Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Russland er vist grunnleggeren av UNESCO og FN. De som lager historiebøkene skal i alle fall få nok å gjøre fremover.

image

2 Likes

https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1725614000853901425

On the night of November 6 to 7, Ukrainian drones successfully damaged Russian Mig-31, a carrier of the Russian Kinzhal hypersonic missile – there is no analog, according to Russians channels

De skal visst ha blitt flyttet dit 20. Oktober.

https://tass.com/politics/1694289?utm_source=google.com&utm_medium=organic&utm_campaign=google.com&utm_referrer=google.com

1 Like

Russland har 25+ helikoptere rundt fronten.

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1725628555285893436

1 Like

Imponerende analyse av satelittbilder, men han behandler bare halve problemstillingen (antall operative angrepshelikoptre ved fronten).

Basert på disse baselokasjonene, bør det gå an å beregne tilgjengelig tid ved fronten for et helikopter med en meningsfull våpenlast og drivstoff nok til taktisk flyging. Dersom det observeres lavere helikopteraktivitet ved fronten, er det naturlig å se på om det kan skyldes bruk av mer fjerntliggende baser etter at Ukraina fikk ATACMS.

5 Likes

Responstiden må ha gått opp mye for Zaporizhzhia og kherson.

Ikke minst flytiden. Og behovet for vedlikehold.

1 Like

Det mest kritiske tidsaspektet ved fronten, er hvor lenge et helikopter kan oppholde seg der. For å ta ut panser i bevegelse med helikopter, må det finne målet, eller vente på at et mål skal dukke opp.

blir ikke panser funnet/fulgt av droner som så melder åtet til helikopter…?

2 Likes

Helikoptrene virker i stor grad til å bli brukt til å lobbe dumme raketter. Er veldig mye håndholdt aa. Så ingen vil fly nærme nok fronten til å skyte styrte antitank raketter

De russiske helikopterene bruker styrte raketter med 9-10 km rekkevidde, så lengre enn det håndholdte…

Alikevell er det videoer av helikoptre som lobber dumme raketter vi ser.

Det kan virke som at Ukraina er nød ttil å stole mest på sin egen våpenproduksjon i framtiden. Hjelpen fra USA er kraftig redusert takket være Trumph,og der er flaskehalser i fleste europeiske land
Ukraina har lange tradisjoner som våpenprodusent, så det beste hadde for såvidt vært at de kunne produsere selv
Det er en somlig uten like bl.a i Norge så hvis Ukraina får nok pengestøtte så tror jeg nok de kunne stått for det meste selv

Det er vel Ap som sitter og bremser Nammos økade produksjon her på berget. De bryr seg knappast særlig om Ukraina, spciellt ikke hvis man kan få fine gaver fra noen annen som trenger kapacitet av ulike slag. Ukraina er liksom ikke deras problem. Og at det kan bli et problem før Norge på sikt tror jeg ikke de har den mentale kapsiteten som trengs før at begripe noe av.
:ukraine:

6 Likes

Tja, da har du ikke sett hva Nederland og Frankrike har annonsert i det siste :wink:

2 Likes

I denne artikkelen (som primært handler om russisk sabotasje mot bulgarske våpenprodusenter, oppgir at inntil 40% av alle patroner og alle artillerigranater brukt i Ukraina, er produsert i Bulgaria.
https://mil.in.ua/en/news/russians-are-preparing-sabotage-at-bulgarian-defense-industry-enterprises/

5 Likes

Har ikke fulgt så mye med i det siste, men hvordan ser dere på situasjonen nå fremover? Ser litt på kartet og det virker som grensene så og si har stått på stedet hvil i hele år, Russland har tatt litt mot Avdeevka og Ukraina litt mot Robotyne, men vi snakker små bevegelser.

Når det gjelder den militære/politiske støtten så virker det som USA er i ferd med å redusere støtten mens EU øker den. Hvordan vil dette påvirke krigen fremover? På meg virker det veldig åpent, men det går sakte på kartet. Virker nesten litt som 1 verdenskrig, bare med droner.

Stort sett enig i det du skriver, men du har utelatt at Russland har måttet trekke Svartehavsflåten vekk fra Sevastapol og kerch og til Russland, 350 km lengre øst.

Du har også utelatt at Ukraina ser ut til å kunne gjøre litt som de vil på østsiden av dnipro. Ikke at jeg tror noe mer skjer der før Ukraina får bedre luftvern, slik at de kan stoppe glidebomber.

Den siste utelatelsen er at de russiske tapene de ut til å ha gått fra 3:1 til 4,5:1 når det kommer til visuelt bekreftet. Mye fordi det ser ut som Russland har fuck all svar på ukrainske droner.

Ukraina ser også ut til å ha fått mer langttrekkende (800km) droner, men volumet er ikke så stort enda.

8 Likes

Skjønner, det har jeg ikke fått med meg. Høres egentlig lovende ut. Tenker du da at utviklingen er i ferd med å snu til Ukrainas fordel? Altså vekk fra stillingskrigen som foregår nå.

Øverste militære leder i Ukraina sa at de trengte lokalt 'air superiority" for å kunne rykke fram. Det har de ikke nå, men jeg tenker at de kan få det.

Først og fremst, så er russiske fly med glidebomber og tildels helikoptere problemet. Sistnevnte er et mindre problem nå etter ATACMS fjernet helikopterbasen i Berdiyansk.

Droner er også et problem, men jeg tror ikke det er det som holder dem tilbake.

Tyskland har sagt de skal gi et Patriot batteri til. Hvis det settes opp der de skal angripe, så burde det kunne ta ut flyene som brukes til glidebomber.

1 Like