Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Angående økt antall nedskutte russiske SU25, så ser det i følge denne artikkelen om “Frankenstein” - luftvern ut til både å være økt bruk av SU 25 ved fronten, og sannsynlig integrering av vestlige missiler på ukrainsk luftvern.

Oleksandr Shtupun, spokesperson for Ukraine’s joint forces south, told the UNIAN news agency that intensifying Russian operation of sub-sonic Su-25s close to front lines in support of Kremlin ground troop assaults has increasingly brought the single-seat aircraft into the range of shorter-ranged Ukrainian ground-based air defense systems that are able to shoot them down.

“They (Su-25s) can’t attack from a substantial distance. Therefore, the enemy has to fly closer, and as a result, we’ve shot down five planes over the past ten days,” Shtupun said.

9 Likes
3 Likes

https://twitter.com/bradyafr/status/1715094214139318703

Russland trekker tilbake helikoptere pga ATACMS.

8 Likes

Wow, helt syke tall:


Uten tvil tøffe kamper de siste dagene :ukraine:

26 Likes

Det er heeelt crazy!

Den osint en jeg følger har bare nevnt dette for å si at det ikke er verifiserbart…

1 Like

Denne er fra i går men verdt å merke seg. Offiserer er det jo ikke så lett og erstatte


https://x.com/killedinukraine/status/1715003720876913104?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
:ukraine:

9 Likes

Avdiivka kan vise seg å være det mest feilslåtte angrepet til Russland hittil. De mistet mange soldater (fra fengslene) i Bakhmut, men ikke så mye utstyr.

Ved Avdiivka kjører Russland storskala panserangrep, med stridsvogner og pansrede kjøretøyer. I dagens droneovervåkede slagmark kommer de fleste ikke fram til fronten. Ironisk nok er det slike angrep vestlige eksperter har kritisert Ukraina for ikke å gjennomføre i sør.

Jeg tenker at doktrinene og planene for mekanisert krigføring hos alle hærer er utdaterte. Jeg håper at veilederne i NATO setter seg ned med ukrainerne, og får en oppdatering om hvordan en moderne slagmark virkelig ser ut, og om hva som fungerer- og ikke fungerer der.

18 Likes

Vanligvis, så er det plenty med FPV droner, men i dag, så er det masse “Unknown cause”. Jeg tror rett og slett Ukraina har vært for opptatte med å ta ut russisk panser til å kunne poste vidoer på sosiale medier.

At Russland tapte 120 APC/IFV som Ukraina meldte høres helt drøyt ut. Jeg lurer på hvordan det er mulig. Har Russland prøvd seg på et gigantisk angrep? Selv da er det nesten ikke til å fatte. Lurer på om det kanskje er utstyr som er tatt ut bak fronten med ATACMS også.

ref: https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1715229302201942196

8 Likes

Store ansamlinger av lett-pansrede APV er drømme-scenario for bruk av klasevåpen… just sayin`…

6 Likes

Nytt rekord i kjøretøy og mannskap. Det er sikkert nye kampanjer vid adiviika eller hva det heter. Ryzzene har lenge kjørt taktikken at sende ut massevis av folk og utstyr i håp om at Ukriana skall gå tom før amunisjon. Samma som dom kjørte i syd i vintras/våras uten fremgång.
Folk har de ju mer eller mindre oendlig å ta av men ikke utstyr. Såvida ikke kinesene tilhandaholder mer.

2 Likes

Etter det jeg forstår av topografien ved Avdiivka, så har ukrainerne stillinger på en svært stor slagghaug som er ca 25 meter høyere enn det flate landskapet. Derifra er det panoramautsikt over angrepspmrådet nord for byen.

ATGM fra dette fjellet vil kunne gjøre flankeangrep fra fronten og bakover til en dybde på flere km.

5 Likes

https://x.com/tendar/status/1715091278759637078?s=46&t=88LgjcRk2pdmAma7dNhEvQ

Deilig å se tydelig beskjed til Russland fra Israel.

7 Likes

Når man leser denne (selv om man må ta høyde for at den er fra en av partene):

får jeg en følelse av at det denne uken står litt og vipper i form av at russerne virker å forsøke som @BankruptBeforeLunch nevner over her å overmanne ukrainerne i Avdiivka og andre steder med rene mengder av tropper og utstyr.

En kan også få inntrykket av at dette delvis gjøres for å vinne tid ift at sør for Bakhmut og muligens også Kherson nå er sårbart for russerne med tanke på manglende helikopter og flystøtte (SU25/KA52) gitt den siste ukens utvikling og at det derfor har behov for å holde ukrainerne i ånde til bakken blir våtere (?) og ukrainernes muligheter til manøverkrig minskes. Slik at man kan låse ned frontlinjen over vinteren og håpe på Trump og Israel effekten.

“Ukraine’s Defense Forces remain on the defensive in the east and south of Ukraine, while an offensive operation continues in the Melitopol direction and assault efforts – on the Bakhmut axis,”
+
“In the Sivershchyna and Slobozhanshchyna directions, the enemy retains military presence in the border areas, undertaking active subversive efforts in order to prevent the deployment of Ukrainian troops to more threatening zones.”
+
“In the Bakhmut direction, the enemy unsuccessfully tried to regain positions near Klishchiivka, while Ukraine’s troops continued their assault efforts south of Bakhmut.”

“On the Avdiivka axis, the enemy resumed their offensive efforts and does not abandon attempts to besiege the town. Ukrainian troops are on the defensive, inflicting losses on enemy forces. Nearly 50 Russian tanks were destroyed in the area, as well as over 100 units. Nearly 900 Russian invaders were killed in action. Russia’s offensive efforts near Novokalynove, Stepove, and Severne in Donetsk region saw no success”

“Ukraine’s offensive operation continues in the Melitopol direction, where the Russians suffer losses in terms of manpower and military hardware along the entire frontline”

4 Likes

Hadde vært perfekt for Ukraina å kjøre en offensiv nå, så det kan være noe i timingen som du nevner. Melitopol i zaporizhzhia:

Når det kommer til gjørme, så tror jeg dette først og fremst gjelder øst/sør-øst. Så Luhansk og Donetsk. zaporizhzhia og Kherson tror jeg er relativt tørre områder. Krim er mer eller mindre en ørken uten vanning. Som det er nå, så virker det som om krigen først og fremst er en infanterikrig.

2 Likes

Det blir interessant å følge med på om Ukraina vil forsøke å sette inn større styrker på sørsiden av Dnipro i Kherson. Det er et område som Russland har tatt ressurser fra, for å forsterke fronten lengre øst.

  • ‘A Kremlin insider source claimed that Putin reportedly gave Russian Defense Minister Sergey Shoigu a deadline of one month until early October 2023 to improve the situation on the frontlines, stop Ukrainian counteroffensives, and have Russian forces regain the initiative’

Dette er nok lettere sagt enn gjort
Hvordan blir forholdet mellom disse to når det det utvikler seg stikk motsatt?

2 Likes

For at Ukraina skal kunne kjøre noe større angrep i Kherson, så må de kunne sette opp en pontongbro over Dnipro. Dvs at de må kunne forsvare den mot:

  • Artilleri, 30 km rekkevidde
  • Rakettartilleri 50km rekkevidde
  • Glidebomber fra fly (30-70 km rekkevidde, ukjent akkurat hvor god)
  • Droner
  • Cruise missiler
  • Ballistiske missiler.

Dvs at de mest sannsynlig trenger et fullt Patriot batteri stasjonert relativt nærme. De trenger også nærforsvar som kan ta seg av droner osv.

Pr dags dato ser situasjonen slik ut:


image

Dvs at Russland angriper mål med droner, fly og artilleri (rakett?) på høyre bredde av Dnipro. Som igjen betyr at Ukraina ikke kan beskytte en evt pontongbro.

Evt seriøst angrep fra Ukraina sin side vil jeg påstå vil begynne med at vi ser at Ukraina skyter ned fly i Kherson.

Man kan argumentere for at hvis Ukraina angriper med lette styrker, så kan de forsyne dem via båt også får de artilleristøtte fra artilleri plassert på andre siden av elven. På den måten, så kan de potensielt pushe tilbake russisk artilleri. Kan være det de driver på med nå.

5 Likes

Kan det være at nedskytningen av SU25 og bombing av den største russiske helikopterbasen er forberedelser.

Hvem vil fly nær fronten når 5 fly er skutt ned på en uke?

2 Likes

Russland, de driver på over Kherson, siste airstrike der var i går…

De russiske flyene er forresten skutt ned over Donetsk utfra hva jeg har lest.

3 Likes