Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvis noen tror Ukraina hadde 40k og Russland 100k tropper på en frontlinje som er 10 km brei (og 8 km dyp), så tenker jeg de tar feil. Det er rett og slett ikke skyttergraver nok til så mange tropper. Med cluster ammo på begge sider, så kan du ikke ha folk i store mengder.

Hele den sørlige fronten på 160 km har kanskje 200k troper. Sikkert 2/3 av disse er i de bakre rekker.

Ta 82nd Air Assault Brigade, joda de har vært i kamp, men neppe hele brigaden. Det Ukraina driver på med her er å sørge for at alle de nye brigadene får sett strid med det nye utstyret sitt. Også sørger de for å rotere på troppene slik at belastningen blir jevnet ut. Noe russerne visstnok ikke gjør…

9 Likes

Jeg håpte egentlig på et anslag på hvor stort slaget var. Dersom det var lite, var det kanskje mer utmatting enn et slag.

1 Like

A propos Kreml, kilder og Tass så er det nå over tre uker siden vi hørte noe fra Peskov, ingenting fra den kanten etter det famøse intervjuet i NYT.

Er det dette utsagnet:

“Our presidential election is not really democracy, it is costly bureaucracy,” said Mr. Peskov, the Kremlin spokesman. “Mr. Putin will be re-elected next year with more than 90 percent of the vote.”

som du mener har fått han i unåde? :stuck_out_tongue:

Ja, han mente selv at han ble feilsitert, men den bortforklaringen holdt tydeligvis ikke for sjefen. Jeg vet egentlig ikke hvordan dette fungere. Skulle tro en pressetalsmann er en som svarer på henvendelser fra journalister. Noen må vel ha prøvd å få fatt i ham? Tar de ikke telefonen?

1 Like

Out of officen hans sier antakelig - "Ferie. I et område uten tilgang på epost. Om du sender meg en SMS ringer jeg deg tilbake så snart jeg kan. Mvh Dimitry "

Edit:

Tilbake fra ferie 23 august tilsynelatende. Så har nok litt mange e-poster å gå igjennom. :wink:

jo, tja, hvis han er på ferie, er det ikke bare å si det som det er? Nå oppstår det bare masse spekulasjoner, tidspunktet for ferien, eller “ferien”, hjelper på.

https://twitter.com/SamRamani2/status/1694674470290550927

Russian ultra-nationalists and hardliners

Igor Girkin- Arrested
Sergei Surovikin-Dismissed
Andrei Yudin- Dismissed/Detained?
Vladimir Alexey- Dismissed/Detained?
Zakhar Prilepin- Car Bombed
Darya Dugina- Dead
Vladen Tatarsky- Dead
Yevgeny Prigozhin- Dead
Dmitry Utkin- Dead

Hvis putin trekker seg ut av Ukraina, så er det disse som hadde skapt problemer for han…

4 Likes

Ukraina har rotert. Russland er jeg mer usikker på.

ja, i hvert fall flere av dem. En av de rareste teoriene til Kamil Galeev er at man i den russiske eliten kommer bevisst med uttaleser som er helt klin kokos for å signalisere til Putin at de ikke er en reell utfordrer til makten. Den som drar dette lengst er Medvedev, tidligere president og dermed i utgangspunktet en aktuell utfordrer på papiret. Da han var president var han også kjent som en litt mer avslappet, vestlig orientert, liberal og nesten “cool” type som snakket åpent og ærlig om Russlands utfordringer med korrupsjon etc. Det var også under Medvedev at Norge og Russland ble enige om delelinjen. Nå har det tydeligvis klikket fullstendig for ham, og mange skylder på alkohol. Men i følge denne teorien så velger han heller å fremstå som klin kokos for å signalisere til Putin at du har ingenting å frykte fra meg.

7 Likes

Generelt har jeg inntrykk av at gode russiske avdelinger blir rotert etter behov. Vernepliktige i mindre grad, og avdelinger fra fangeleirer og med refuseniks ikke i det hele tatt.

I sør er det snakk om at russerne vil gå tom for reserver å roterer med. Det er derfor jeg ikke har noe bilde av hvor mye de russiske styrkene blir rotert der.

3 Likes

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1695010387505127647

image

Er dette M777-ene Russland driver å tar ut i Ukraina? :see_no_evil:

6 Likes

Da er det avklart at Dimitry har tilsynelatende feriert i en 1 etasjes datsja med Cola Zero i koppen.

3 Likes

Dette gjør arbeidet og listen til Andrew Perpetua problematisk. For oss andre blir det stadig vanskeligere å være lenestolgeneral.

3 Likes

Hvorfor tar du/han med Utkin? Han er mer en ukrainsk nazist og opphavet til navnet Wagner på gruppen. Han selv er ute/outet av gruppen for flere år siden.

Når visste det norske folk først at vi har vært med på å oppmilitarisere og trene titusenvis av ukrainske soldater de 8 årene forut krigens start , ref. Jens Stoltenberg mars 2022?

Utkin er russisk å erre du preker om

1 Like

Har du ikke fått med deg at russland okkuperte Krim i 2014 ? Og at russland fortsatte og krige i Øst Ukraina.

5 Likes

Dere må rette skytset bedre og direkte fokusert på spørsmålene og ikke rundtomkring. Utkin ble nazifisert i Urkaina fra tdilig ungdom. Les mer om hvorfor han ble outet i Bellingcat sin reportasje, som er den beste om Wagner-gruppen start og utvikling fram til før Ukraina-krigen.

Utkin var Russer-/Sovietsvin og nå er han markemat.

2 Likes

Utkin er født i byen med det passende navnet Asbest i Russland. Men han vokste forsåvidt opp i Ukraina før han begynte på militærakademiet i Leningrad.

Utkin var aktiv i Wagner. Han skal være identifisert på denne videoen fra Belarus i Juli (han som snakker etter Prigozhin.

Og hvorfor i alle dager skulle han ha vært på samme fly som Prigozhin om han ikke var tatt inn i varmen?

6 Likes