noen snarlig kollaps, men økonomien er under stress sammenlignet med hva den var før krigen. Det øker sannsynligheten for uforutsette hendelser.

1 Like

Måten Russland kommer rundt sanksjonene på koster penger. Det må flere mellomledd til. Jeg vil også tro at mangelen på masinutstyr gjør produksjon vanskeligere.

Sanksjonene Russland fikk mot seg i 2014 ble omgått til en stor grad av Frankrike og Tyskland som ønsket å øke eksporten sin. Såvidt jeg vet, så er tiltakene nå mye mer effektivt.

Sanksjonene er dog bare en brikke i spillet. Neppe det som knekker noe som helst.

3 Likes

Hej Norge

Hurra for MIMARS :rocket: :coffin:

Krim bro opdate fra Juli :smoking:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/15scris/moldova_has_just_deported_another_45_russian/

Dansken

4 Likes

Kjøpekraftsparitet må brukes med en viss kritisk sans. Når sensus fra 2019 viste at en firedel av husstandene i Russland var så fattige at de ikke hadde innlagt vann, betyr det at en firedel bruker nesten hele inntekten på primærbehov, og bidrar ikke til å dra mer avanserte sektorer med høyere verdiskaping.

Et annet element er forskjellen mellom BNP per innbygger og medianlønn. Før krigen hadde Russland dobbelt så høyt BNP per innbygger enn Ukraina. Likevel var medianlønnen i Ukraina dobbelt så høy som i Russland. Inntekt og konsum i Russland var dermed fordelt på en begrenset gruppe, noe som også begrenset omfanget av den tjenesteytende sektoren og blåste opp importen av luksusvarer.

13 Likes

Hah, den var jeg ikke klar over :stuck_out_tongue:

Ja, det er klart. Men det kan være et relevant tilskudd til BNP per capita. Spørsmålet her er hvor mye valuta og inflasjon svir for den jevne russer og hvilke konsekvenser det kan få. Og da er det helt klart relevant at russere er en ekstremt ujevn gruppe. Veldig annerledes enn Ukraina. Sånn sett burde en slik fremstilling vært justert for lokal kjøpekraft i hver enkelt region. Denne firedelen kjøper vel knapt nok importerte varer. I store deler av Russland, er gjennomsnittlig månedslønn ca 30-40 000 rubler (3-400 dollar).

image

Som nevnt i en artikkel jeg linket til før, er det så fordelaktig for mange å dø i krig at mange ser på det som en god gjerning å dø i krigen (deathonomics), da man med dette kan forsørge en hel familie ved hjelp av utbetalingene resten av familien har krav på. De som før akkurat kunne ta seg råd til utenlandsferie og slikt merker sikkert dette, uten at jeg helt ser at det skal få så mange spennende konsekvenser.
Gjennomsnittlig lønnsøkning i russland i 2022 var 13 %, omtrent den samme som prisstigningen.
https://gilsocmin.ru/ru/node/1837

Mye økonomi preik nå… savner mer kuler, krutt og panisk flukt av russere… He, he

3 Likes

Har du ikke twitter? Jeg skjønner ikke helt poenget med å poste sånt på nytt her, men men, ingen big deal.

Det har vært en del klaging på Telegram av folk som ikke får utbetalinger, hverken lønn for levende eller kompensasjon for døde. Jeg misstenker at dette var mer pålitelig inntekt tidlig i krigen, men har ikke data på det.

Når det gjelder inflasjon, så kan potensialet for uro være større blant de fattige enn blant middelklassen. I Egypt så vi at virkelig store opptøyer brøt ut da de som brukte bortimot hele lønnen sin på mat opplevde sterk prisøkning. Det er ikke utenkelig med lignende tilstander i fattige provinser i Russland. Undertrykkelsesapparat fungerer bare mot folk som har noe å tape.

6 Likes

– Jeg har snakket mye med Jenssen, både i åpne og lukkede forsamlinger. Det er en mann som veier sine ord. Det er helt opplagt at flere tenker denne type tanker, for man prøver å finne veier ut av denne krigen, sier Godzimirski:

– I Moskva fryder de seg litt. For det var ikke hvem som helst som sa dette.

Et solid selvmål. (Forutsatt at han faktisk spiller på lag med Ukraina.)
Det er nettopp slike uttalelser som motiverer det russiske regimet til å krige.

11 Likes

Stian Jenssen, Russerjævla har vel sikkert noe gammal dritt på ham. Kjeltringland.

Leste en artikkel hvor det ble sagt av den andre parten i diskusjonen at dette var akademisk. De diskuterte visst fire scenarier. Kjenner ikke fyren. Akademiker? :crazy_face:

https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1691818302442529222

Artilleritap

Kjøretøytap

Ser at det går med kjøretøy der Ukraina går i angrep. Ser også at det går med ekstreme mengder russisk artilleri og mye mindre ukrainsk.

Edit
Det positive som jeg ser det er at de vestlige kjøretøyene ser ut til å gi gode odds for å overleve at kjøretøyet blir slått ut.

Det andre positive er at jeg tenker at Ukraina er såpass gode til å ta ut artilleri at med nok støtte, så går dette til helvete for Russland.

Det går ikke av å holde en skyttergrav når kun den ene siden har artilleri.

9 Likes

Must see!
Vlad Vexler

1 Like

https://twitter.com/clashreport/status/1691888400486347101?s=20

Alle overlevde.

5 Likes

image
https://twitter.com/WarClandestine/status/1691876290024935577

1 Like