Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Er det nå moderator skal kremte og minne oss om hva tråden egentlig handler om?

Må ellers si at jeg setter pris på trådens herlige blanding av analyse, kommentar og moral. Det er også fascinerende hvor mye kunnskap og erfaring som er her.

7 Likes

Starter med en ny utfordring til spekulasjon:

Hva er det Budanov pønsker på når det gjelder Krim?

Ukraina har i noen dager sendt enslige droner og S200 til forskjellige steder, og langs forskjellige ruter. Dette minner om kartlegging av luftforsvar.

8 Likes

Du har selvsagt helt rett, men når “Steigan’s løpegutt” stikker innom for å opplyse de som leser/skriver på denne tråden, så må det forventes at det taes til motmæle (også når vedkommende trekker frem en lurvete CV for å understøtte sine bragder).

7 Likes

Begynner å bli veldig likt Hegnar Online her inne nå…

Når argumentene utelukkende er til russlands fordel, så kan det fort oppfattes som nettopp russiske argumenter, ja.

Du er i det minste redelig nok til å kalle en spade for en spade, “krig”. Og ikke “special operation”. Ja, det var vel mange som stilte spørsmål om hvordan dette skulle gå når russerne sucker punchet broderfolket og valgte å gå til fullskala invasjon, som angivelig skulle være over etter 3 dager. Hvis du blir angrepet har du 2 valg, flykt eller kjemp. Tror også de mest russervennlige tar av seg hatten for hvor heroisk ukrainerne har valgt å stå i mot og kjempe mot aggressoren.

Som om NATO dikterer land til å melde seg inn/ut av forsvarsalliansen? Enhver nasjon bør vel selv få avgjøre om de ønsker å være del av et forsvars-samarbeid? Men skjønner at det er ubehagelig for russland, jo flere medlemsland, jo færre muligheter til å ture frem og angripe hvem de vil.

8 Likes

Som jeg har skrevet før er det dessverre Ukraina som er taperen hvis vi antar at Russland trekker seg tilbake slik det er nå . Det er selvsagt mange definisjoner av hvem som e r taper eller vinner.
Ukraina kan vinne selve krigen ,men er taperen uansett. Med hensyn på sivile menneskeliv og materielle skader

Ukraina er forsåvidt en taper her samme hva, men hvis de har drevet Russland ut, så har de i hvert fall muligheten til å reise seg og bli en vinner på sikt. Spesielt som medlem av NATO/EU hvor de vil ha trygghet og handel. Nærmeste nabo i vest, Polen, har GDP pr innbygger som ligger på 2-3x pre-krig i Ukraina.

Det verste for Ukraina er en stalemate hvor de ikke blir medlem av NATO/EU. Det er her kanskje spesielt ATACMS og andre langttrekkende våpen som gjør at de kan ta ut russiske forsyningskjeder bak fronten kommer inn. For det er ekstremt mye billigere å ta ut ammolagre enn å ta i mot den samme ammoen etter at den er skutt ut av en kanon.

4 Likes

Dette er noe de kunne fått til uansett hvis putin var et normalt menneske
Så at Ukraina er taperen er det dessverre ikke tvil om
Derfor må folk om putin ryddes av veien

1 Like

Altså, alle taper på krig, men du kan ende som Nord-Korea eller ende som Sør-Korea.

5 Likes

Det var ikke Ukraina som startet krigen. Den som ikke forstår at Ukraina er taperen bør gå en runde med seg selv
Kommer det en noenlunde normal leder i Russland vil de fort bli tatt inn i varmen igjen

1 Like

Jeg forstår ikke hvorfor du gjentar deg selv…

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke forstår dette
Du tenker nok for mye på selve krigen og ikke menneskene som blir rammet
PS
Ser at jeg har fått mail fra Ukraina. Tror heller jeg leser den
Men lykke til med krigsanalysene dine :wink:

Det er korrekt. Jeg fulgte ikke spesielt nøye med rettssaken, og fikk bare med meg at dette var en opplagt sak, og at han dermed fortjente dødsstraff. Da han i de påfølgende årene standhaftig holdt fast ved sin uskyld begynte jeg å fatte interesse for saken, og da stod det ganske klart for meg at det var svært lite sannsynlig at han var skyldig, og uansett svært fjernt ffra å være “beyond reasonable doubt”. Det samme har jeg sagt om Orderud-paret, og tror vi kan vente oss et nytt oppgjør der også. Er riktignok mindre overbevist om uskyld for begge de to, men bevisene holder uansett ikke. Typisk eksemple på hva som skjer når folk går i flokk - akkurat som her.

Og der hoppet du elegant bukk over Cuba-krisen. Selektiv hukommelse kalles det.

Cuba var i en forsvarsallianse med Sovjet og det var 11k+ sovjetiske tropper der fram til 1991. USA reagerte på utplassering av atomvåpen.

ref: Soviet Troops to Leave Cuba, Gorbachev Says

4 Likes

Det Christian skrev :point_up:t2: pluss at jeg må legge godviljen betydelig til for å trekke paralleller mellom en 60 år gammel krise og en fullskala invasjonskrig. I mellomtiden har vi fått på plass avtaler om utplassering av missiler og atomvåpen. Nei vent, Russland har trukket seg fra de.

5 Likes

Sånn, da har jeg svart på noen forespørsler om moderering. Håpte at noen timer cool down funket. Tydelig at det ikke funket.

Skjønner at noen ønsker å spore av tråden med piss. Det skjer i ny og ne. Ender aldri bra.

3 Likes

Ellers er det helt tydelig at det er andre boller i Ukraina. Anti korrupsjonsløpet de kjører er uten sidestykket og jeg mistenker de klarer det baltikum brukte 20år på svært mye fortere.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1693979966772248576?s=20

10 Likes

The American company MSD will stop deliveries to #Russia of the drug “Zepatier” - one of the most popular drugs for hepatitis C There are no analogues of this medicine in the Russian Federation.

Dette kan faktisk være et seriøst problem for Russland da de har rimelig mye Hepatitt C.

7 Likes

Så kan man jo begynne å spørre seg hva som skjer i Russland når vanlige folk i Moskva kaster molotovs på politistasjoner.

https://twitter.com/officejjsmart/status/1693925198053929320?s=20

6 Likes