Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Kanskje det var noe i de ryktene om hjerteinfarkt likavel?:sweat_smile:
F9Nbm-IaoAA84C_

Er det noen av dubbelgångane som er i god form, eller p00tin selv?

1 Like

Hej Norge

LCY: ja – noget om snakken :grimacing:

Krimbroen er truet — kan ske når som helst :partying_face:

Det meste kommer fra hjertet — også i Ungarn :+1:
Victor Orbans dage er talte :facepunch:
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1716663474938376223

Nu også Moldova — slip kræfterne fri :exploding_head: :partying_face: :+1:
https://twitter.com/NOELreports/status/1716850831885053980

Spændende om Ukraine for Taurus Missiler fra Tyskland i morgen eller en af de nærmeste dage,
Rygterne pågår – håber det bliver sådan 500 Km !!! :fire: :rocket:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Det er ingen her som benekter at Azov-bataljonen har vært nynazistisk. De har i løpet av krigen, med aktiv innsats fra Ukrainske myndigheter gradvis avradikalisert og framstår i dag ikke lenger som en nynazistisk organjsasjon. Det du påstår er en mediedrevet hvitvasking påstår vi er en reell endring.

Du har enda til gode å dele kilder som er ferske nok til å motbevise den gjengse oppfatningen her, fordi ingen benekter Azovs radikale fortid, vi påstår at ting har endret seg de siste halvanne årene.

I krigens første uker var Azov fremdeles radikale, og de kjempet på Ukrainas side. Da hadde man en periode hvor en gruppering man ellers skulle tatt avstand fra var en slags “ally of convenience”. Du må gjerne kritisere Ukraina for det, men mange her vil påstå at i en eksistensiell krig mot en fiende som i samme periode massakrerte sivile, så var det en akseptabel kamel å svelge. Ukraina trengte alle som kunne krype og gå. Azov har siden den gang endret seg, Russland har ikke det.

7 Likes

Med fare for at dette innlegget kan bli misforstått, så tar jeg poengene først, og dokumentasjonen etterpå, og jeg skriver dette innlegget for å vise at mennesker med jødisk bakgrunn er like diverse som feks USA sin befolkning, og fordi det virkelig er interessant at man ikke kan plassere en person med jødisk bakgrunn i en bås, verken den ene eller andre retningen:

Mao det er fulgt mulig å være jødisk å samtidig samarbeide partiene på ytterste høyre fløy. Akkurat som jøder nå kan gå i protest-tog for Palestina.

Jeg synes ikke at partier på ytterste høyre fløy nødvendigvis trenger å få merkelappen “nazister”. Mao Zelensky kan, som jøde, samarbeide, med tidligere nasjonalister av det mørkeblå, noen vil hevde brune, slaget.

Til syvende og sist er, i alle fall mitt inntrykk, at hvilken side Zelensky sine samarbeidspartnere (Azov-bataljonen) havner på fargespekteret mørkeblå, eller brun, avhenger av man er definert pro-Ukraina, eller pro-Russland., main-stream eller “Steigan”. Og da kanskje hvordan man blir definert av “moteparten” ?

Og dernest, jeg tror det blir feil å bruke en persons jødiske bakgrunn som et poeng, eller til inntekt for noe, verken den ene eller andre veien

Det skjer også i Frankrike.

Partiet lengst til høyre i Frankrike, av totalt 37 partier er ledet av en herremann med jødisk bakgrunn. Jeg vil i alle fall tenke at hvis man tar de 37 største partiene i Norge og plukker det som er lengst til høyre så kommer man et lite stykke ut på høyresida.

Faktisk er partiet til Eric Zemmour, det eneste av 37 partier markert med “Far Right” i Wikipeida", partiet som er nest lengst til høyre er merket med “Right wing” to “Far Right”.

Jeg skriver dette for å påpeke at det er vanskelig å bruke, verken “for eller i mot”, en person med jødisk bakgrunn til inntekt for verken det ene eller det andre.

Jeg har for øvrig, skrevet om temaet i tråden “Midtøsten” også, hvor verdens dyreste by, Tel Aviv, og Vestbredden viser spennet i meninger i en jødisk befolkning.

Min konklusjon, i alle fall inntrykk, er at Zelenskys jødiske bakgrunn neppe kan brukes til inntekt for verken det ene eller det andre. Den jødiske befolkningen er trolig den mest diverse befolkningen på jorda, og da snakker jeg ikke primært om utseende, farge og legning, men om meninger og politisk overbevisning.

2 Likes

Posten din havnet i manuell kontroll, pga et ord @pdx jeg trodde ikke brukere over nivå 1 kunne få post satt i karantene?

1 Like

Det gjelder tydeligvis alle nivåer, sikkert pga bruk av ordet Nazi :sweat_smile:

5 Likes

Antisemittisme er et blindspor for å forstå i denne krigen. Det er mer snakk om potensielt voldelig ultranasjonalisme, ikke jøder som syndebukk. Mens ukraina forsøker å temme den, bruker russland de høyre-ekstreme som et nyttig verktøy og ideolog i krigen.

10 Likes

Kanskje ikke dette som overbeviser Orban om å godta at Sverige joiner NATO?


Men det legges vel godt med press på nå som de står alene igjen!
:ukraine:

ATACMS har allerede påvirket Russland, de bruker nå mindre helikopter. Antar dette spesielt gjelder Zaporizhzhia og kherson.

9 Likes

Line charge or go home? :see_no_evil:

2 Likes

Masse om fly først, men tar for seg budsjett til slutt. Kan vi bare gi Ukraina det de trenger nå, før Russland får mer utstyr online?

The solution, as outlined in a subsequent MoD briefing is for Russia to engage in a spending spree to address deficits in military production across the board. Documents leaked from the Russian Finance Ministry call for the defense budget to increase to 30 percent of all public spending in 2024.

The proposed increase would put Moscow’s military spending to 10.8 trillion roubles (US $110 billion). This would amount to 6 percent of the nation’s GDP and a 68 percent increase over and above this year’s wartime spending. The decision is looked upon as dramatic, particularly as it comes less than two months after an early August decision by Russian President Vladimir Putin to double 2023 defense outlays.

8 Likes

Vet ikke om denne har blitt postet før, men er jo verdt å merke seg. Regner med det ikke går helt upåaktet hen hos russere langs fronten.

image

11 Likes

Jeg følger Mira på Twitter. Hun har mye bra. Følg og lik!

[image](https://twitter.com/reshetz/status/1716805880531087657)

10 Likes

Ikke så lystig lesing

Rapporteres hvert fall om mye tapt artilleri og mannskap på ruzzisk side:


:ukraine:

9 Likes

Putin er ikke død før det kommer masse hvit røyk ut av Kreml.

2 Likes

Hold meg gjerne orientert dersom det kommer store mengder svart røyk ut av Kreml også.

11 Likes