Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Rupert Murdoc lever av sensasjoner. WSJ er en del av News Corp. Trucker Carson fikk lyve og dikte så mye han ville, helt til erstatningen Fox News måtte betale ble større enn reklameinntektene de brakte.

Legg merke til forskjellen da bevegelsene til det russiske fartøyet ble belyst i media. Da var kildene klart angitt.

Edit: CIA har neppe kapasitet til å avkrefte den enorme mengden av

9 Likes

Største Nato luftøvelsen ever. Så ganske naturlig at det er tankfly i luften. Nordsjøen er yndet plass å trene. Masse luft, lite mennesker.

2 Likes

Two Russian 2S19 Msta-S SPGs have been destroyed what looks like precise GMLRS strikes. The SPGs were part of the Russian defense north of Novopetrykivka, and as such can be considered critical losses.

Dette er ca 17 km fra Makarivka som er den siste landsbyen i den rekken som er bekreftet tatt av Ukraina. Det er video i tweeten, viser at Ukraina skyter to ganger og treffer begge gangene. Det ser ut som Ukraina bruker Himars her, dvs typen med 180k tungsten-kuler. Skulle trodde de kunne treffe disse med vanlig artilleri?

Anyway, så viser dette at Russland skal slite veldig med å bruke artilleri for å stoppe Ukraina sine angrep på forsvarslinjene. Jeg antar Ukraina vil ta ut alt av russisk artilleri før de rykker framover.

https://twitter.com/Tendar/status/1668856344474943488

7 Likes

2S19 er noe av det nyeste Russerene har. De lager ikke mye av dem og det er smått krise å miste dem.

4 Likes

According to the U.S. Army’s budget, it will pay about $168,000 for each GMLRS in 2023

The 2S19 is offered for export. In this condition, the vehicle is priced at $1.6 million

Dette er riktignok “vanlige” M31 og en helt ny 2S19, tenkte at missilet var mye dyrere, når det ikke er det, så forstår jeg godt at de bruker det. Kost/nytte her er jo 10:1.

2 Likes

Men kanskje viktigere er hvor mage 2S19 russland klarer å lage pr måned vs hvor mange M31 som lages pr måned.

2 Likes

Ukraina skal ha fått 10k GMLRS, det var planlagt produsert 5k i 2023 og blir nok produsert 10k tipper jeg. Det er mao nok GMLRS til å ta ut alt av russisk artilleri, inkludert det de har på lager. Når de her bruker tungsten-versjonen, så antar jeg at også mannskapet til disse vognene ryker med…

Da er vil tilbake til at Ukraina må klare å finne det russiske artilleriet og håndtere helikopter/lancet. Minefeltene er jo kun nyttige når Russland har helikopter/lancet til å angripe tanks med mineplog. (Russiske tanks tenker jeg vil bli sett og tatt ut før de kommer på skuddhold)

That budget plan calls for the Army acquiring an additional 4,674 GMLRS in Fiscal Year 2023, plus an additional 834 for the Marines. But after that, the proposed annual procurement number for the Army drops significantly, with 3,588 in Fiscal Year 2024, 3,958 in Fiscal Year 2025, 3,816 in Fiscal Year 2026, and 3,996 in Fiscal Year 2027.

“Of the 50,000 [GMLRS] received, the military has probably expended about 20,000,” he said. “I calculated that from what had been paid for in the war funding. So the current inventory is about 30,000.”

The maximum annual production rate of GMLRS is about 10,000 or about twice what is currently being called for in the current budget proposal.

ref: Are There Enough Guided Rockets For HIMARS To Keep Up With Ukraine War Demand?

4 Likes

M31 produksjonen skulle vel økes rimelig mye også?

Artikkelen er fra 27. juli 2022, så det stemmer sikkert. Gadd ikke lete opp noe link, det ser ut som Ukraina vil ha nok GMLRS til å plukke det de finner av tanks og artilleri.

1 Like

Egentlig overrasket over at UKR ikke har fått tomahawks.

Kan enkelt skytes ut fra land og USA har evige mengder av dem.

3 Likes

Du tenker tomahawks til å angripe Moskva da eller? For hvis Ukraina “bare” skal angripe mål i Ukraina (som på Krim), så holder det med ATACMS.

USA stoler vel ikke på att Ukraina ikke kommer at bruke dem i ryzzland. Så de vågar ikke sende noe Tomahawks.
På sikt kommer det at bli nødvendig at angripe ryzzland totalt, hvis europa med omnejd skall ha varaktig fred. Ryzzland kommer at fortsette å sende misiler inn over Ukraina så lenge de har fysisk mulighet at gjøre dette. Så denne fysiske muligheten må vekk.

4 Likes

Tenker at det er masse militære mål på krim de kan ta ut hvor tomahawks hadde vært fint.

3 Likes

Er stridshodet på Tomahawk særlig større enn på Storm Shadow? Tomahawk er i alle fall et mye eldre design, så om stridshodet ikke er vesentlig større, er rekkevidden eneste fordel.

1 Like

De når alt på Krim med ATACMS, så hvorfor bruke Tomahawks med 1700 km rekkevidde?

En ting jeg har tenkt på er at de nå har startet trening av ukrainske piloter. Jeg er helt sikker på at Ukraina kunne fått frivillige F-16 piloter fra andre land. Det som i så fall trengs er å få F-16 flyene til Ukraina. Evt så har det også vært snakk om F-18, men disse er vel mye mindre vanlige? Det hadde ikke overrasket meg hvis Ukraina fikk fly lenge før høsten…

Det har jo vært mye prat om ATACMS. Plutselig, i løpet av en uke fra det første ryktet, så fikk Ukraina Storm Shadow.

F-16 hadde gjort at jeg tror Ukraina kunne klart å få lokalt luftherredømme akkurat langs frontlinjen. I hvert fall gjort det svært vanskelig for russiske helikoptere. Det hadde også gjort retretten mye vanskeligere for Russland.

For retrett er jeg rimelig sikker på at kommer, mønsteret fra retretten fra Kherson går igjen. Det er noe jævla dritt hvis Ukraina stadig vekk må bryne seg på russisk forsvar og når situasjonen blir kritisk, så klarer de å smette unna.

Det er en grunn til at jeg lurer på om Ukraina vil angripe Luhansk og Donetsk først, før de tar Zapohorihziha og Krim. Spesielt Donetsk vil være noe dritt å angripe med en stor konsentrasjon av russere fra de andre frontene. Angriper Ukraina der, så kan det godt hende Russland trekker tropper fra Zapohorihziha for å forsvare det. Så kan Ukraina ta Zapohorihziha uten særlig til kamp…

Sånn ser jeg for meg at Russland tenker å gjøre det, de vil trekke troppene ut av Kherson/Zaphorhizha til Krim/Donbas. Da må Ukraina sloss seg gjennom disse troppene en gang til.

Hvis Ukraina klarer å legge nok press på Luhansk/Donetsk (1), så ser jeg for meg at Russland må trekke nok tropper ut av Zaphorhizha (2) til at et ukrainsk angrep (3) mot Zaphorhizha vil lykkes uten så harde kamper.

Den ukrainska generalstaben skriver (Facebooks översättning):

“I Zaporizhzhya-regionen fortsätter ryska ockupanter att råna lokalbefolkningen genom militära godstransporter för att exportera plundrade fastigheter. Ja, från byn O čeretuvate, mot staden Tokmak, registrerades ryska bilkonvojer med plundrade husgeråd, möbler och annan egendom av lokalbefolkningen.
Samtidigt finns det på hamnen i staden Berdyansk en fyllning av landfartyg som stals från ukrainska bönder med sädesgrödor. I framtiden planerar inkräktarna att ta spannmål till Ryska federationens territorium.”

ref: https://cornucopia.se/2023/06/uppdateras-stigande-ryska-forluster-ukrainsk-framryckning-vid-bakhmut-nya-terrorbombningar-antal-offer-i-kryviji-rih-nar-12-dodade/

3 Likes

Jo fortere Ukraina bruker jagerfly jo raskere burde jo dette gå? Noen som vet hvorfor vi ikke har sett f16 enda? De er jo donert?

1 Like

Nei?

Har ikke flere land sagt de skal få disse? Er de bare pledged da?

Det har den gjort i flere uker nå. Forsyner nok jagere som passer på Gerald Ford