Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

:laughing:

5 Likes

Det der er helt og holdent India sin feil… som ikke lager noe russland har bruk for :drum:

1 Like

India produserer artilleri ammo og diverse annet Russland har bruk for. De vil bare ikke selge til Russland. :sweat_smile:

… Artilleriammoen er 155mm da.

3 Likes

Det var en litt obskur referanse, jeg så et klipp hvor putin skuldertrekkende snakket om den bilaterale handelen med India, og at det ikke ble brukt rubler som felles valuta i handelen, fordi den handelen var helt asymmetrisk, India produserte ikke noe Russland hadde bruk for (iflg pootler). Jeg syntes den var litt morsom.

7 Likes

Denne analysen føler jeg er skremmende treffsikker.

image

10 Likes

Annalena Baerbock, Federal Minister of Foreign Affairs of Germany, has stated that Ukraine’s air defence system must be strengthened.

Source: Baerbock in an interview for Frankfurter Allgemeine Zeitung; European Pravda

She called for Ukraine’s critical infrastructure to be protected during the forthcoming cold season of the year.

“So I am appealing to ourselves and to our partners: we must put a protective winter umbrella over Ukraine’s critical infrastructure,” Baerbock stressed.

Har fått endel mer respekt for Tyskland og støtten de har gitt Ukraina. Skuffende at det ikke er USA som kommer med dette utspillet. Patriot systemene Ukraina har rundt Kyiv er det som har gjort det området relativt trygt. Det samme burde gjøres for resten av Ukraina.
To do this, she added, the IRIS-T air defence system network must be strengthened in Ukraine.

“We should encourage our partners to hand over the air defence systems they have to Ukraine for the winter season – temporarily, if needed,” Baerbock said

Godt sagt! Det er klart at Ukraina har folkene som trengs for å drifte disse systemene.

7 Likes

Rekrutteringsplakat i Russland, med eksempel på hvordan du blir sendt hjem.

image

10 Likes

Og her er fra når du kommer hjem til familien.

image

7 Likes

https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1701505318612574431

Feltsykehus som jeg tenker at i praksis er ubrukelig i Ukraina, ettersom Russland ville ha brukt de røde korsene til å sikte seg inn med missiler.

2 Likes

Heldigvis har de treffsikkerhet på et par hundre meter :=)

3 Likes

Det avhenger av hva russerne skyter med. De har noen kryssermissiler med god presisjon. (De berømte bildene av fulltreffere på HIMARS av kryssfiner viste god nok presisjon til å lage fyrstikker av modellene.)

Russerne har åpenbart også relativt god optikk og andre sensorer på ulike droner, ellers hadde det ikke vært nødvendig å legge så mye arbeid i detaljene på de nyeste lokkemodellene av kanoner, radare, etc.

11 Likes

Blir spennende å se hva dagslyset avslører her. Håper de fikk ødelagt mye.

https://x.com/ukraine_map/status/1701793496116383945?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

8 Likes

Det ser ut til at et landgangsfartøy av Ropucha-klassen og en ubåt av Kilo-klassen var i tørrdokk. En eller begge vil være en ikke ubetydelig kapasitetsreduksjon for den russiske marinen.

Det begynner å bli klart hvorfor Ukraina har brukt ressurser på å ta ut langtrekkende luftvernradare nordvest på Krim, og overflateradare på plattformer i den samme delen av Svartehavet.

https://nitter.net/ColbyBadhwar/status/1701779702514369010#m

12 Likes

Kan det være en av de landgangsfartøyene som ble skadet tidligere da kanskje?
Olenegorsky Gornyak er i hvertfall rapportert at ligger i en tørrdokk for reperasjon men jeg aner ikke hvor. Ikke usannsynlig at de andre som er skadet ligger i en tørrdokk heller kanskje.
Uansett bra om de skulle vært satt permanent ut av spill.

6 Likes

Tidligere bilder var av fartøyet i ei flytedokk, men det var ikke i Sevastopol.

Edit: Er det noen som har funnet noe mer konkret på om Starlink virkelig var nede mellom kl 02 og 04 i natt?

nitter funker ikke som lenke…

Såvidt jeg har forstått så skal det være ubåten “Rostov-on-Don” og landgangsfartøyet “Minsk” som ble tatt ut i natt :fire: :fire:

16 Likes

Står så på Wikipedia også ser jeg.

3 Likes

https://x.com/CANADA566/status/1701813600547910102?s=20

Ser ut som Ukraina har truffet veldig bra :smiley:

7 Likes

Tar litt tid før dette skipet er ute å seiler igjen…

24 Likes