Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Vet ikke hvem de andre er bortsett fra Utkin og Prigozhin, men tipper de var høyt i Wagnersystemet.

1 Like

Ja, men uten at det eksplisitt innrømmes. Det er Russisk modus operandi. Som man også så fra Prigozhin i det latterlig iscenesatte angrepet på basen hans forut for “kuppforsøket”.

2 Likes

Selvfølgelig. Det er jo hele poenget med å sende signaler at folk skal skjønne det.
Tenk Godfather

2 Likes

La meg minne deg om at det i dag er årsdagen for når for når dine venner Hitler og Stalin i 1939 lagde Molotov-Ribbentrop avtalen hvor de skulle dele Øst-Europa mellom seg.

Tenkte bare nevne det i fall du ikke hadde funnet noen grunn til å feire i dag.

8 Likes

Hva om Putin ikke stod bak.

Prigo sitt opprør førte jo bare til at Militære som ikke stoppet han ble arrestert og forsvant.

Hva om nedskytningen idag er hevn fra den fraksjonen som vil ha putin bort.

Wagner HQ i St.Petersburg.

Og for å punktere diskusjonen rundt om det ble skutt ned av AA.

image

Tydelig merker av AA rakett.

8 Likes

Jeg tror Putin, som ikke forholder seg til internett i det hele tatt, har lagt en plan han synes er åpenbart god:

  • Avvæpne Wagner, og plassere de mest kompetente i et land der de har få sympatisører. (i Belarus, hvor de nå mangler internett og mobildekning.)
  • Slå ut hele den operative ledelsen til Wagner i ett slag, på en måte som både gir signaler, og som propagandaen kan bortforklare.

Jeg har ikke gode kilder på dette, annet enn Putin sin reaksjon og stemning under opptredenen i Kursk i dag. Med andre ord ren spekulasjon.

Noe som ikke er spekulasjon, er fiendskapen mot Putin som nå florerer i Russiske sosiale medier. Det har også sirkulert bilder av plakater det Putin kalles tyv og morder. Forsterket av videoene av hendelsen, tror jeg at det foregår noe i det russiske samfunnet som Putin ikke forstår. Det kan bli farlig for han.

Edit:
Jeg vil tro at det vil komme mange folk i begravelsene til Prigozhin og Utkin. Oppøte og stemningen der vil nok si en del om henrettelsen virkelig har flyttet folk fra sure ord på internett til praktisk handling.

Jeg vil anta at Putin sine folk sørger for å stenge ned veier og offentlig transport, for å sikre seg mot et virkelig stort oppmøte.

19 Likes

Ja, ikke godt å si, en som ikke var om bord er Andrej “Gråhår”, som Putin visstnok har utpekt som neste leder av Wagner. Han er med på det berømte bildet av Putin sammen med bl.a. Utkin og Prigo.

2 Likes

Tackfilm till Sverige från ukrainska försvaret, som skriver att Archer kommer vara på plats snart .

Var ikke klar over at Ukraina ikke har archer enda. Det er jo noe av det absolutt mest slagkraftige artilleriet Ukraina har. Svært mobilt, svært lang rekkevidde. Stopper, skyter tre skudd og kjører igjen på rett over ett minutt. Perfekt å bruke ved et gjennombrudd.

Ref UPPDATERAS: Fortsatt kraftiga ryska förluster – ryska soldater plundrar i Tokmak – drönare träffade centrala Moskva – Ukraina kanske håller på nyheter till nationaldagen – Cornucopia?

Fordi F-16 som hun har med er en modell? :sweat_smile:

2 Likes

Må finne fram popcornet hvis dette stemmer, men jeg trodde de ble tvunget til å gi fra seg alt tungt utstyr?

“Belarusian Media is reporting that Fighters from the Wagner PMC Group are attempting to Leave the Country towards Russia.”

https://twitter.com/sentdefender/status/1694431414056280085

9 Likes

USA så nok at noe var i ferd med å skje ja. Om det var Wagner som skulle prøve seg en gang til, eller om det var dette de så for seg er ikke godt å si.

2 Likes

Er wagner mange nok til f.eks ta over kontrollen i hviterussland?

Ja, det er jo det. Jeg trodde oppriktig det ble spekulert i at de allerede hadde fått sin første f-16, men jeg misforstod kanskje, ingen big deal.

2 Likes

Det er ikke sikkert at Wagner er den største trusselen mot regimet til Putin. Det kan like gjerne hende at de bare er en katalysator som akselerer en prosess som allerede er i gang.

Girkin er fengslet, Surovikin er avsatt og trolig innsatt, Prigozhin og hele Wagnerledelsen er henrettet. Det finnes flere fraksjoner i den russiske eliten som har sine egne private styrker. Hvor mange av dem sitter nå og lurer på om de er nestemann ut? Hvordan vil de opptre dersom Wagner skaper bråk og ubalanse?

11 Likes

https://twitter.com/Kasparov63/status/1694440105656877314

When a dictator is reduced to murdering members of his inner circle and fighting with and replacing his own generals, the situation is very dangerous. There is no trust among those who remain, and therefore no loyalty. The knives are out and must taste blood.

Hvor bra vil et slikt regime fungere? Det er et enormt press, men å si i mot putin er å be om å falle ut et vindu, bli forgiftet eller at bilen/båten/flyet ditt blir sprengt. Kommer putin opp med en ræva plan vil den bli gjennomført.

En direkte konsekvens tror jeg blir mer russiske krigsfanger. De vil ikke bli trukket ut før de er avskåret.

6 Likes

Neppe, siden de er helt uten tunge våpen, og trolig også har lite tilgang på lette våpen og ammunisjon. Hæren i Belarus er ikke veldig stor, men den har tunge våpen.

1 Like

Interne lojalitetsbånd vil være svært strukket innenfor mange avdelinger etter dette tenker jeg. Svært mange Wagner som har relasjoner til dagens putin-zz.

2 Likes

Dersom sterke grupper i Russland kommer i åpen konflikt, kan vi risikere en situasjon der Ukraina opplever kritisk mangel på popcorn.

5 Likes