Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ja 5-10 stk

6 Likes

Jeg tror Ukraina håper å få flest mulig av de nederlandska F16 flyene. De skal være oppgradert med langt bedre radar.

Russland bruker nå mye glidebomber langs fronten. Med bedre jagerfly, vil Ukraina ha mulighet for å presse disse flyene utenfor praktisk rekkevidde for glidebombene. I tilleg til skadene på ukrainske stillinger, gjør de russiske glidebombene at Ukraina ikke kan operere med større troppeformasjoner, siden samlingspunktene er utsatt.

Hvorvidt større formasjoner er nyttig i et område med mye droner og få overraskelsemomenter, er en annen diskusjon. Det gikk ikke så bra for de store formasjonene Russland angrep Avdiivka med i går. De tok bare noen få framskutte stillinger, og fikk enorme tap på veien fram.

+820 men
+34 tanks
+91 APVs
+18 artillery pieces
+1 MLRS
+1 AD system
+19 UAVs

10 Likes

Er vel fortsatt vesentlig lavere rekkevidde enn de beste russiske flyene? (Men, kan jo være det mer mest på papiret de russiske flyene er gode?)

In a nutshell, what differs the F-16 MLU from the basic version is that the standard radar was replaced with the AN/APG-66(V)2, which increased the target detection range up to 110 km

Det som jeg tenker er viktigere er Patriot systemet Ukraina vil få fra Tyskland. Det, sammen med Iris-T systemet (som har kortere rekkevidde) burde kunne settes nærme nok fronten til å ta ut de russiske flyene som slipper glidebombene fra 50-70 km rekkevidde. Patriot (2) raketter har 160 km rekkevidde, så disse kan altså settes opp 90-110km bak fronten og fortsatt stoppe russiske fly.

Noe slikt kan dekningen fra 8 launchere med Patriot 2 missiler se ut:

… tipper Ukraina vil ha dem endel tettere enn det, slik at selve systemet kan forsvare seg selv bedre. Men de kan også flytte litt rundt på launchere og sette dem nærmere fronten og på den måten ta russiske fly i bakholdsangrep.

10 Likes

Jeg antar Ukraina brukte drone-korrigert ild fra artilleri til å ta ut disse til en stor grad. Det er ikke noe Russland klarer i noen særlig grad (ingen?). De har dog fly og helikoptere til å hjelpe seg for å bryte opp ukrainske angrep. I tillegg til FPV-droner osv.

Spørsmålet er hva som skjer hvis russiske fly og helikoptere blir pushet vekk fra fronten. Kan Ukraina kjøre fram tyngre formasjoner? Det famøse angrepet fra starten av offensiven ble brutt opp av helikoptere som kunne henge 9-10 km fra det ukrainske panseret og angripe. Hvordan hadde det gått uten disse*?

*Akkurat dette angrepet hadde nok blitt stuck pga miner, for det var sykt tett i det området, men videre fra der Ukraina angriper nå, så er det vesentlig mindre miner, selv om det fortsatt er mye.

4 Likes

Patriotmodulene må beskyttes med et par lag til med kortere rekkevidde. For eksempel Iris-T og Gepard. S400 skal fylle samme funksjon som Patriot, og Ukraina har vis hvor sårbare de er for kryssermissiler og droner.

2 Likes

Tyskland gir både Iris-T og Gepard i samme pakke. Nesten som de har tenkt på det. :wink:

2 Likes

Vi skal heller ikke glemme at Russland kan minelegge områder med rakettartilleri. De har ikke så mange slike systemer, men ville nok ha brukt dem mot større angrep.

1 Like

Støtter denne. Russerne har jo bare overtatt vestlige selskapers både eiendom og verdier i Russland. Gi de samme mynt.

10 Likes

Meget fristende
Og sikkert rettferdig
Men nå er det slik at Vesten skal prøve å gjøre alt lovlig.Så en kan dessverre ikke bare ta seg til rette her
Politi, advokater og dommere er ofte mer på lovbrytere og overgripernes sin side
Jeg vil tro at de her må ha en verdensomspennende godkjennelse eller aksept

1 Like

Det er en del rettsprosesser på gang, og de vil ta sin tid. Det er presidens i USA for å kunne kreve erstatning fra andre midler er land disponerer. Det er ikke usannsynlig at det finnes tilsvarende i andre land.

Jeg tolker utspillene til Ukraina som et forsøk på å sikre at milliardene i mellomtiden ikke sendes til Russland (slik Sveits gjorde).

4 Likes

Hvis gassledninger fra Norge til kontinentet ryker må regjering ta kontroll over informasjonen som slippes til media for at statsråder og representanter skal få tid til posisjonere seg riktig i markedet. Da er det ikke sikkert at hendelsen blir like alvorlig.

4 Likes

Mye rør til kontinentet sikkert brukbart kartlagt av oilgark - og ekspedisjonsskip.

8800 KM

Det norske gasstransportsystemet omfatter et nettverk av rørledninger med en lengde på om lag 8800 kilometer. Dette tilsvarer avstanden fra Oslo til Bangkok.
(Rørtransportsystemet - Norskpetroleum - Norskpetroleum.no)

6 Likes

Om dette stemmer blir det spennende hvilke reaksjoner det kommer i fra Nato.

5 Likes

https://twitter.com/visegrad24/status/1711882754210644409

In 2022, Ukrainian entrepreneurs paid 10 billion PLN in taxes in Poland.

That’s about as much as Poland spent so far on weapons, which were given to Ukraine

Another 4 billion PLN was paid by Ukrainians working in Poland, in taxes.

That’s just a tad less than the amount of social benefits paid out to Ukrainians who have found refuge in Poland.

But in 2023 those numbers are projected to increase by 50%.

So most of what Poland has allocated to help Ukraine is being “made” back.

In addition, thanks to the bravery of Ukrainian soldiers, the was is being kept more than a thousand kilometres away from Poland and - for the moment - Poland is safe.

Her tipper jeg Norge har en lang vei å gå for å hjelpe ukrainere inn i arbeid.

4 Likes

Tipper at det varierer med det lokale arbeidsmarkedet. De jeg kjenner har kommet rimelig raskt i arbeid. Det er ikke alle som har jobb etter kompetansenivå, men det ser ut til at de fleste har et ønske om å arbeide uansett. Jeg tror det er viktig for raskere å beherske språket.

Generelt har jeg et godt inntrykk av både frivillig hjelpearbeid og tiltak på kommunalt nivå. Jeg har sett at barn som kom med veldig lite, fikk gode uteklær til skole og barnehage. Her har donerte klær blitt distribuert effektivt.

Jeg er også positivt overrasket over hvordan språkopplæringen for voksne har klart å følge opp både de som lærer raskt, og de som trenger mere tid på å lære norsk.

Jeg tenker at krigen legger et ekstra alvor over innsatsen. Det gjelder også barn og unge. (Kjenner til en ungdomsskoleelev som i tillegg til norsk ungdomsskole, følger ukrainsk skole via internett.)

5 Likes

Ja, kartlegging av potensielle motstanderes infrastruktur på havbunnen er en klart definert oppgave i det russiske sjøforsvaret. Bruk av sivile russiske skip for å løse slike oppgaver er også nevnt i gjeldende russisk doktrine. Det finnes nok litt dårlig samvittighet på norsk side i dette spørsmålet for dette har vært en bekymring siden lenge før 2014, men overvåkningsløsninger for infrastruktur på havbunnen koster penger.

2 Likes

USA lover nye 200 millioner dollar til Ukraina | Finansavisen

5 Likes

Det kommer ikke noen reaksjoner fra NATO.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1711989324877590850

I går så rapporterte Ukraina at Russland hadde tapt:

  • 283,900 (+820) military personnel
  • 4,863 (+34) tanks
  • 9,220 (+91) armoured combat vehicles
  • 6,731 (+18) artillery systems

91(!?!?!) APC/IFV er helt sykt mange. Hvis man ser på videoen over og vet at Russland kjørte et større angrep, så skjønner man litt av hva som har skjedd her. Noen på toppen har sagt “vi må angripe” også har Ukraina utsletta angriperne.

9 Likes

Det kan se ut til at russiske ledelsen valgte en skala og type angrep som krever en koordinering og fremgangsmåte som de russiske avdelingene ikke lengre har kompetanse og trening til å gjennomføre. Russland har som kjent mistet svært mange offiserer og proffesjonelle soldater siden mars 2022.

8 Likes