Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ryzzland mener ju at hele Ukraina er en del av ryzzland og at man iikke i det hele tatt utvidgar sitt territorium. Men det er kun ryzzland som mener dette. Muligens også Nord Korea. Det er vel ikke noen som regner Krim som russiskt?

Hvis p00tin reser till G20-møte i Brazil neste år så blir det nok ikke så mange andre som kommer og spiken i kisten før G20.

2 Likes

Jeg hadde ikke veddet penger på at putin kan gjøre noe som helst til neste år.

5 Likes

Jeg vibber at vi får dras med p00tin i flere år til. Det finns egentligen ikke noe som kan flytte honom. Wagner var ju på gang, men de var den siste store samlede “externe” kraften som kunder gjøre noe.
Muligen kan det komme enn kupp fra FSB, men det er lite sannsynlig. FSB har det bedre nå enn siden 1991. De har egentlig ikke noen grunn til å gjøre noe opprør.

1 Like

Når putin må drepe Prigozhin med SAM i stedet for å hive han i fengsel, så vet man at hadde han prøvd på det, så kunne det ha slått tilbake på han. Mao, putin klarte såvidt å holde på makten. Neste gang noen prøver, så dreper de bare putin i stedet for å forhandle.

1 Like

Ikke så veldig trist….
https://x.com/krzysztofjano15/status/1700836240726044697?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

4 Likes

Putin hadd to effekter han måtte oppnå samtidig:

  • Fjerne Prigozhin uten en rettssak (opinionen kunne bli vanskelig å styre.)
  • Ta ut den operative ledelsen av Wagner for å unngå koordinert reaksjon.

Å avfyre en luftvernmissil er mye enklere å organisere, enn flere samtidige raid med spesialstyrker (der informasjon kunne lekke eller lojaliteten svikte).

Det at Putin ikke benyttet fengsel, selv om Prigozhin ikke reiste med stor livvakt, kan indikere manglende tillit til egne rekker. Det kan imidlertid også indikere en betydelig bekymring for Wagner sin operative kapasitet.

Den sterkeste indikasjonen jeg kan se på Putin sin svekkede stilling, er at ingen vesentlige operative avdelinger gjorde noe for å stoppe ferden mot Moskva. Putin registrerte åpenbart dette, og rømte byen.

Jeg er ikke overbevist om at fraksjonene i den russiske eliten er klare til å ta livet av Putin. Om de vil gjøre mye for å stanse et eventuelt forsøk, virker heller ikke så veldig sannsynlig.

For sin egen overlevelses skyld, kommer Putin derfor til å spille ut over sidelinjen alle generaler som framstår som fornuftige og kompetente. Han kan ikke risikere at det finnes kompetente og samlende alternativ til seg selv.

5 Likes

Fremgangen fortsetter ,men det store spørsmålet er om de klarer og stanse forsyningslinjene til Krim før det blir for gjørmete .

5 Likes

I sør virker det som Ukrainere selv mener de har fram til slutten av oktober.

Edit, eller, det som ble sagt var at de tok kherson i overgangen til november. Ser man på nedbøren i løpet av et år, så ser det veldig tørt ut…

1 Like

Vel. Skal vi tro amerikansk presse, så har ikke det ukrainske militæret noe særlig peiling på hvordan man kriger med Russland.

1 Like

Hmm…

Håper ikke noen få “rouge actors” klarer å eskalere konflikten, og uansett så er det vel en dårlig ide å erte polakkene til å støtte Ukraina enda mer!

1 Like

Dette er da utrolig bra nyheter ,Krim neste.

12 Likes

Det er i alle fall oppsiktsvekkende at den russiske marinen, som en gang truet Odesa med landgang, ikke sendte et eneste fartøy. Det mektige russiske flyvåpenet sendte bare ett fly, og sendte ikke flere da det ble skadet.

Jeg undres på om de ikke har ressurser til mere, eller om russerne bare er redde.

12 Likes

Er en grunn til at man skriver det vil bli en ørken der man ikke lenger har demningen til å forsyne vann gjennom året.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Håper det norske flagget ikke lenger er synlig om det er en nordmann som nå er borte.

image

Det må jo være definisjonen på «møkkafolk»

6 Likes

Her også. Får håpe USA snart er ferdig med sitt laserforsvar som også tar alle interkontinentalt ballistisk missiler.

https://www.militaryaerospace.com/sensors/article/16722085/military-eyes-prototype-megawattclass-laser-weapon-for-ballistic-missile-defense-in-next-seven-years

Fortsatt full spiker på fronten… :ukraine: :ukraine:
Ser for meg at panikken brer om seg når Ukrainerne bryter frontlinjene og at russerne starter en full mobilisering etterhvert…

11 Likes
4 Likes