Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Finnes det noen gode kilder på hvor mange Ukrainske soldater som har dødd?

Det finnes hverken for Russland eller Ukraina.

1 Like

Tvert om, finnes masse kilder på dette;

Det finnes masse estimater. men svært få eller ingen nøyaktige kilder da ingen av partene leverer ut tall.

2 Likes

Hvilke er de få nøyaktige kildene da?
Og hvilken er den beste av de få?

Han spurte etter gode kilder og det vil jeg si ikke finnes. Spesielt ukrainske tap finnes det lite estimater på. Etter krigen, så vil jeg tro Ukraina kommer med sine offisielle tall. Muligens får vi tall via en russisk lekkasje.

Selv de amerikanske tallene synes jeg er rimelig upålitelige. “U.S. Officals says” vil si at journalisten har pratet med en eller annen. Dvs en anonym kilde.

De ukrainske tallene på russiske tap tenker jeg sier noe om intensiteten på kampene, men må ganges med en faktor. Om den er 0,5, 0,7 eller 1,2 aner jeg ikke.

@Snoeffelen det finnes ingen måte å vite hva den nøyaktigste kilden er. Det eneste vi vet er at Russland er den dårligste kilden. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jeg mener amerikansk- eller britisk etterretning har kommet med noen tall her. Er ikke de ganske sikre, i hvert fall som et “minimums nivå”?

Hvor er det amerikansk og britisk etterretning har de ukrainske tallene fra? Fra Ukraina? Som Ukraina ikke har publisert selv? Da er man over på at de enten har spioner med Ukraina sine tall og at de har spredd dem (usannsynlig) eller at noen har gjort et estimat basert på åpne kilder… Som ikke blir spesielt nøyaktig. Eller bare funnet på et tall. Jeg har sett “US Officials” komme med kommentarer som at Ukraina burde slutte å bruke droner og heller bruke soldater til å drive rekognosering. Noe som er så på trynet at det fint illustrerer hvor ubrukelige anonyme tall fra anonyme kilder faktisk er.

Det vi vet er at Ukraina har mange casualties, men at disse kommer seg tilbake til fronten igjen i stor grad. Vi vet også at det etterhvert begynner å bli mange med permanente skader (mistet arm/bein). Når noen sier at Ukraina har 200k casualties, men ikke sier noe om drepte, så vet man ikke hvor mange som er drept, permanent skadet eller fikset opp igjen.

1 Like

US og GB har jo veldig god etterretning og sikkert gode kontakter innad i det ukrainske militæret vil jeg tro. Har nok tallene derfra.

Jeg er ikke sikker på at etteretningstjenestene deres nødvendigvis ville delt de riktige tallene dersom de hadde tilgang til dem. Dersom det er de som faktisk vet noe som lekker, og ikke bare de som vil være viktige, kan vi regne med at det finnes en påvirkningsagenda.

5 Likes

US og UK gir ikke ut tallene til Ukraina. Det overlater de til Ukraina.

Om det siste tallet fra “US Officials”

Both estimates, which the officials admitted were speculative and varied widely within the government

Så, kort og godt, ingen gode kilder.

ref: Battlefield deaths in Ukraine have risen sharply this year, say US officials | Ukraine | The Guardian

6 Likes

Min mening er at både Russland og Ukraina ønsker å fremstille tapene på så fordøyelig det er mulig overfor de som yter ressurser og liv på hver side, slik at det eneste jeg er overbevist om er at de russiske tapene er høyere enn det russiske kilder tilsier, og at ukrainske tap er høyere enn det ukrainske kilder tilsier.

Ut over det tror jeg estimater og faktorer er uhyre vanskelig å si noe om, enten de er kvernet gjennom en påvirkningsagenda eller et propaganda-apparat. Forøvrig 2 begrep jeg ikke har helt klart for meg hva forskjellen består i.

3 Likes

Jaaaaaaaaaaa. Nå er modifisert Neptun missiler klar til bruk med 700 km rekevidde . Nå tenker jeg russerne vil slite stort.

14 Likes

Akkurat nå, så ser det ut som Russland ikke klarer å stoppe Ukraina i sør. Her har Russland hevet inn det de har av tropper/utstyr og fortsatt så gnager Ukraina seg gjennom. Fra russiske kilder, så kommer det fram at det ukrainske artilleriet får mer eller mindre herje fritt.

Her er en mulig utvikling, Ukraina klarer å slå seg gjennom de russiske linjene og kan de da ta seg mot Melitopol, Berdiyansk eller Mariupol. Med dette, så vil de kunne kutte forsyningslinjene til Russland til stillingene til Zapohoriziha fylke. Det blir da en stund med manøverkrig som det for meg ser ut som Ukraina takler vesentlig bedre enn Russland. (ref Kharkiv offensiven)

10 Likes

Propaganda et gjerne åpne operasjoner med kjent avsender. Påvirkningsoperasjoner er mere subtile. De sikter gjerne mer mot rammeverket for menneskers tenkning. Gjerne ved å plante noen “kjensgjerninger” i underbevisstheten til sentrale folk. De er typisk i kategorien:

  • “Russland har legitim rett til innflytelse over nabolandenes sikkerhetspolitikk.”
  • “Russland har ressurser til langvarig høyintensitetskrig.”
  • “Revolusjon i Russland er umulig.”
  • “Et hvert alternativ til Putin er til det verre.”

Ved å påvirke premissene, påvirker man konklusjonene uten at den som er påvirket er oppmerksom på det.

19 Likes

Har tidligere hørt 400 km rekkevidde. Det forutsetter vesentlig større drivstofftanker enn det antiskipsmissilet har. 700 km høres veldig mye ut. Er du sikker på at han ikke sikter til droner med 700km rekkevidde?

Nei,det står rakett våpen og jeg har tidligere linket til at de ville modifisere Neptun til rakett med lang rekevidde.

2 Likes

I tillegg til mye mere drivstoff, blir det et større stridshode. De kan spare inn litt på mer kompakt navigasjonsutstyr, men det blir mye ekstravekt å dra på. Drivstofføkonomien blir i alle fall ikke bedre. Hadde likt å sett bilde av den nye versjonen.

2 Likes

Techdemo av ukrainsk selvmordsdrone som skyter splinter nedover i et relativt stort område (5x5m?)
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1697234437480632650

2 Likes

Dersom strukturen av paller i midten er laget av europaller, er bredden av det hvite rektangelet trolig omkring 15 meter. En europalle er 80 cm bred og 1,2 m lang. Det kan også hende at dette er større paller. Lengden av rektangelet er litt vanskeligere å måle.

Noterer meg forøvrig at splintene gikk gjennom stålplaten. Jeg håper at det er panserstål. Det er stor forskjell å pentrere en panserlegering kontra vanlig konstruksjonsstål. Platen er korrodert og buklete, så den er kanskje fra et brent vrak. Da kan herdingen være ødelagt og platen ikke representativ.

4 Likes