Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Dette vil nok hjelpe betraktelig ,men de må vel bygge fabrikken i en bunker ?

6 Likes

De har gitt ut tall og de har vært nevnt i denne tråden. At disse tallene er “gårsdagens tall” tviler jeg ikke på, og det er derfor jeg refererer til dem som et “minimums nivå”.

Vi bør vel regne med at det finnes egnede bunkere i Ukraina fra Sovjettiden. I Kharkiv bygger- og renoverer Ukraina fremdeles stridsvogner. Dette er ikke så veldig langt fra grensen til Russland, så fabrikken burde være utsatt. (Nå har riktig nok russernes evne til å identifisere mål ofte vært dårlig, men i dette tilfellet snakker vi om et sted som har vært kjent for dem siden andre verdenskrig.)

6 Likes

Tipper de etablerer eget luftvern på samme måte som Rheinmetall.

Samtidig er fabrikkene plassert langt vest.

3 Likes

Det går fint, Russland bomber bare sivile mål.

(Skulle veldig gjerne bare vært en vits, men det er nesten sant og det er helt forjævlig.)

11 Likes

" – Vi bør inngå en avtale med russerne om en ny sikkerhetsarkitektur som gir Ukraina sikkerhet og suverenitet, men ikke medlemskap i Nato, sier Orban til Carlson."

" Orban sier til Carlson at han mener at den eneste måten å få slutt på krigen i Ukraina på er å gjenvelge Donald Trump som amerikansk president, slik at han kan avslutte den økonomiske støtten til Ukraina:

– Få tilbake Trump. Trump er mannen som kan redde den vestlige verden."

Verdt å legge merke til hvem som heier på Trump…

10 Likes

Mulig den hadde passet bedre i memetråden, men greit å få “lettet” på følelsene her og.

image

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Nei, de sier selv at det var usikre estimater. Jeg siterte det fra artikkelen i the Guardian.

Det tviler på. Dette er nok tenkt brukt mot myke mål. Lastebiler, helikoptere, fly, soldater i skyttergraver.

Anvendelsesområdet høres sannsynlig ut.
Det som er overraskende at platene på filmen ikke er mer representative for de aktuelle formålene.

Disse dronene funker ikke mot pansra mål. Funker perfekt mot fly, helikoptre og andre myke mål.

Finnes andre våpen for å ta ut tungt pansra mål.

4 Likes

Få mål er tungt pansret i toppen. Tungt panser som en T72 har 30mm tykk plate i toppen. Lettere pansrede kjøretøy har normalt vesentlig tynne plater i toppen. (I alle fall de som ble designet før top angrep våpen ble vanlige.)

Disse dronene er imidlertid ikke FPV droner, så de er ment å angripe statiske mål som Christian beskriver. Derfor hadde jeg egentlig tenkt at de ville teste den mot et utvalg andre plater i toppen. Dette kan ha vært en test primært for konsistens i spredning, men de fleste ingeniører ville nok ha slengt på et utvalg plater av ren nysgjerrighet.

https://twitter.com/Mylovanov/status/1697288539442958834

Interessant artikkel. Sier mer eller mindre at Ukraina må ta tilbake Krim for å få en slutt på krigen. Mener også at første delmål er å nå azov havet og kutte landbroen til Krim, samtidig som man ødelegger kerch broen.

8 Likes

Tynne metallplater er jo det alle målene jeg ramset opp er laget av?

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1697259366209216938?s=20

Selv eldre nato utstyr redder liv, her en M113 som treffer en mine. Ingen dør eller blir alvorlig skadet.

3 Likes

Slo minen hull opp gjennom apc-en? Derfor vi ser flammer på starten?