Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

@Christian Siden det nå virker å være bekreftet at UKR har flyttet frem NASAMS til fronten, så tror jeg også vi har svaret på hvorfor russland mistet så mange SU-25.

Så til spørsmålet hvorfor SU-25 og glidebomber.

Jeg tror det er så enkelt at de har mange SU25, de tåler mye og er lette å vedlikeholde. Samtidig inneholder flyet lite vestlige deler.

4 Likes

Det var altså en melding fra Tass tidligere i dag om at de hadde trukket seg tilbake til bedre posisjoner ved Dnipro-elven.
image

ref: https://twitter.com/wartranslated/status/1723976893194539094

Original melding:

1 Like

Om angrepet som altså startet 19. oktober, så for nesten en måned siden.

Interessant kommentar som viser til at både Tass og RIA publiserte meldingen samtidig. Det indikerer at meldingen kom fra myndighetene i Russland. Muligens ved en feiltagelse.

4 Likes

Greit, når man leser sånn som dette å se på kartet og hva som faktisk skjer der. Ser ikke ut som luftforsvaret stopper flyangrep for å si det sånn.

At Russland tyr til fly for å bombe Krynky tar jeg som et tegn på at de er relativt hardt presset. Det hadde virkelig vært bra for Ukraina hvis de kunne fått på plass noe luftforsvar som stoppet dette.

ref: UA map

Og likevel klager russerne på manglende luftstøtte?

1 Like

Jeg tar bildebevis foran ord?

Altså, russerne ville nok gjerne ha bare sittet i skyttergravene sine og latt flyene bombe ukrainerne så de slapp å gjøre noe. Poenget mitt her er at glidebombene til Russland er et stort problem for Ukraina. Uten de, så kunne de hatt vesentlig større troppekonsentrasjoner som ville gjort et gjennombruddsangrep mye mer sannsynlig.

2 Likes

Jeg sitter med inntrykk av at vi har svært mangelfull, eller ikke oppdatert informasjon. Begge sider har sensur, så vi får bruddstykker av informasjon som folk pusler sammen.

1 Like

Helt klart, spesielt fra Ukraina så holder de tilbake info. Russland lekker mer, men informasjonen er også mer usikker. Det er derfor jeg ser på konkrete bildebevis som viktige indikatorer.

Ta den konkrete situasjonen over: russiske kilder sier at ukrainsk luftforsvar er et problem i Kherson, bilder viser at Russland fortsatt kan bruke glidebomber til å angripe ukrainske stillinger der. Også over elven. Det er ingen rapporter fra noen side om at fly har blitt skutt ned ved Kherson. For meg, så tilsier dette at hvis russerne er forsiktige med flyene sine, så kan de bombe så mye de har fly og bomber til.

Jeg antar at rapporter om nedskutte fly nær Kherson eller mangel på glidebombetreff derfra indikerer at Ukraina har fått på plass luftvern som faktisk stopper russiske glidebombeangrep. Inntil det skjer, så antar jeg at Ukraina ikke har nok luftvern til at det spiller noen rolle.

Ukrainerne liker å villede om både sted og tid for nedslag av russiske langtrekkende våpen. Dette for å forstyrre russisk målkorreksjon. Er derfor ekstra skeptisk til lokasjoner for nedslag på nordbredden.

Kildene for de flyangrepene nær Krynky ser ut til å være russiske.

Er ikke mindre skeptiske til russiske kilder. De liker å skrive om hvordan de bruker tunge våpen mot ukrainske styrker. Her nevnes blant annet TOS med termobariske stridshoder. De må i så fall være noen få km fra Krinki.

Så var vi tilbake til det med bildebevis…

    • On the morning of 13 November, Russian propagandists broadcast the following news: “The command of the Dnipro group of troops has decided to redeploy forces to more advantageous positions, the Defence Ministry said. They will be located east of the Dnipro River. As noted in the department, after regrouping, forces that are used to attack in other directions will be freed.”
  • Later, the Russians retracted and deleted this piece, claiming it was posted “by mistake”.
  • The Russian Defence Ministry labelled the news as “false” and its distribution as a “provocation”.
    Det kan være en retrett på gang kanskje. En er vel redd for at det blir dårlig med forsyninger
1 Like

Hej Norge

Kherson Russikiiiiiies retreat :grinning:

Putin er det på Dansk kalder en “Pyllerrøv” :rofl:
https://twitter.com/officejjsmart/status/1723760362925834507

:ukraine: :partying_face:

Dagens pollental :blush:

BEMÆRK – Ubekræftet :thinking:

:wink: :ukraine:

Ukraine går vel mere eller mindre efter disse systemer :partying_face:

:fire: :comet: :rocket: :ukraine:
https://mil.in.ua/en/news/ukrainian-air-defense-upgrades-buk-m1-sam-systems-with-u-s-missiles/

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

5 Likes

Noreg gir no ein milliard kroner til Norges Røde Kors, Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp, Norsk Folkehjelp, Caritas Norge, Redd Barna og den sivile beredskapsstyrken NORCAP.

Selv om jeg synes mye av pengene forsvinner til administrasjon i flere av disse organisasjonene så er det positivt for de som motar hjelp i Ukraina.

10 Likes

https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1724080276056277074

3 Likes

Feil tråd? :wink:

https://twitter.com/Tendar/status/1724045278968254810

The US bought 60 Cheetahs (Dutch Gepards) from Jordan to be transferred to Ukraine.

Litt mer drone beskyttelse. Burde fungere bra sammen med nettet Ukraina bygger for å oppdage luftskyts over Ukraina. Burde faktisk rekke å flytte på disse for å fange opp shahed droner.

1 Like

Er dette egentlig nyheter? Juni

image

3 Likes