Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Man slipper helst ikke glidebomber fra SU-25, uten fra TU-95 og TU-160, fra høy høyde, langt unna. SU-25 er et fly før markstøtte, altså noe man fly lavt med.
Før at få stopp på disse glidbombene må Ukranina antingen få tilgang til adekvat jaktfly, eller hjelp med att bomba alle flyplasser i ryssland som kan ha TU-95 og TU-160. Men til dette finns ikke noen politisk støtte i vest, uten man ser hellre at ryzzene kan fortsette med att ødelegge Ukraina og sin terrorbombning.

1 Like

Problemet for den norske hæren, er at russerne lærer av ukrainerne. Ukraina sender tusenvis av FPV-droner til fronten hver uke, og Russland tar etter.

Det som bekymrer meg, er at vestlige eksperter fremdeles snakker om at det er begrensninger i ledelsen på ukrainsk side som gjør at Ukraina ikke kan operere med større panserenheter. De har ennå ikke tatt innover seg at droner har bedret situasjonsbildet kraftig for begge parter, responstiden er en brøkdel av hva NATO klarer, og kost/nytte faktoren av FPV-droner gjør at de kan brukes ukritisk mot alle slags mål innenfor rekkevidde (22 km rekord denne uka). Store formasjoner tar tid å samle, og lar seg ikke skjule. De blir enkle mål.

Norge trenger å investere i forsvarsmateriell, men det må være basert på dagens realitet på slagmarken.

16 Likes

Min utheving:

  • Russia’s air force has lost 90 planes in Ukraine since February 2022, British intelligence said.
  • Their jets are wearing out faster due to the intensive amount of combat missions, it added.
  • Despite this, Russia still has the ability to fly missions over occupied Ukraine, the update said.

Problemet er at Russland har mange fly og neppe går tom for fly de neste årene. Hadde Ukraina tvunget Russland til å bruke noe annet enn Su-25, så hadde jo det vært bra. Hvis man regner på fly introdusert etter 2000, så har Russland rundt 6 MiG-35, 99 Su-30, 127 Su-34, 109 Su-35, 7+ Su-57 totalt 350 relativt moderne fly.

Jeg er litt der at jeg tenker Russland kanskje ødsler litt med Su-25 nå fordi de ser at i det Ukraina får F-16, så kan de neppe brukes. (Jeg antar F-16 block 20 spiser de til frokost). Hvis pilotene av disse Su-25 overlever, så tenker jeg faktisk det spiller tilnærmet null rolle at selve flyet blir tatt ut. Selvfølgelig for Russland som luftmakt totalt sett, men hvis man tenker Ukraina-krigen, så nei.

6 Likes

Jeg vil si et troverdig luftforsvar og troverdig droneforsvar må på plass før man kan snakke om noe særlig annet.

Jeg må si jeg er veldig spent på hva som er under utvikling der. Jeg har nevnt det før, men det skader ikke å si det igjen, jeg tror man trenger droner for å ta ut droner. Det er mobilt, det er billig og man kan ha masse av det med seg når man går i angrep uten at det er lett å ta ut.

5 Likes

Jo man slipper dem fra Su25.

5 Likes

Disse brukes til cruise missiles:

when we talked about cruise missiles, it all came down to the number of carriers in the form of Russian strategic aviation, such as Tu-95 and Tu-160.

Og disse brukes til glidebomber:

and these FAB-500s (high explosive bombs - ed.) with the universal gliding and correction modules are lifted by all tactical aircraft of the Russian Federation, that is, Su-30, Su-35, and Su-34 frontline bombers. We must understand that Russia actually has more than 500 tactical aircraft

… artikkelen er gammel og tar ikke med seg at de også bruker Su-25.

… Poenget mitt er at de ikke bruker de store bombeflyene (TU-xxx) sine til å slippe glidebomber såvidt jeg vet.

4 Likes

Ikke rart de blir skudd ned da.

1 Like

Håper dette er en fersk video :crossed_fingers:

https://twitter.com/wartranslated/status/1720356002720088217

1 Like

Den er helt fersk ja

Et håp er at Russland sin korrupsjon fucker opp utbetalingene til soldatene såpass at de gjør opprør. De gir jo faen i Ukraina, penger betyr mer. :stuck_out_tongue:

image

Ref: https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1720330066071040391

5 Likes

Selvføgelig. Det er ryzzland. En del får vel lære den harda veien at penger som skulle gått til soldater går til utbetalande sjefs leilighet i Dubai isteden.
Noe opprør blir det neppe. Det er noen 100000 som drabbes av totalt typ 140 miljoner og de fleste støtter P00ting og hans gjeng. Mer torlig at du havner i fengsel hvis du klagr over utebliven lønn.

2 Likes

Veldig bra onlook!
Se hele.

Han har noen litt tynne forsvar for Russland. For det første ble FSB tatt på fersken i å plassere sprengstoff i ei boligblokk under den angivelig tjetjenske terrorkampanjen.

Videre likestiller han Russlands tortur voldtekt og drap av barn med Israels mangel på hensyn til barn som er tvunget til å være sammen med Hamas. Her er det en ikke ubetydelig skalaforskjell.

Det han også glemmer, er at Russland har bombet barn med fosforbomber i Syria i mange år nå. Reaksjonene har vært små, både i vesten og i muslimske land. Når de samme bildene nå spres med påstander om at de er Israel som bruker fosfor mot Gasa, er det voldsomme reaksjoner både i vesten og i muslimske land. Her ligger det altså en dobbeltmoral i russisk favør i forhold til Israel.

I konteksten til videoen virker det som syting når han omtaler avkutting fra Visa og Mastercard som en kollektiv avstraffing. Det er i praksis en konsekvens av at russiske banker er utestengt fra det internasjonale banksystemet. Konsekvensen for privatpersoner er indirekte effekter av sanksjoner mot myndigheter.

13 Likes

Rett og rimelig at vi bidrar med mye. Norge har tjent enormt på at Russland kuttet gassen til Europa.

Total commitment som #4 er drøyt, men tar kanskje ikke med EU landenes bidrag via EU.

4 Likes

Synes det var ekstra interessant det han sier om Afghanistan og at å bare ditche dem var feil. Tror han nevnte at de ikke hadde hatt et dødsfall siste 18 mnd før de dro.

https://twitter.com/NOELreports/status/1720074672363143596

North Korea could transfer short-range ballistic missiles and rockets for man-portable anti-aircraft missile systems to Russia, in addition to artillery shells for the war against Ukraine.

Hilsen Kina? :face_with_raised_eyebrow:

5 Likes

Det er en del påstander på nett om at styringen på iranske ballistiske raketter et av kinesisk design. Dersom noen av vrakrestene fra rakettene som Irans proxyer i Jemen sendte mot Israel blir funnet, blir det interessant om rapportene frigjøres.

Kina er en stor kunde av Saudiarabia, så det er ikke sikkert at de vil smelle med dørene dersom det skulle vise seg at Kina er involvert i Iran sitt rakettprogram. På den annen side, så er Iran en rigional rival til Saudi.

3 Likes

https://twitter.com/Mylovanov/status/1720469042794725585

Ukraine must keep the initiative, even with minimal gains. But trench warfare risks wearing down Ukraine faster than Russia. So, the asymmetric maneuver warfare is the solution. It worked in the beginning, it will work now. 18X

https://twitter.com/nbcnews/status/1720607177180688865