Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Noen er ikke fornøyde med beskyttelsen av Moskva? :smiley:

12 Likes

Nesten så Budanov bevilget seg et smil.

2 Likes

Nettopp!
Og derfor er det så tragisk å se hvordan vesten har gått fra skanse til skanse når det gjelder hvilke utstyr og når de gir det til Ukraina.
Til sammenligning hevdes det at selv om atombombene over Japan krevde enormt mange liv, så sparte man antagelig langt flere ved på denne måten få avsluttet krigen. Dette er dog på ingen måte ment som et argument for å bruke atomvåpen!

6 Likes

Slikt kunne vært unngått om Vesten hadde vært raske og knallharde i første del av krigen…

To tidligere fanger fra Irkutsk-regionen - Alexey Chernyavsky og Maxim Zelenov - dro til kamp i Ukraina, etter å ha signert en kontrakt med Wagner PMC. De hevder at alle de 500 fangene som fulgte med dem til fronten døde. De snakket også om drapene på sivile i Donetsk-regionen

I følge Censor.NET ble historien om Wagner PMC-leiesoldatene publisert på Butusov Plus Telegram-kanalen.

«Det var gamle kvinner og menn. Vi drepte 40 mennesker. Folk i balaklavaer var bak oss. Hvis vi dro tilbake, ville de drepe oss. Det ble kalt ‘nullstilling’. Jeg så personlig en granat kastet inn i leiligheten, og det var et barn som gråt. Vi gikk inn, det var en kvinne og et barn, og det var nødvendig å gjøre dem ferdig. Jeg personlig kunne ikke. Bestillingen ble utført av andre i gruppen min. De drepte de som gråt. De gråt på grunn av skadene. De ropte etter hjelp. Kvinnen var 35 år gammel, jenta var syv. En ung fyr nektet å oppfylle ordren, og det var det… Han ble drept. De slo ham i hjel med stokker rett foran oss. De bandt ham til et tre. “Hvis du kommer bort til ham, blir du f##, ja,” sa de til alle, sier en leiesoldat fra Wagner.

En bøtte vann, og litt børsting av aske så er den sikkert up-and-running-in-no-time :smiley:


https://x.com/noelreports/status/1699787419330236908?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
:ukraine:

7 Likes

https://twitter.com/noclador/status/1699676147703763332

russia has/had a lot of artillery… but Lockheed Martin produces 12,000+ GMLRS rockets per year.

2 Likes

Forstod det slik at dette var en radar spesielt laget for å oppdage små fartøy. Trolig et prioritert mål.

Ser ut til at USA havner mitt i et vepsebol når de skal ha øvelse i Armenia.

3 Likes

Bare et lite apropos: Når det gjelder Japans kapitulasjon, så glemmer man ofte at Uncle Joe (som lovet 3 mnd etter fred i Europa både på Teheran og Yalta-konferansene) den 9. august 1945 rulla inn i Mandsjuria med full kraft og (mer eller mindre) pulveriserte den japanske motstanden. 11. august landa det tropper på Sakhalin (okkupert av Japan siden 1905). De originale sovjetiske planene var å ta Hokkaido også, og ja, vi kan vel oppsummere med at noen i Japan fikk det litt travelt med å overgi seg (atombombene gav dem sågar en fin anledning til noe som ligna på en kapitulasjon med æren i behold) før the home islands fikk besøk (for å sette det hele litt på spissen).

3 Likes

https://twitter.com/NOELreports/status/1699825185845555568

The US will provide Ukraine with 190 MRAP mine-resistant wheeled armored vehicles, says the US ambassador to Ukraine

Utfra hva jeg har sett, så gir disse veldig god overlevelsesrate, spesielt i tungt minelagte områder vs gammelt sovjet utstyr. Disse vil være perfekte til å utnytte evt bakrom ved et gjennombrudd. De kan kalle inn artilleri hvis de møter tyngre motstand evt himars langt bak linjene.

2 Likes

Helt enig! Adolf erklærte total krig/total mobilisering da de allierte avanserte over grensene til Tyskland. En viss minoritet kjempet til “the bitter end” og de påførte motstanderne enorme tap. Hvor mange sovjetiske soldater døde bare i Berlin på slutten?

De japanske soldatene var mye mer fanatisk, tapene på begge sider var skyhøye når amerikanerne hoppet fra øy til øy mot de japanske hovedøyene. En invasjon av de japanske hovedøyene (for å stoppe krigen) hadde resultert i langt høyere tap av liv, både sivile og millitære. Maktdemonstrasjonen med atomvåpen var en no-brainer, særlig i ettertid når man sammenligner tilsvarende konvensjonelle luftangrep type Tokyo og Dresden. Begge var meningsløse i retrospektiv (særlig Dresden).

Det som Ukraina trenger nå er peanuts til sammenligning. Og jeg tenker den angrepne part fint klarer avgjøre selv hvilke våpen de trenger for å hive ut agressoren.

9 Likes

Dette er ikke en krig som går ut på å sette telemarknedslag for å vinne med stil og toppnivå.

2 Likes

Det er en tid og et sted for slike betraktninger, overveielser og vurderinger. Når du står med kniven mot strupen er ingen av disse relevante.

4 Likes

Mye matriell, ser ut som en klar trend at Ukraina har fremgang:


Og 23 tanks på en dag må gjøre vondt for putin (om han får vite om det :slight_smile: )
:ukraine:

4 Likes

Putin er sikkert i perlehumør. De 23 russiske stridsvognene blir nok til 23 amerikanske Abrams, før rapporten når Putins skrivebord.

Ja, de er gode på statistikk

https://twitter.com/jaanikamerilo/status/1698908033185624235?ref_src=twsrc^tfw

7 Likes

Ikke på land men til havs!

Frykten for det som omtales som en «mini-Pearl Harbor» skal ha kommet som følge av Musks samtaler med høytstående russiske tjenestemenn.

1 Like

Bare fortsetter og fortsetter å få mindre sansen for den klysa der… jeg skal aldri eie noen av hans assosierte produkter.

15 Likes

Går hardt ut over russisk utstyr i Zaporizhzia.

https://twitter.com/i/status/1700046696669970577

9 Likes

Interessant tekst som viser at Ukraina jobber godt med utvikling av militært utstyr.

Ukrainian SHARK UAV on the hunt for targets in Zaporizhzia. In total, 5 BUK air defense systems were destroyed with the help of this new UAV (80 km range / 4 hours flight time) that is highly resistant to EW, used for conducting recon and providing target designation.

God beskrivelse av dronen i denne innsamlingen:

5 Likes