Lenge siden jeg har postet noe herfra: Russian Offensive Campaign Assessment, June 13, 2023 | Institute for the Study of War, men nå hadde de endel sitater fra Putin som var interessante.
Putin discussed the progress of the Ukrainian counteroffensive and signaled that he believes Russia can outlast Western military support for Ukraine.
Dette virker veldig usannsynlig. Støtten virker veldig stabil og oppgadgående. Produksjonen av endel utstyr har også blitt trappet opp noe som har mer og mer å si jo lengre tid som går.
Putin indicated that he is unwilling to announce a second wave of mobilization or declare martial law, despite maintaining his maximalist objectives in Ukraine. Putin acknowledged that some Russian “public figures” are discussing the urgent need for mobilization but noted that there “is currently no need today” for mobilization. Putin boasted about Russian contract service recruitment efforts using rhetoric consistent with ISW’s previous assessments that Putin is disinterested in announcing another mobilization wave and is instead prioritizing volunteer recruitment.[13] Putin also downplayed milbloggers’ concern over the Kremlin’s decision to not declare full-scale martial law throughout Russia, stating that Russia needs to expand its law enforcement rather than declare martial law. ISW continues to assess that Putin is a risk-averse actor who is hesitant to upset Russian society by ordering another mobilization wave or establishing martial law throughout Russia, indicating that Putin has not yet decided to fully commit to fighting a total war. Putin’s statements likely aim to reassure his constituencies that he does not intend to expand the “special military operation” further.
Spørsmålet jeg stiller meg er hva Putin ender opp med å gjøre når Ukraina faktisk slår seg gjennom forsvarslinjene? For selv om det går treigt, så er tapene tilsynelatende såpass i Ukraina sitt favør at de kan fortsette med dette lenge, samtidig som Russland stort sett har måttet gi litt og litt terreng. Spesielt sør for Velyka Novosilka (på grensen mellom zaporhizha og donetsk).
For det synes jeg er et viktig poeng for Ukraina sin del, de trenger bare slå igjennom fronten ett sted. Etter det er det manøverkrig inntil nye forsvarslinjer kan bli etablert. Russland har riktignok satt opp endel forsvarte punkter langs hovedveiene, men det er stort sett paddeflatt i Ukraina. De kan mao bli omgått på det som er rimelig tørre jorder (utenom dagen etter et regnskyll).
F.eks. hvis Ukraina slår seg gjennom ved Velyka Novosilka, wrapper rundt frontlinjene for å sikre flankene sine og så drar langs kysten hvor det er minimalt med forsvarsverker og wrapper rundt hele Tokmak/Melitopol fronten. Det de i så fall må få til er å kutte russiske forsyninger samtidig som de beskytter sine egne forsyningslinjer. Her vil luftforsvar bli ekstremt viktig.
Hvis noe slikt som dette er i ferd med å skje, så tror jeg Russland vil prøve å trekke seg tilbake til Krim. (Det har vært snakk om at Russland plyndrer landsbyer nord for Tokmak, noe som følger mønsteret fra Kherson, hvor Kherson ble plyndret før de trakk seg tilbake).