Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvis Russland har mistet Krim, så vil det si at Ukraina har et solid overtak på Russland militært. Tipper de ikke bryr seg spesielt mye om Donetsk og Luhansk. Det er Krim som er viktig. Da vil nok Russland forhandle om andre ting som er viktige for dem. F.eks. sanksjonene. De drar fra Donetsk/Luhansk uten kamp, vesten opphever sanksjonene mot dem.

1 Like

Donetsk og Luhansk var jo kun for å få landbro til Krim.

Nå er krim ubrukelig som Isfri havn til svartehavsflåten. Så lurer litt på hva de tenker i Kremlin.

Putin tenker på hvordan han skal komme seg ut av knipen uten å miste makten og bli dømt til tedrikking.

6 Likes

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1714947746656829496?s=20

Su25 nr 5! denne uken er skutt ned.

Aner ikke hva UKR gjør men det funker.

Nå er det riktignok bygget over 1000stk av disse i sovjet.

Pr 2021 så var totalt 196 oprative hvor 80stk ble oppgradert i 2020.

Hvor mange flyvedyktige de har nå aner jeg ikke og det er dårlig med kilder. Men at 5 flyvedyktige fly styrter er uansett nedtur.

15 Likes

De kan ikke fortsette å miste en Su25 om dagen. Det går bare ikke. Fram til jul vil de da ha mistet 73 fly. Jeg antar egentlig at piloten stryker med i de fleste tilfellene her. De mister da også piloter i et vilt tempo.

Btw, utfra hva jeg forstår, så er alle disse tapene over Donetsk. Høres for meg ut som Ukraina har flyttet en Patriot launcher dit, eller noe tilsvarende.

1 Like

Yep, vi kan også anta at det er oppgraderte fly som ryker først. av de 196 rammene de har vet vi ikke hvor mange som er flyvedyktige.

Jeg tipper at Russland forsøker å kompensere for manglende artilleristøtte ved å sette inn bakkeangrepsfly. Da må de ta større risiko for at det skal ha noen effekt.

3 Likes

De kan ta inn fly og piloter fra andre land. f.kes Syria. Men førr eller siden tar også de slut.

Jeg antar flyene blir skutt ned over Russland, for det mangler bilder av vrakene. Jeg antar også at de bruker glidebomber. Dette bruker de på store deler av fronten og utgjør en stor prosent av angrepene de utfører.

2 Likes

Glidebomber slippes fra stor høyde, langt fra fronten. Det er slikt man bruker jagerbombere til. SU25 er et spesialisert bakkeangrepsfly. Det er optimalisert for stor manøvrerbarhet i lav høyde. Det virker usannsynlig at et slikt fly skulle bli brukt til å slippe glidebomber.

1 Like

Given the official statements by russians that the Su-25SM3 already can carry guided weapons such as the KAB-500, we assume the new upgrade will include the capability of carrying and launching glide bombs that became a trend in russia and are actively used against Ukrainian military forces and civilian infrastructure.

Ser ut til at de bruker Su-25 med glidebomber.

5 Likes

Glidebomber passer ikke med økt risiko for å bli skutt ned. Glidebomber er dessuten bare egnet mot statiske mål.

For å erstatte artilleri mot mål som dukker opp, er det mer sannsynlig at SU25 skyter raketter fra en avstand på noen få km. Dette er absolutt risikabel aktivitet.

Edit: Jeg antar at vi må vente på geolokalisering av flyvrak, før vi kan utlede om det er en endring i opptreden på russisk side, eller om det skyldes bedre våpen på ukrainsk side.

3 Likes

https://x.com/maks_nafo_fella/status/1714988572426555459?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw Ser ut som @Christian får rett her

7 Likes

Nå blir det hett rundt ørene siden USA og Ukraina er enige om regelmessige leveranser av ATACMs…

Bye bye logistics…

7 Likes

Nice!

“The US will supply long-range ATACMS missiles to Ukraine on a permanent basis: there will be significantly more missiles”, - the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine.

Så, null helikopterbaser eller flybaser i Ukraina for Russland. Det funker bare ikke.

En ting jeg har tenkt på. Burde det ikke gå an for Ukraina å sabotere en jernbanestrekning de vet Russland frakter ammo på. Toget sporer av og så bruker Ukraina ATACMS eller lignende til å få hele dritten til å sprenge. Perfekt hvis de gjør sabotasjen rett etter en bro, så halve toget står på broen når det blir sprengt.

Evt, bare fyre av en runde mot et tog de ser komme via satelitt. Fungerer nok svært mye bedre med cluster versjonen av ATACMS enn det de har hatt tidligere. Spesielt gjelder dette Luhansk og Donetsk hvor grensen til Russland er ca 150 km borte. ATACMS tar ca 2,5 minutter på den avstanden.

Hittil har vi sett ett tilfelle av tog med ammo som gikk til helvete, men dette var ved Tokmak, rett ved fronten.

6 Likes

Det beste hadde vert om de fikk ATACMS med 300 km og tatt ut kerson brua til Krim en gang for alle.

8 Likes

Skal jeg spekulere grovt vil jeg tro noe av den nye produksjonen går til ukr, evt så får ukr eldre modeller som nærmer seg slutten av levetiden. Uansett win win

M39 som Ukraina har fått er det eldste USA har. De var i ferd med å refurbishe dem. Jeg antar de får de som ikke er refurbished. Disse har bare 165km rekkevidde, noe som også kan forklare hvorfor Ukraina ikke har gått etter Kerch broen. De har rett og slett ikke fått varianten som er egnet for det.

Som det er nå, så tenker jeg egentlig at M39 varianten som Ukraina har fått, dvs cluster versjonen, passer situasjonen Ukraina er i rimelig bra. Svært godt egnet til å ta ut helikopter/flybaser, luftvern, troppekonsentrasjoner, logistikk osv.

2 Likes

Hej Norge

Stadig fremdrift :rocket:

:rocket: :ukraine:
https://twitter.com/WhereisRussia/status/1714959932657651893

ADVARSEL :rocket: :coffin:

ussians forced out of hiding


Combat Footage

media poster

:rocket: :fire: :ukraine:
https://twitter.com/pravda_eng/status/1714716024321212426

:rocket: :rocket: :rocket: :rocket:https://twitter.com/WhereisRussia/status/1714970546301997189

:facepunch: :ukraine:

Måske lidt overlap i videoer – beklager :grimacing:

:face_vomiting:

Nu siger Putin at det er KRIG — hvad med alle der sidder i fængsel.
Putin er presset :ukraine: :facepunch:

Solovyov er ikke sur :worried: — Solovyov er skuffet :exploding_head:
Idiotien når nye højder :rofl:

Dagens pollental :kissing_smiling_eyes:

Losses of the Russian military to 19.10.2023


WAR

r/ukraine - Losses of the Russian military to 19.10.2023

Dagens godbidder :grimacing:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes

Sakser fra wiki.

  • M39 (ATACMS Block I) missile with inertial guidance. It carries 950 M74 anti-personnel and anti‑materiel bomblets, which are dispersed across a circular area approximately 677 feet (206 m) in diameter, covering 360,000 square feet (33,000 m2) in total.[38] The size of the affected area can be changed by modifying height at which the payload is released.[40] Each M74 grenade breaks up into steel fragments that are effective against soft-skinned targets, large supply areas and gatherings of personnel, but not against armored vehicles. The antipersonnel radius of each M74 grenade is 15 metres (49 ft). Since they break apart well before reaching the ground they are harder to defend against than unitary warheads.[38] There were 1,650 produced between 1990 and 1997, when production ceased in favor of the M39A1. During Operation Desert Storm, 32 were fired at Iraqi targets, and during Operation Iraqi Freedom a further 379 were fired.[41][42] The remaining ones were being updated to M57E1 missiles.[43][44] The M39 is the only variant that can be fired by all M270 and M142 launcher variants. Range: 25–165 kilometres (16–103 mi).
  • M39A1 (ATACMS Block IA) missile with GPS-aided guidance. It carries 300 M74 bomblets. There were 610 produced between 1997 and 2003. During Operation Iraqi Freedom, 74 were fired at Iraqi targets.[41][42] The remaining ones are being updated to M57E1 missiles.[43][44] The M39A1 and later variants can only be used with the M270A1 (or variants thereof) and M142 launchers. Range: 20–300 kilometres (12–186 mi).
  • M48 (ATACMS Quick Reaction Unitary [QRU]) missile with GPS-aided guidance. It carries the 500-pound (230 kg) WDU-18/B penetrating high explosive blast fragmentation warhead of the US Navy’s Harpoon anti-ship missile, which was packaged into the newly designed WAU-23/B warhead section. There were 176 produced between 2001 and 2004, when production ceased in favor of the M57. During Operation Iraqi Freedom, 16 were fired at Iraqi targets and a further 42 were fired during Operation Enduring Freedom.[41][42] The remaining ones are in the US Army and US Marine Corps’ arsenal. Range: 70–300 km (43–186 mi).
  • M57 (ATACMS TACMS 2000) missile with GPS-aided guidance. It carries the same WAU-23/B warhead section as the M48. There were 513 produced between 2004 and 2013.[41][42] Accuracy is 9 m (30 ft) CEP (Circular Error Probability). Range: 70–300 km (43–186 mi).[45]
  • M57E1 (ATACMS Modification [MOD]) missile with GPS-aided guidance. M57E1 is the designation for upgraded M39 and M39A1 with re-grained motor, updated navigation and guidance software and hardware, and a WAU-23/B warhead section instead of the M74 bomblets. This variant includes a proximity sensor for airburst detonation.[43] Production commenced in 2017 with an initial order for 220.[41][42]
3 Likes