Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Slikt som førhandlinger har vi hørt om siden kriget startade. Før Ukrainas del finns egentligen ikke noe at førhandle om. Antingen jaga man ut ryzzen, eller så faller man inn under mozkas styre. En førhandling kan endast skjuta det seinere alternatiet på fremtiden. Ryzzland kommer altid at prøva at invardere Ukraina. Det enda som kan hindre det en kolaps av ryzka federasjonen og noen sådan er ikke nære førstående.

4 Likes

Utifra hvordan Ukraina har reagert. så mistenker jeg at hele den storyen kommer fra kremlin.

Spre inntrykk av at Ukraina taper.

8 Likes

Dette stemmer ikke.

11 Likes

Og greia er at kildene til disse utsagnene alltid er anonyme.

1 Like

Det kan selvsagt være det, men samtidig sa nettopp Zalushny at krigen er “fastlåst”. Og Meloni sier at hennes kolleger i Europa er trøtte av krigen og at man prøver å se etter en vei ut: https://twitter.com/crazyitalianpol/status/1719698178268668337
Sånn sett er det flere uttalelser som peker i samme retning, i tillegg til disse anonyme kildene til NBC, osv.

Altså, fronten er unektelig fastlåst og har vært det lenge. Samtidig, så er jo situasjonen klart verre for Russland. De har mistet kontroll over Sevastapol som marinebase, kan ikke holde helikoptere i Ukraina osv.

Jeg lurer på hvordan det går med russisk luftforsvar nær fronten nå med ATACMS i spill og med F-16 på vei til ukraina. Jeg lurer også på om ukraina kan klare å få til egenproduserte missiler til å slå mot baser i Russland.

Russland angriper nå, ikke så mye for å ta land som for å binde opp ukrainske styrker så de ikke kan angripe andre steder. For meg ser det ut som kosten blir for stor. De vinner kortsiktig politisk på det, men det er fort glemt hvis Ukraina klarer å få til noe.

6 Likes

Samtidig har Tyskland stemt igjennom støtte til 2032. Så på meg virker det som russland igjen prøver å spille på en offensiv som ikke har gitt resultatet man håpet på.

2 Likes

Og greia er at kildene til disse utsagnene alltid er FSB.

2 Likes

https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1720876197901426863

The missile carrier ship “Askold” received at least three arrivals This ship is one of the newest and most modern ships of the Russian Black Sea Fleet. It was laid down in 2016 at the Kerch shipyard “Zaliv”, and launched only in 2021. To understand, in addition to 8 launchers for the Caliber, it is armed with its own air defense system - the Pantsir-M air defense system and the Orlan-10 UAV complex for reconnaissance

Russland klarer ikke beskytte noe som helst i Ukraina. Kerch er på Krim, omtrent så langt bort fra fronten du kommer.

Hvor skadet skipet faktisk er tenker jeg er uklart.

6 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1720817357889659230

“I don’t know where this comes from and who writes it. Everyone knows my attitude, the opinion of Ukrainian society on this. We have repeatedly heard that at Ramstein we are allegedly being persuaded towards something, but this is not the case and will not happen,” the President of Ukraine said.

2 Likes

Krim-halvøya: Skipsverft angrepet med 15 krysserraketter

Russiske myndigheter hevder at et skipsverft på Krim har blitt truffet av 15 krysserraketter.

9 Likes

Russland hevder de har skutt ned 15 er vel greia. Brannen er bare pga brennende vrak.

https://twitter.com/olex_scherba/status/1720844893034065931

Her står det at skipet drev å lastet missiler. Interessant hvis det er tilfellet. Ville i så fall forklare hvorfor de kjørte angrepet. Som jeg sa tidligere. Det er billigere å ta ut militært materiale før det er tatt i bruk. Å fucke til logistikken er svært effektivt.

3 Likes

Ingen tvil om at den båten er toast.

Hvis de har lasta raketter så er det jo rimelig dyrebar last som har gått med.

Ser den tar 8stk Kalibr eller lignende.

1 Like

Det er ekstra interessant at verftet ligger helt inntil broa. Det viser at luftvernet der, som skal være svært bra, ikke klarer å stoppe Storm Shadow. Da slipper trolig også Taurus forbi. Den har et stridshode som virkelig kan gjøre skade på broa.

4 Likes

Ser jeg misforstod noe som ble sagt i artikkelen av Zaluzhnyi. Jeg trodde han snakket om air superiority via fly, men nei, via droner. Bare å lese oppsummeringen under, er ikke altfor lang.

1 Like

Kan se ut som det gjøres fremskritt :ukraine:
https://x.com/euromaidanpr/status/1721067827241587047?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

9 Likes

990 færre soldater å kjempe mot på veien mot å kaste de siste ruzzerne ut av Ukraina :ukraine:

12 Likes

Det var veldig stille her i dag, så her kommer en reminder om sovjet sin historie om «humanitær bistand» :stuck_out_tongue_winking_eye:


Edit:
Som en av kommentarene til tweeten påpekte, så kan det være at tanks fra bildet her som er i Ukraina i dag :roll_eyes:

10 Likes

Apropos våpenhjelp til Ukraina, og som en tankevekker til de som forfekter stopp i den hjelpen.
Da Sovjetunionen ble angrepet av Hitlers Tyskland gav vestlige land, først og fremst USA, følgende støtte til Sovjetrusslands forsvar. Og det bør nevnes at i Putins nyskrevne versjon av russlandhistorie er den støtten ikke nevnt.

400,000 jeeps & trucks,
14,000 airplanes,
8,000 tractors,
13,000 tanks,
1.5 million blankets,

15 million pairs of army boots,

107,000 tons of cotton,

2.7 million tons of petrol products,

4.5 million tons of food

(Nettavisen, innlegg Stein Nilsen)

16 Likes