Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Spesielt nedslående er det å lese at Ruzzland ser ut til å begynne å få sving på produksjon og import av missiler og ammunisjon, mens vesten så langt ikke har klart å få vesentlig fart på sin produksjon. Farlig utvikling. Er det behov for en vestlig realitetsorienering: Vi må mye mer målrettet stille om til krigsøkonomi?

8 Likes

Du kunne tatt med hvem som postet shiten? KimDotcom har ikke akkurat høy kredibilitet.

8 Likes

ok,“dott kom”-kim er nok en som sprer usannheter…,-men vinner Ukraina mot Russland?

Krigen er ikke over, så det er for tidlig å kåre en vinner. Vi har imidlertid en scoringsliste hittil:

  • Ukraina har gjenerobret halvparten av arealet Russlan okkuperte fra invasjonene i 2022.
  • Russiske fly kan ikke lengre operere over luftrommet på Ukrainsk side av fronten.
  • Alle Russlands mest avanserte presisjonsvåpen, som “stealth” kryssermissiler og hypersoniske missiler blir rutinemessig skutt ned av Ukraina.
  • Russland har ikke lengre større proffesjonelle hæravdelinger.
  • Russlands svartehavsflåte er så kraftig fordrevet fra mesteparten a Svartehavet, at ingen lengre gidder å spørre Russland om en kornavtale (Ukraina har sendt et trettiatalls lasteskip avgårde etter at Russland brøt kornavtalen).
  • Russland er nå avhengig av ammunisjon fra Nordkorea for å holde krigen gående med dagens intensitet. (La oss si at Nordkorea utkjemper en proxykrig mot USA, og at Nordkorea vil kjempe til siste russer.)

Vi kan i alle fall konkludere med at Russland ikke ligger an til å vinne denne krigen.

26 Likes

Og der er vi enige.

Spørsmålet jeg stiller meg selv er om Ukraina kan vinne krigen. Jeg tenker det blir fuckings vanskelig å skulle ta Donetsk og Luhansk med makt. Tungt industrialiserte områder som er veldig lette å forsvare.

Kan Ukraina ta tilbake Zaporizhzhia (og Kherson)? Jeg tror egentlig det. Hva så med Krim? Ukraina kan mest sannsynlig ta ut Kerch broen, men jeg tror de vil slite hardt med å stoppe Russland fra å forsyne Krim med skip. Dvs at de må slå seg gjennom 1) Perekop, som er en landbro 10km bred, 2) over broer eller 3) langs en lang smal sandbanke. Det er også mulig å prøve seg med en amfibielanding over våtmarkene. Av alle disse, så er det vel egentlig bare 1) som er praktisk mulig. Stedet er ræva å forsvare, helt flatt og med veldig lite vegetasjon. Jeg tenker man egentlig må skaffe seg overtaket i luften (droner, fly), for å kunne angripe her.

Russland kan mest sannsynlig ikke ha fly stasjonert på Krim-halvøya pga ATACMS og neppe holde luftvernet sitt gående der heller, noe som kan gi Ukraina en mulighet hvis de har fått nok fly. Det er nok bare halve regnetstykket dog, det er også snakk om droner. Hvor dronekrigen vil være om 6 mnd vet jeg ikke…

3 Likes

Enig i at Luhansk og Donetsk blir vanskelig å ta, i og med at Ukraina ikke får bruke vestlig materiell til å gå inn på russisk side av grensen og rulle opp fronten nordfra.

Krim er jeg ikke så sikker på vil kunne forsynes sjøveien. Azovhavet er lite, og når Ukraina kysten, vil alle farøyer med en skikkelig lastekapasitet være utsatt for antiskipsmissiler. Da har du bare et lite område i sørøst igjen. Det vil være en magnet på alt som finnes av over- og undervannsdroner.

3 Likes

Tenker du at Ukraina skal blokkere all trafikk som nærmer seg Kerch stredet? Enten fra Rostov-on-Don eller Novorossiysk? (eller hva nå den havnebyen heter)

Nei. Bare redusere trafikken. Det er tross alt svært store mengder med forsyninger som skal til for å holde en militæroperasjon gående, i tillegg til å forsyne en befolkning på noen millioner med mat og energi.

3 Likes

Glemte helt at Russland også har brukt bilferger når broen har vært stengt. Er de mål? Skal de ta ut random skip med forsyninger? Russland hadde ikke egne ferger med militære forsyninger, de kjørte sammen med sivile lastebiler. For ikke å snakke om at det russiske militæret bruker sivile lastebiler.

1 Like

Ukraina tar allerede i dag ut en vesentlig mengde sivile lastebiler.

2 Likes

Så, Ukraina kommer til å velge seg skip og så ta dem ut? Prøve å ta ut skip med mest mulig militære forsyninger?

Når jeg tenker meg om, jeg antar egentlig at Ukraina kommer til å ta ut skip som ligger til havn hvis det her blir tilfellet. Vanskelig å bruke havnen når det ligger sunke skip der.

2 Likes

Det vanlige i en krig, er å erklære et definert sjøområde som krigssone. Eventuell sivil trafikk må i så fall organiseres i sikre korridorer. Eksempelet er Russlands blokkade av Odesa.

4 Likes

Hej Norge

DETTE overgår alt, det er sindsygt Hitler Jugend 2,0 :face_vomiting: :face_vomiting:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/17fw8u0/russians_casually_discuss_on_their_national_tv/

Modig Kvinde — kan nok ikke komme hjem til Orban nu :partying_face:
Gå ikke på trapper og høje bygninger fra nu af :grimacing:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/17fz31h/hungarian_member_of_the_european_parliament_mep/

For en redningsvest :rofl:

Russian soldier captured by Ukrainian forces on the Ukraine-controlled side of the Dnipro river in Kherson Oblast. Translation requested.


Aftermath

media poster

Ruskiiiies flag Kaput :+1:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

1 Like

Fra kysten, så er det litt under 150km til havnene, så innenfor ATACMS rekkevidde for de eldste missilene med cluster ammo som er perfekt til å slå ut luftforsvar. Så kan de bruke den vanlige versjonen til å ta ut skip som ligger til havn. Tar 2-3 min å fly dem over, så ikke mulig å flytte skipene.
image

1 Like

Altså, Ukraina har jo forsåvidt gått inn via Luhansk tidligere. Det området er såvidt jeg vet ikke like mye industrialisert. Men jeg kan ikke se for meg at dette blir noe slags førstepri. Det er altfor lett for Russland å forsyne troppene her.

En ting som jeg tror vil være avgjørende for hvor lett/vanskelig det vil være for Ukraina å ta Krim er rett og slett hvordan Ukraina tar Kherson og Zaporizhzhia. For hvis de klarer å gjøre det fra “begge sider”, både over Dnipro og gjennom fronten ved f.eks. Tokmak, så kan det være at Russland må trekke tropper tilbake til Russland, ikke mot Krim.

Blå piler = Ukraina i angrep
Røde piler = russisk retrett

Jeg tror dette kun begynner å bli sannsynlig hvis vi ser at Ukraina klarer å holde posisjoner på venstre bredde av Dnipro.

Akkurat nå kjennes dette ut som en “pipe dream”, men Ukraina har overrasket før og jeg tror ikke venstre bredde av Dnipro er godt forsvart.

3 Likes

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1717140898411114938

1/ Hundreds of Russian soldiers may have mutinied in recent weeks as the Russian army accumulates huge losses in offensives in several regions of Ukraine. At least 173 men are reported to have been detained for refusing orders, and this may be just the tip of the iceberg.

Dette har jo holdt på en laaaaaaang stund. Spørsmålet er jo når nok er nok? Jeg tror Ukraina må ha vunnet en større seier for at moralen skal knekkes hos flere enn de som blir presset i angrep eller håpløse forsvar.

6 Likes

Hvordan er det mulig og bli så forskrudd ?

– Derfor bør Frihetsgudinnen demonteres og flyttes til Russland, som i dag beskytter andre folks og lands rett til valgfrihet og utvikling.

1 Like

Thorbjørn Egner laget en sang om det landet…

«Bakvendtland» var tittelen så vidt jeg husker :sweat_smile:

7 Likes

https://img-s-msn-com.akamaized.net/tenant/amp/entityid/AA1iPBsx.img?w=534&h=300&m=6

Ingen skal beskylde
image
for å mangle humor. Selv om den var noe ufrivillig
Flytt Frihetsgudinnen til Моско́вские Триумфа́льные воро́та sier han