Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ural lastebil med dødskramper etter et møte med ukrainsk drone…

https://twitter.com/uaweapons/status/1669360019484315650?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

2 Likes
3 Likes

Undres på hva ukrainerne driver med i Nova Kakhovka nå.
Er det et lite raid, eller er det starten på noe større?

Mye artilleri, og litt skyting.

https://nitter.net/NOELreports/status/1669444707305369604#m

1 Like

Noen lokale sier at alt sammen er Russere med dårlig brennevin.

3 Likes

Fremdeles “moderate” tap av soldater, mens tapet av utstyr er over snittet høyt ?!?
image

12 Likes

Som et apropos til diskusjonen her hjemme med Freia, snart har vel Putin tatt de russiske datterselskapene han ønsker. Så hvorfor kvier de store selskapene med å ta grep? Landet vil jo være ganske utarmet økonomisk i lang lang tid om det går som vi ønsker i Ukraina krigen. “Vinner russerne” militært nå må jo vi i vesten holde presset oppe og sørge for at det på lang sikt blir umulig for Putin å holde makten.
https://twitter.com/Billbrowder/status/1669597240187314178?s=20
image

10 Likes

Det er ikke på tale at russerne vil vinne,da blir det verdenskrig da Polen har gjort det klart at de da vil blande seg inn i krigen. Denne krigen må Ukraina vinne koste hva det vill ,og putin og co med tankegods i fra sovjet må styrtes. :ukraine:

15 Likes

Nammo og Kongsberg må øke våpenproduksjonen: - Et voldsomt trykk - VG

Europa og NATO øker produksjonen av krigsmateriell MASSIVT over de 1-3 neste årene.

13 Likes

Jeg synes det heller virker som noe var alvorlig galt og er i ferd med å rettes opp? For hvis de som blir bestukket faktisk blir tatt, så viser det jo en klar endring. Når du har 35 MUSD i sedler, så burde det jo være lett å bestikke seg ut av et raid? Hvis ikke ting har endret seg da…

11 Likes

Er rart Norsk presse plukker opp dette nå, er en god stund siden det raidet. og det viser at UKR rydder. Veien er forsatt lang, men det er trossalt en generasjon med Sovjetisk og Russisk kleptomani som skal utraderes.

13 Likes

Kan vare før at ruzkisene har slutet med å sende frem bølger av soldater i anfallsmanøvrer og i steden gravt seg ned. Bra at det går åt mye utstyr. Folk har de masser av at bare fylle på med, men utstyr er mer vanskelig å ersatte over tid.

En og annen innen norsk media som har sin ideologiske bakrund i kommunismen og sovjet. Figurer som sympatiserer med ryzzland ettersom de er “emot vesten”.

3 Likes

https://twitter.com/DefMon3/status/1669477031539621888

Heftige saker. Minerydding?

2 Likes

Ja, minerydding antakelig. Skyter ut ladninger som trigger miner ved trykkbølge etter som jeg har skjønt.

2 Likes

God artikkel som tar for seg et reelt problem, dvs helikoptere med guidede missiler med lengre rekkevidde enn MANPADS. Løsningen ser ut til å kunne være å ha med seg noe som kan skyte AIM-9 og/eller AIM-7. Noe henholdsvis Canada og USA besluttet å sende i slutten av mai

7 Likes

Er det noen som har en formening om hvor pålitelig Kenneth Gregg er?
Kenneth Rundt formidler meldingene hans på Twitter. Jeg ser ikke noe lignende andre steder:

“In Nova Kahovka we’re trying to establish a hub. Our commandos landed and started a battle. More commando soldiers have been deployed and we are attacking the Russian depots. If we manage to take Nova Kahovka, we can build a robust bridge and bring in heavy equipment.”

Er det lurt å fortelle russerne i real-time hva Ukraina driver på med? Nei.
Gjør han her det? Ja.
Er han da pålitelig? Nei.
Betyr det at det er løgn? Ikke nødvendigvis.
Kan det være russisk desinformasjon? Ja.
Kan det være ukrainsk desinformasjon? Ja.

6 Likes

100 % skutt ned er jo fantastisk bra!
image

11 Likes

Hele Nova Kahovka fremstår foreløpig som en psyops.

Kun russer kilder som har meldt det ( såvidt meg bekjent) og kun russerkilder som har vist generiske bilder.

2 Likes

Greia er vel at rundt Kyiv, så har de to Patriot batteriene, mens de i sør og i øst ikke har noen. Det hadde gjort så sykt mye for de sivile med to slike batterier til. Ett for Øst-Ukraina og ett for Sør-Ukraina. Det ville også gjort det mye vanskeligere for Russland å bruke fly med FAB-xxx bombene sine.

Btw, såvidt jeg vet, så er det er to forskjellige Patriot batterier, et med PAC-2 og ett med PAC-3 såvidt jeg vet. PAC-2 fungerer bra mot fly og tregere missiler og har god rekkevidde, PAC-3 fungerer mot ballistiske missiler, men har kortere rekkevidde.

Jeg kan ikke se om Ukraina har blitt lovet noen flere Patriot-batterier, og i så fall, når de evt kommer. Ved et evt ukrainsk gjennombrudd i sør eller øst, så trenger de dekning fra et PAC-2 batteri mot fly, ellers blir de for lette mål.

3 Likes