Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Så hvis noen okkuperer huset ditt, så tenker du at “dett var dett, nå er det noen andre sitt”?

21 Likes

Kan ta med moralsk også kanskje

"Sandaler til salgs, ubrukt. " 65 tusen trykker “latteremoji”.

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1693372039724142912

Mitt inntrykk er at Russland består av 20 % hardcore nasjonalister, 20 intellektuelle/oppegående og resten som bryr seg mest om seg og sitt.

Her er f.eks. en returnert soldat som sier at han blir uglesett og kalt morder på t-banen i Moskva

https://twitter.com/wartranslated/status/1693533407454572789

10 Likes

Med andre ord, hvis et land er større og sterkere er det bare naturlig at dette da skal ha rett til å invadere nabolandet, forsøke å likvidere ledelsen, ta over naturressursene, torturere lokalbefolkningen, deportere barn, likvidere innbyggere, drive kulturell utrensking… har jeg glemt noe? For så å beskylde den forsvarende parten å eskalere stiuasjonen når dem forsvarer seg?

Har jeg forstått din logikk korrekt?

23 Likes

Det er veldig vanskelig å danne seg er bilde av hva de resterende 60% egentlig tenker. Folk er engstelige og forsiktige.

En ukrainer jeg kjenner satt i går og så på en ukrainsk journalist som utgav seg for å være en moderat Putin-supporter. Han hadde samtaler med vanlige folk.

Det er sikkert språklige nyanser i et kasusspråk som er vanskelig å oversette, men inntrykket de russisktalende satt igjen med var at det var betydelige spenninger under overflaten.

7 Likes

Hørte på denne videoen i går. Fagpersonen her var rimelig klar på at det man så med opprøret, at Girkin nå var fengslet, at Surovikin nå var “borte” og at Russland nå slår ned på VPN var alle ting på at det knaker i sammenføyningene i Russland.

En annen video jeg hørte på var denne. For å si det sånn, Japan har relativt klart endret politikk pga Russland sin invasjon av Ukraina. Det har bl.a. ført til at Japan nå skaffer seg langttrekkende cruise missiler. Rett og slett slik at ved en krig, så kan de slå tilbake mot evt angripere som driver på slik som Russland gjør i Ukraina…

13 Likes

:ukraine: :ukraine:

11 Likes

Trenden virker ganske lik.

Det tas ut artilleri og support.

Ting som Russland ikke klarer å erstatte.

4 Likes

Russland har dypere reserver av artilleri enn tanks. Mye av det er av eldre modeller.

Problemet for Russland er vel at det eldre artilleriet har kortere rekkevidde, har dårligere presisjon og er vanskeligere å bruke enn det nyere. Erstatningene ukraina får er nyere, lettere å bruke og har lengre rekkevidde.

For tanks, så er ikke dette et like stort problem. En tanks slår fortsatt ut APC-er og infanteri. Det er sjeldent tanks mot tanks og javelin osv tar ut alt Russland har samme hva…

2 Likes

Ikke så godt eksempel som du kanskje trodde. I motsetning til hva du synes å tro så er det ikke slik at om vi plutselig ble okkupert av Sverige så ville svensker komme og overta våre eiendommer. Heller ikke da tyskerne okkuperte Norge var det snakk om at nordmenn skulle miste sine eiendommer til tyskerne. Vil du heller rette blikket mot den virkelige invasjonen av Europa så er det bare å se hva som skjer utenfor Italia-kysten, men det er det tydeligvis ingen som bryr seg større med. Enten man ville det eller ikke var Krim allerede tapt for alltid i 2014, og at man nå har mistet flere områder kan man takke seg selv for.

Det er jo faktisk dette som skjer i de russiskokkuperte områdene. Ikke bare på Krim, men også i Mariopul.

Ellers vil jeg gjerne ha din økonomiske og tekniske analyse av Russlands evne til å krige.

12 Likes

Da hopper du bukk over hva de russiske kravene bestod av før krigen startet. Og du glemmer selvfølgelig at slik har det vært til alle tider, og at ikke minst USA har brukt maktens språk når de ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Eller du mener kanskje at situasjonen for folk flest er blitt bedre i Libya etter at USA sørget for å få lederen der likvidert i en utenlandsk inngripen i et lands suverenitet. Er det pussig at etter slike aksjoner (også i Irak) så finner et land som Nord-Korea det nødvendig å beskytte seg med atomvåpen mot den potensielle overmakten som plutselig kan rulle inn over grensene. Så ta gjerne en tur til øyenlegen. Man kan også lære seg å leve med enøydhet.

Austria urges realism in Western stance on Russia

Moscow cannot be “canceled” or “ghosted” and will remain a major global player, Vienna’s top diplomat said

Austrian Foreign Minister Alexander Schallenberg has argued that Western politicians need to be more realistic in their attempts to isolate Russia, as the country will always be Europe’s neighbour and a key international player.

Speaking on Monday at a panel discussion in Spain, Schallenberg cited the 20th Century German diplomat Egon Bahr, the architect of Ostpolitik – the policy of normalising relations with the East during the Cold War – who said: “America is irreplaceable, but Russia is unmovable”

“Whatever happens, Russia will be our biggest geographic neighbor. Whatever happens, it will probably be still number one as far as nuclear warheads are concerned. It is still a permanent member of the Security Council of the UN,” the Austrian foreign minister noted.

The diplomat warned that if the EU tries to build a security architecture excluding Russia, it will also end up excluding Central Asia and the Southern Caucasus.

“We cannot cancel Russia. We cannot do ghosting on it,” he stressed, adding that the same applies to China.

Det er mye som sikkert kunne vært behandlet bedre fra Vesten også. Men en må huske på at Ukraina ga fra seg alle atomvåpen i forbindelse med avtalen
Jeg tviler på at Putin ville gått til full krig hvis de hadde hatt disse
Etter vanlig prosedyre/retningslinjer er det akseptert at et land kan bruke atomvåpen hvis landets eksistens er i fare

5 Likes

Knappt noe folk, men masse artelleri og kjøretøy. Har ryzzene begynnt å nedbemanne? Eller gjemmer de seg bare, bak fronten?

1 Like

Den holder mål i massevis. Mens vesten er i ferd med å gå lei allerede selv om de bare bruker promiller av statsbudsjettene til Ukraina-støtte så er russerne villige til å legge i potten det som er nødvendig. Sankjonene har heller ikke skadet russisk økonomi i synderlig grad. Faktisk har det gått mer ut over de europeiske landene.

Er du samme Dr Stockman som i 2002/2003 på stocktalk argumenterte entusiastisk for en amerikansk invasjon av Irak?

2 Likes

Russland (regime i russland) har under denne krigen vist hvilket terror regime det er. De lyger så det renner av dem. De forsikret opp til flere ganger at de ikke skulle gå inn i Ukraina. De forandrer narrativet og propagandaen hele tiden. Først nazister, så var ikke Ukraina et land, så er det vesten som bruker Ukraina for å ødelegge Russland . Nå de siste dagene er det mer i deres media at krigen må slutte for det er så mye og blod og de er broderfolk. Men Russland må ha områdene som er innlemmet. De begår de verste krigsforbrytelser, Butsja m.m. Bruker verdens behov for korn som våpen. Bomber sivile med vitende og vilje.

Putin og regime kjører Russland i dass. De har mistet vesten som handelspartner for tiår fremover og med pristak på olje og store underskudd pga krigen, vil det ta lang tid å få økonomien på kjøl igjen. Friheten i Russland har blitt barbert i lange tider og med akselrerende fart. Hvor lenge kan den hjernevaskede befolkningen finne seg i dette? En plass må vel grensen gå.

Det eneste Putin har igjen nå er å sende enda flere soldater i kjøttkverna.

Han har ikke mange årene igjen. Russland kan slutte krigen når som helst. Ukraina vil tape landet om de slutter. Å gå med på våpenhvile og forhandlinger er bare å gi Russland tid til å bygge opp for å gå til krig på nytt.

19 Likes

Hvordan kan den holde i massevis, når Russland bare har en eneste fabrikk som produserer 152mm artilleriammunisjon? Russland er helt avhengig av artilleri i sin krigføring.

5 Likes

Ja, var selv mer enøyd den gangen, og angående Irak så trodde jeg som så mange andre på de amerikanske etterretningsrapportene som ble presentert. Går man lengre tilbake så var jeg til og med tilhenger av Vietnam-krigen, selv om dette nøkternt sett var ett av de verste overgrepene mot et annet land i moderne tid.
Og jeg blander aldri flertall med sannhet. Det gjør vel i teorien heller ikke dere, ettersom dere nepper tilkjenner 80% av russerne å besitte det sanne bilde av konflikten.

Og jeg er den samme dr.Stockman som nærmest før alle andre påpekte dommen mot Viggo Kristiansen som et justismord, og etter hvert som dette burde være åpenbart for hvermansen fortsatte den høyst korrupte gjenopptagelseskomiteen å avvise gjenopptagelse av saken. Det store flertallet hamret løs på meg for å bevegeg meg langt ut på viddene - som nå. Heldigvis trives jeg best i slikt farvann. Så slik sett er nicket treffende.

1 Like

Det sier ikke mye når kandidatene er Trump, 80 år gamle Biden, Kennedy som bl.a. har skrevet hundre sider om at HIV ikke skaper AIDS.

Ramaswamy vil blant annet frata alle under 25 år som ikke er i nødetatene eller militæret stemmeetten til de består en prøve samt avvikle IRS, FBI, Department of Education, Nuclear Regulatory Commission. Han vil også sparke alle som har vært med i granskingen av Trump, og at USA skal øke bruken av fossilt brennsel siden det vil stimule økonomien og derfor vil hjelpe med å betale for klima relatert skadebegrensning. Bakgrunnen til hans posisjon på Ukraina er at ikke vil dytte Russland mot Kina.

Det er tydelig at du ikke har lest de flere titalls sidene jeg har publisert her av Putin der han viser sin enorme interesse for “russerfolket”.
Dimitri Medvedev sa for få dager siden at Ukraina muligens kan fortsette å eksistere, men Russland må få Kyiv - “russerfolkets hovedstad”!!

:rofl: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

6 Likes