En ting jeg har tenkt på er at de nå har startet trening av ukrainske piloter. Jeg er helt sikker på at Ukraina kunne fått frivillige F-16 piloter fra andre land. Det som i så fall trengs er å få F-16 flyene til Ukraina. Evt så har det også vært snakk om F-18, men disse er vel mye mindre vanlige? Det hadde ikke overrasket meg hvis Ukraina fikk fly lenge før høsten…
Det har jo vært mye prat om ATACMS. Plutselig, i løpet av en uke fra det første ryktet, så fikk Ukraina Storm Shadow.
F-16 hadde gjort at jeg tror Ukraina kunne klart å få lokalt luftherredømme akkurat langs frontlinjen. I hvert fall gjort det svært vanskelig for russiske helikoptere. Det hadde også gjort retretten mye vanskeligere for Russland.
For retrett er jeg rimelig sikker på at kommer, mønsteret fra retretten fra Kherson går igjen. Det er noe jævla dritt hvis Ukraina stadig vekk må bryne seg på russisk forsvar og når situasjonen blir kritisk, så klarer de å smette unna.
Det er en grunn til at jeg lurer på om Ukraina vil angripe Luhansk og Donetsk først, før de tar Zapohorihziha og Krim. Spesielt Donetsk vil være noe dritt å angripe med en stor konsentrasjon av russere fra de andre frontene. Angriper Ukraina der, så kan det godt hende Russland trekker tropper fra Zapohorihziha for å forsvare det. Så kan Ukraina ta Zapohorihziha uten særlig til kamp…
Sånn ser jeg for meg at Russland tenker å gjøre det, de vil trekke troppene ut av Kherson/Zaphorhizha til Krim/Donbas. Da må Ukraina sloss seg gjennom disse troppene en gang til.
Hvis Ukraina klarer å legge nok press på Luhansk/Donetsk (1), så ser jeg for meg at Russland må trekke nok tropper ut av Zaphorhizha (2) til at et ukrainsk angrep (3) mot Zaphorhizha vil lykkes uten så harde kamper.
Den ukrainska generalstaben skriver (Facebooks översättning):
“I Zaporizhzhya-regionen fortsätter ryska ockupanter att råna lokalbefolkningen genom militära godstransporter för att exportera plundrade fastigheter. Ja, från byn O čeretuvate, mot staden Tokmak, registrerades ryska bilkonvojer med plundrade husgeråd, möbler och annan egendom av lokalbefolkningen.
Samtidigt finns det på hamnen i staden Berdyansk en fyllning av landfartyg som stals från ukrainska bönder med sädesgrödor. I framtiden planerar inkräktarna att ta spannmål till Ryska federationens territorium.”
ref: https://cornucopia.se/2023/06/uppdateras-stigande-ryska-forluster-ukrainsk-framryckning-vid-bakhmut-nya-terrorbombningar-antal-offer-i-kryviji-rih-nar-12-dodade/