Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

image

Siste rykte fra Telegram

Så hva er Abkhazia, jo en av de regionene russland tok i krigen med georgia.

4 Likes

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1722348746220982496

Tja

4 Likes

Som videoen fra “Reporting from Ukraine” beskriver det, er de langtrekkende ukrainske angrepene veldig komplekse, med flere typer våpen, som skaper dilemmaer for Russland i forhold til hva som skal prioriteres. Det får meg til å tenke at det som foregår i Kherson er mer komplekst enn vi i har fått inntrykk av.

I Kherson har jeg notert meg følgende tilsynelatende frittstående hendelser, som jeg tenker egentlig er faser i en plan:

  • Ukraina flytter artilleri til Kherson, for å bekjempe terrorbeskytning mot byen fra den russisk kontrollerte bredden.
  • Ukrainske styrker tar gradvis mer kontroll over båttrafikken på Dniepr og side-elvene.
  • Flere droneressurser settes inn, og FPV droner fortrenger til slutt all russisk båttrafikk.
  • Ukrainske styrker gjennomfører større raid, og lager brohoder. (Ett permanent.)
  • Ukraina bruker HIMARS mer aktivt i Kherson.
  • Nye broholder skapes. Det diskuteres om det er raid.
  • Ukraina flytter inn en velkjent droneavdeling, som setter distanserekorder med FPV droner. I motsetning til artilleriradar, kan disse også jakte på artilleri og stridsvogner som ikke skyter.
  • Russerne klager over at alle kjøretøy innenfor 25 km angripes.
  • Ukraina setter opp luftvern 2 til 3 km fra nordbredden. Disse skulle normal ha vært utsatt for russisk artilleri, men den foregående sekvensen av aktiviteter har redusert tilgjengelig artilleri og ammunisjon for russerne.

Jeg tenker at Ukraina gjennomfører en trinnvis plan for å muliggjøre flytting og forsyning av tyngre styrker over elva, uten tradisjonelt luftherredømme.

Edit:

8 Likes

Potensialet for konflikter i Kaukasus er stort, mange forskjellige befolkninger, religioner og tidligere feider og intrikat historie.
Abkasere, Ossetiere, Georgiere og Armenere er kristne, de andre er muslimer. Egentlig er det vel bare ossetire som er forvirrende siden de er iranske indoeuropere.

2 Likes

Ti brigader er egentlig ikke så mye. Hvis de klarer å trenge gjennom er det lite. På den andre siden, det er 6 timer å kjøre fra Zaporizhzhia til kherson. Ukraina kan flytte mye folk fort hvis de må.

Edit 6 timer og 350 km. Ukraina er fuckings svært. Det er som å kjøre Oslo - Bergen! :crazy_face:

4 Likes

Putin fikk den geniale ideen å sende reservene som skulle møte dem til Avdiivka i stedet. Russland risikerer å måtte ta styrker fra fronten i Zaporizhia for å stoppe dem. Det kan skape vanskelige dilemmaer for russerne.

(Når det gjelder reisetid med bil, så har jeg aldri klart å komme ned på tiden som GPS-en anslår. Jeg antar at det henger sammen med at de som tar seg råd til å bruke GPS med kommunikasjon, har kjøretøy som tilhører den bedre delen av bilparken.)

3 Likes

En tilfeldig toyota?

Intervju med en ukrainer med plenty med erfaring fra begge krigerne. Kort og fullt av gode poenger. https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1722279627312251350

1 Like

For en som kommer fra et karrig landskap, er det fasinerende å se åkerlandskapet flyte forbi bilvinduet eller togvinduet i time etter time. Jeg har lest et sted at det ligger omtrent like mye jord brakk i Ukraina, som det er dyrket jord i Storbritania.

5 Likes

Er du sikker på dette? Såvidt jeg har fått med meg, så er det rundt 400k russere i Ukraina. La oss si det gikk med 5-10k der. Fortsatt 390-395k igjen…

1 Like

Hvor mange av disse er stridstropper, og ikke logistikk eller stab?
Hvor stor andel av den gjenværende delen er ikke allerede bundet opp ved andre frontavsnitt. (Det Russland satte inn i offensiven vil automatisk trekkes fra den operative reserven.)

Men hvor stor var denne reserven før angrepet? 100k? 200k?

Jeg tror den operative reserven er en brøkdel. Med en reserve på over 100k ville det bli temmelig få soldater igjen ved fronten. Husk at fronten er svært lang, og at en stor andel av soldatene har støttefunksjoner.

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1722242730070614456

this is about the last sign that there will be a river crossing…
the ukr forces have nearly 20 brigades there now… we just need to see the engineers show up now

Nå har han uppet til 20 brigader eller rundt 80k. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan de kan rykke fram med disse inn i opptil 80 glidebomber om dagen.

NASAMS har for kort rekkevidde for å fikse det problemet.

Har du noe data på det fransk/italienske luftvernet som Ukraina har fått? Jeg hadde inntrykk av at det hadde lengre rekkevidde enn NASAMS, og at det var i Odesa-området.

Veldig positivt om dette stemmer. Lurer også fælt på hva Russland har i verktøykassen ift. trussel om gjengjeldelser som ikke vil gjenspeile dette.

image

5 Likes

Det ryddes vei for medlemskap i EU. Kommer ikke til å gå fort, men et veldig viktig signal å sende.

image

6 Likes

Norsk presse med VG og NRK i spissen har konstant fremmet tanken om den nært forestående ukrainske seier.

Bare litt mer våpen nå! Bare litt mer støtte!

Norske medier har fremmet forestillingen om store og små Ukrainske seire, fremgang, strategiske fremskritt, taktiske overtak, våroffensiv, sommeroffensiv, osv, osv…

Videre har man fremmet oppblåste forestillinger om betydningen av noen titalls nye vestlige tanks, Leopard, Abrahams, noe spredt luftvern, et fåtall missiler, osv, osv.

Russland har over 10 000 tanks, btw, og produserer fortløpende nye.

Så har vi den konstante oppblåsingen av russiske tapstall men hemmeligholdelse og underrapportering av Ukrainske tapstall.

Uavhengige analytikere antar at Ukraina har lidd tap av over 500 000 soldater, en stor andel av disse hjelpeløse familiefedre, hentet i sine hjem eller på gata og motvillig fraktet rett inn i den russiske kjøttkverna.

En ufattelig, ubotelig tragedie.

Men vestlige avislesere må ikke få vite at deres foretrukne politikk medfører hundretusenvis av uskyldige tapte familieliv!

Tapstallene blant ukrainere holdes skjult av vestlige medier for å opprettholde krigsviljen og viljen til å fore krigen med mer våpen.

Og dermed stadig flere ukrainske familiefedre, og i økende grad familiemødre!

Så har man i tillegg et Ukrainsk regime som har fengslet og likvidert alt av politisk opposisjon, stengt ned alle opposisjonelle medier, og som nå har avlyst alt av demokratiske valg!

Se de modige ukrainerne, de vil sloss, gi de mer våpen!

Sies det i vestlige medier og blant vestlige politikere.

Mens uvillige 40 år gamle familiefedre dras ut av hjemmet, gis et vestlig våpen og fores inn i den Russiske kjøttkverna for å dø.

Det er den tragiske realiteten.

Folk dør og det må stoppes ved at folk begynner å snakke sammen.

Både i Ukraina og i Palestina.

1 Like

Ser for meg ut som Ukrainere selv ønsker å sloss. Da må vi gi dem våpen til å forsvare seg selv.

Three in five (60%) Ukrainians interviewed in July and August said they want Ukraine to keep fighting until it wins, twice as many as those who want Ukraine to negotiate to end the war as soon as possible (31%). Ukrainians’ commitment is slightly muted from what it was in September 2022, when 70% of Ukrainians said they wanted their country to keep fighting, but the majority still staunchly support the war.

10 Likes

Såvidt jeg vet, så finnes det med forskjellige raketter, Ukraina har fått de med 20-30 km eller så rekkevidde.

https://www.militarytoday.com/missiles/sampt.htm

IRIS-T SLS Ukraine received - What is the difference from the previous type | RBC-Ukraine.

Ukraina skulle også få et ekstra patriot batteri fra Tyskland? Det har rekkevidden de trenger med pac-2 missiler.

Hvis Ukraina skal over dnipro, så vil de kanskje plutselig være på plass i det de angriper?

1 Like

Den logikken hadde fungert fint under WW2……

1 Like