Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Aner ikke om du har rett, men jeg bruker ikke tid på å sette meg inn i detaljene for hvordan de respektive sider er utrustet. Det er heller ikke nødvendig for å kunne være sikker på at russerne får det som de vil til slutt. Det utstyrsmessige kan påvirke hvor lang tid det tar, men som jeg allerede har nevnt så er det ukrainerne som bærer byrdene av at krigen trekker ut. Hvordan gjenvinne territorier hvor det ligger mange miner pr kvadratmeter? Du burde vel ha større tillit enn som så til hva “US intelligence” mener om saken.

Anonyme kilder, hvem vet hvem dette kommer fra. Det kan godt være en amerikaner, men det kan også være en amerikaner betalt av Russland. Eller bare en russer. :stuck_out_tongue:

image

Nå er du ikke blåøyd lenger, så setter du din litt til en anonym rapport som visstnok skal komme fra amerikansk etterretning. :stuck_out_tongue:

For å si det sånn, den “Weapons of Mass Destruction” saken var basically noen bilder som skulle vise noe, men de bildene viste jo… Ingenting. For meg, så høres det ut som du er akkurat like blåøyd som da, men nå har du bikket over til å høre på russerne, for de er ikke amerikanere. Alt du har dratt opp av poenger er russiske talking-points. :ru:

18 Likes

Viktig å presisere:
The U.S. intelligence community assesses that Ukraine’s counteroffensive will fail to reach the key southeastern city of Melitopol, people familiar with the classified forecast told The Washington Post, a finding that, should it prove correct, would mean Kyiv won’t fulfill its principal objective of severing Russia’s land bridge to Crimea in this year’s push.

Det er hele tiden snakk om årets “counteroffensive”. Føler du snakker om det som om det gjelder krigen i sin helhet, som vi jo må anta varer en god del lenger siden russerne nekter å avslutte overgrepet uten kamp.

3 Likes

Dette er et helt avgjørende aspekt. Russland mangler industriell og økonomisk kapasitet til å krige på dagens nivå.

Vesten har samlet en enormt mye større økonomi, og bruker bare en liten brøkdel på Ukraina. De sender gammelt militærmateriell til Ukraina, og pengene til ammunisjons- og våpenprodusenter i hjemlandet.

Jeg håper at du analyserer selskapene du investerer i bedre enn du analyserer kapasitetene til Russland.

Anonyme kilder fester jeg begrenset lit til, og den artikkelen du linker til har blitt slaktet av analytikere som tør å sette navnet sitt under det de skriver.

11 Likes

Hvor lenge kan invånadrna i Nord Korea finne seg i sin situasjon? Lenge. Likadant i ryzzland. Kremls mål er at bli som Nord Korea, fast større. Og med olje-penger. En stor del av innbyggene har fullt opp med att få vardagen at gå ihop og har hverken tid eller mulighet til noen revolusjoner. Så dette kommer at rulle på i sakte nedoverbakke de kommende 10-årene.

2 Likes

De kan bygge fler fabrikker. Eller kjøpe fra noen annen som producerer åt dem. Så lenge de får solgt oljan sin så kan de drive Kriget videre.

Det vil jeg ikke si. I denne topicen lirer du utav deg russiske argumenter like enkelt som du repeterte Bush propaganda den gangen.

15 Likes

Her er jeg vel delvis enig, det absolutt verste scenarioet er hvis Russland får kjøpe krigsmateriell fra Kina eller andre land. F.eks. cruise missilene de bruker er avhengig av amerikanske deler som de får kjøpt. Korrupsjon er Russland gode på og vanskelig for vesten å stoppe…

Når det kommer til oppskalering av noe som helst i Russland, så har de problemet med at de driver et kleptokrati, så veldig mange militære prosjekter bruker veldig masse penger og kommer ingensteder. Kanskje ikke så attraktivt å drive på sånn når Putin dytter de som blir avslørt ut vinduer osv. Samtidig, det er ingenting effektivt med Russland.

3 Likes

Det hjelper ikke å kjøpe en ny fabrikk. I følge Trent Telenko, er det tilgangen på spesielt trenet personell for sprengstoffoperasjonene i produksjonen som begrenser amerikanernes oppskalering av produksjonen. Russland har latt ammunisjonsindustrien dø ut i over 30 år, og har mistet basen med trente arbeidere.

Tilgangen på ammunisjon fra Nord-Korea og Iran har hittil vært lav. Det spørs om de både vil og kan skalere opp. (Disse to landene vil i alle fall ikke bygge ned egne lagre.)

3 Likes

Har du forresten en god kilde på dette?

Så det er russiske argumenter å beskrive hva som best tjener Ukrainas sak. Visste ikke at russerne var særlig opptatt av ukrainernes skjebne - ihvertfall ikke når den settes opp mot deres egen. Men om noen mener at det tjener ukrainernes sak å “slåss til siste ukrainer har falt” så får det være deres oppfatning - uansett hvor spinnvill den måtte være.

Jeg har ikke behov for å være enig med noen, men må vel konstatere at mye av uenigheten skyldes diametralt motsatt utgangspunkt. For meg er dette en krig Ukraina umulig kan vinne da russerne aldri vil tillate seg å tape. Til og med atomvåpen ville blitt tatt i bruk før Putin ville innrømmet et nederlag, og det er vel et oppgjør ingen av oss ønsker seg.

Og for dem som oppfatter det som en åpenbar rett for NATO å omkranse Russland med NATO-medlemmer (inklusive tidligere russiske områder) så husker jo vi som har levd en stund at USA ikke var villige til å innvilge russerne retten til å ha baser på Cuba, og det vil fortsatt vekke protester om Russland eller Kina skulle opprette slike baser.

Det er informasjon flere steder. Her er en god start. Det er en fabrikk for 152mm, en fabrikk for ammunisjon til stridsvogner og marinen, og en for rakettammunusjon. Listen er ikke ny, men ingen har hittil klart å finne nye fabrikker. (Dette er teknologibedrifter som det er bortimot umulig å holde skjult.)

https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/industry-ammo.htm?utm_content=cmp-true

De russiske militærkonsernene er forøvrig helt åpne om hvilke bedrifter som inngår. De har plukket opp så godt som alt av militær produksjon, men takket nei til ammunisjonssektoren. Den var ikke lønnsom, siden det var så store lagre fra sovjettiden.

6 Likes

Takk, men sist oppdatert 2015? Jeg bare stiller meg litt tvilende på om vi har gode data på dette gjennom åpne kilder. Russlands forbruk av artilleriammunisjon er vel fremdeles betydelig høyere enn Ukrainas, selv om Ukraina har mer presisjon.

1 Like

Apropos artilleri, nestleder av forsvarsdepartementet i Ukraina uttalte i går at Russland ikke lengre har overtaket.

7 Likes

Jeg er ikke sikker på om dette stemmer. Både i sør, og i områdene ved Bakhmut ser det ut til at Russland skyter mindre enn Ukrainerne. Både satellittdata (skogbrannsensor) og klaging i russiske sosiale medier underbygger meldinger fra ukrainsk side.

Det kan godt hende at det er logistikkproblemer som hemmer Russland, spesielt i sør. I øst synes det imidlertid ikke åpenbart at logistikk skulle være et problem. Bakhmut ble jo valgt som offensiv av Russland i fjor, blant annet på grunn av god logistikk.

4 Likes

Prøv å holde en teknologibedrift med flere hundre ansatte hemmelig i våre dager. Ansatte i slike bedrifter har utdannelse, internett, og er aktive i sosiale medier.

Edit: Ukrainerne er veldig aktive med å identifisere og henge ut ledere og nøkkelpersonell i russisk militærindustri.

6 Likes

https://nitter.net/Prune602/status/1693708215916130593#m

Sergey Mardan, who hosts a show on channel Solovyov Live, and military correspondent Dmitry Steshin, whom Mardan described as the best example of Russian military journalism:

“Those who don’t want to live with us will get shot”

For dere som må være nye til dette konflikten vil jeg opplyse om at dette er standard på statlig russisk TV.

4 Likes

Bare så det er sagt, mye av russisk 152mm ammoproduksjon er i virkligheten refurb av artillerigranater fra lager som ikke lenger er trygge å bruke. Mener å ha sett tall på rundt 1.1m refurb og rundt 400k nye pr år. I tillegg bruker Russland av lagrene som fortsatt er brukbare.

Tjah, det har vel gått noen ammodumper i Luhansk også, ikke bare i sør. Disse mellomlagrene må nå flyttes inn i Russland. Problemet i sør er nok delvis mengden lastebiler som må brukes, men det er vel kamp om disse i nord-øst også.

3 Likes

Du er også den samme dr.Stockman som mente at Viggo Kristiansen (“hovedmannen”) fortjente dødsstraff flere år etter at dommen mot han hadde falt.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.