Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

I god stalinistisk stil skal tydeligvis wagnergruppen viskes ut av ruzzisk historie, og her er gravene til nylig d;de wagner soldater på vei til å fjernes. Kan vel føre til at det blir en god mengde med hissige permitterte soldater som går rundt i ruzzland i tiden fremover.
image
https://twitter.com/wartranslated/status/1695044436038693017?s=20

16 Likes

Så ble han oppdaget av Putin som valgte han til å lede Russlands militæroperasjoner i utlandet :rofl:
Det er ikke grenser for hva dere prøver å legge på Ukraina.

15 Likes

Lukasjenko tror ikke Putin sto bak flystyrten, da fikk vi avkreftet det hvertfall.

2 Likes

Blir nok ikke noe grundig etterforskning av flystyrten til kokken nei.:stuck_out_tongue:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1695056208778977610

8 Likes

God artikkel om fremgang og logistikk, Ukraina trenger i teorien bare ta 10-15km til for å kalle offensiven en suksess ifølge denne, noe flere her har hvert inne på en stund.

8 Likes

Kina utvikler transmedium droner, både dykker og flyr… noe Ukraina bør utvikle for sin del også!

Det er jo bare en suksess å ta 10-15 km til hvis det gjør at de tar hele Zaporizhzhia etterpå.

Jeg vil påstå at hvis Ukraina ikke klarer å gjenta manøverkrigen de gjorde ved kharkiv på høsten 2022, så vil krigen var betydelig.

Russland er seige, så selv om de blør, så er ikke tempoet høyt nok til at de ikke klarer å erstatte tapene. 6-18 mnd igjen av sovjet era tanks, artilleri, osv. Utfra antagelsen om at de ukrainske tallene er rett. Som jeg tviler litt på :see_no_evil:

Jeg mener Ukraina har muligheten til å få inn litt manøverkrig før gjørme slår til, men jeg er langt fra sikker. Det ser ut til å skje i Zaporizhzhia i så fall. Det er masse rykter nå, men ingen detaljer, så antar det bare er hype.

Det slenger stadig innom en og annen som mener at forhandlinger med Putin er nøkkelen til fred. Vet ikke, kanskje dette kan være noe å tenke litt over:

"For those slow to learn, Putin just demonstrated his approach to negotiations:

  • When in a position of weakness, offer a deal;
  • When a deal is struck, rebuild your strength;
  • When you are again strong - spectacularly and performatively renege on the deal to send a message."

https://twitter.com/DmitryOpines/status/1694843696426910153

Jeg har for øvrig vært helt på bærtur her tidligere. Jeg trodde Putin trengte Prigosjin, både i Ukraina og i Afrika.

13 Likes

Bukkvoll minner om at sjefen for det ukrainske forsvaret, Valerij Zaluzjnyj, har definert Krim som et såkalt «militært tyngdepunkt».

– Det innebærer at hvis du skal vinne en krig, kan du i stedet for å slå ut alt motstanderen har, gå etter det som er avgjørende for motstanderens evne og vilje, og da rakner resten.

– På denne måten er det både en militær og politisk mening bak offensiven på Krim, forklarer han til VG.

Jeg synes dette gir mening. Krim er et sted Ukraina kan gjøre det svært vanskelig å forsyne. I motsetning til Donetsk som har helt tjukt med jernbanelinjer og tunge industriområder som er et helvete å angripe.

Har Ukraina først tar Zaporizhzhia og kherson og så tatt tilbake Krim, så tror jeg ikke Putin klarer å bli sittende.

(hvis Ukraina skulle tatt tilbake Donetsk, så er det nesten så jeg ser for meg at det er enklest å gjøre via belgorod og så rostov-on-don :see_no_evil:)

11 Likes

Hvis du ser på putin som en mafiaboss, så gir ting mer mening.

Ikke en veldig positiv artikkel, men tror dessverre mye stemmer.

Men akkurat hvordan det står til med russerne er vanskelig å vite.

https://twitter.com/Podolyak_M/status/1695142395245953044

The bottom line: Russian defense lines are beginning to crumble.

Sier en av zelensky sine rådgivere…

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1695117952515785173

I’ll share a few details about Tokmak-Robotyne axis, without elaborating details:

  • Situation for russians worsened lately;
  • They’re frantically trying to prevent breakthrough;
  • Claims about depleted russian reserves, reinforcements and forces for rotation are incorrect.

Han mener de russiske reservene er noe av det bedre de har igjen. Jeg lurer på om de har noe særlig mer etter det?

5 Likes

https://www.youtube.com/watch?v=oyPRaCU9KI4

Tekst siden få vil se 20 min med russisk.
En median på 82 % av voksne i 24 land har et ugunstig syn på Russland, hva er grunnen?

Ktan 24 musiker: Jeg vil ikke snakke om politikk. Alt er bra i Russland, alle er i live.
Youtuber: bortsett fra noen ti/hundre-talls tusen?
ktan 24: Det er ikke inne i Russland :wink:

Olaya filmskaper: De har ikke vært i Russland. Vi er et kult land med kul politikk. Som innbygger vil jeg meddele at jeg liker alt.
Anton filmskaper: Vi er isolterte og i en spesiell sitasjon. Vi kan diskutere om hvem som har skylden, men bør i stedet jobbe med det vi kan.
Youtuber: Som Nord Korea har gjort i 70 år.
Olaya: Vi vet ikke hvordan folk har det i Nord Korea, det er mulig de har det flott der.

Lyosha 29 DJ: Hvorfor? Moskva er min favorittby, Russland er et kult land. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte misliker Putins politikk. Jeg var tidlig ute med å melde meg til krigen. Du er ikke patriot hvis du ikke har ryddet opp i meningene dine.

Alexei 23 systemutvikler: Se på på politikken i USA. De kan mene hva de vil og vi kan gjøre det samme. Jeg liker ikke å snakke om politikk. Vi har ikke full ytringsfrihet på grunn av situasjonen, men det er i landets interesse.

Vladimir 25 militærfabrikk arbeider: Det er fordi vi har monopol på gass og olje sammen med Saudi arabia. For at andre land skal like oss må vi tilfredstille elitene deres. Hvis vi åpner oljekranene for fullt vil apple komme tilbake og alle vil elske oss. Målet med krigen er uklart for meg, det er mulig at Putin har baktanker fordi han har kommet med så mange forskjellige grunner underveis.

Mikhail 35: Hvor mange har USA invadert. Frankerike invaderer nå Niger eller Nigeria og alle er stille. Vi må kjempe mot kapitalismen som har skyld i dette. Mange sier at gulagene var fæle, men befolkningen økte til tross for krigen. Stalin var en god leder. Jeg støtter ikke Putin men trenger ikke friheten til å gå til torget og rope. Stalintiden var bedre enn Yeltsins tid når min familie levde i fattigdom. Hvor mye ble ikke bygget takket være gulager? Dagens fengsler bygger ingenting. Til og med om jeg skulle bli sendt til en gulag vil staten ta vare på familien min.

Viktor 20: Europa og USA har mindre ytringsfrihet enn Russland. Vi kan ikke være venner med hele verden. Befolkningen i Kina har frihet. Faktisk tror jeg ikke det er så ille i Nord Korea som vestlige medier fremstiller. Deler av Nord Korea er okkupert av Sør Korea og USA, vi må passe på at det samme ikke skjer i Ukraina. Vi kan også lære av deres venstrevridde politikk.

3 Likes

Det kan gå mot putin sin undergang nå .

7 Likes

Eller så er dette russiske lønnsforhandlinger.

Mye ønsketenkning nå.

2 Likes

Også kommet frem ett avslørende bilde

6 Likes

Ser lovende ut!!!


https://x.com/anno1540/status/1694991598256320547?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
:ukraine:

7 Likes

Nye angrep på Krim, er fjerde dag på rad eller noe.

“Ukraine says it hit Russian military base in annexed Crimea - Reuters”

“Early on Friday, Russia reported one of the biggest coordinated Ukrainian air raids yet over Russian-controlled territory but said air defence systems had downed all 42 drones attacking Crimea before they could hit their targets.”

But…

““We confirm that there was a hit,” said GUR spokesman Andriy Yusov, according to Ukrainian media outlet Liga.Net.”

““Residents of Perevalnoye, I strongly recommend - don’t write here what happened and how,” Lis wrote. “We help them to direct fire in the future with that.””

7 Likes

Jeg er nok redd for at Wagner gruppen var en langt større trussel med Prigozjin som leder. Skal de være en reell trussel må de ha en sterk og samlende leder som vil knerte Putin. Det tror jeg ikke de har eller får. Wagner gruppens innflytelse har nok minket veldig med Prigozjins død frykter jeg.

Siden de leverte fra seg sine tunge våpen etter ferden mot Moskva mistet de jo veldig mye av sin militære slagkraft også. Wagners evne til spille en sentral rolle i et opprør mot Putin er veldig svekket. Jeg sliter litt med å greie å se hvem som skal greie vippe Putin ned fra tronen. Men heldigvis mye jeg ikke vet om maktstrukturen i Kreml så får jo bare håpe det er noe jeg ikke ser.

8 Likes

Noe som jeg synes er interessant etter raidet på Krim, er angrep med Shahed droner. I natt var det to mot Kharkiv, men ingen mot Odesa. Natten før sendte Russlan èn slik drone.

I fjor mente NLwartracker å ha funnet en base for Shahed droner i komplekset med radar og luftvern på nordvestspissen av Krim. Dersom Russland har mistet nøkkelpersonell, kan det kanskje ta litt tid å erstatte dem - i alle fall om de må komme fra Iran.

Edit: Utan radardekning langt innover den ukrainske sørkysten, ser det også ut til at Ukraina har bedre forutsetninger for videre droneangrep. Blir interessant å se om Russland har flere slike radare å sette inn.

7 Likes

Det pleier vel å koordinere disse med missiler