Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

https://x.com/secretsqrl123/status/1726839997435621796?s=20

De kinesiske golfbilene har ankommet fronten. De virker ubrukelige allerede før gjørma satte inn.

3 Likes

Angrepene fra Ukraina sin side skjer med fotsoldater, ikke mekaniserte. Forsyningene beveger seg seg stort sett på asfalterte veier. Det er den siste biten til skyttergravene som blir endret. Jeg har heller ingen tro på noen vinterpause, men gjørmen vil påvirke hvordan ting utvikler seg. Greit å huske på at det russiske angrepet startet i slutten av februar, i det vårgjørmesesongen startet…

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1726558912227467406 screenshottet er fra denne, ca 0:30 inn i videoen. Ser da ut til at den kommer seg fram fint?

1 Like

Ukraina har ikke fått i land annet enn noen få panservogner, så mekaniserte angrep er ikke et alternativ der nå. Det er ikke gitt at gjørme blir et problem utenfor elvedeltaet.

Det er jeg klar over, poenget mitt var vel egentlig at utfra hvordan krigen har blitt ført siden Kharkiv-offensiven, så spiller ikke gjørme så stor rolle. Den gjør det hakket lettere å angripe med fotsoldater, ettersom forsvarende soldater sine skyttergraver er ræva oppholdssteder for tiden.

Samtidig, grunnen til at Ukraina er i angrep er ikke å ta tilbake ett og ett skogholt. De ønsker å fucke til russiske forsyningslinjer, få dem til å trekke seg tilbake eller bli omringet. Dvs at målet med å angripe med fotsoldater vil være å kunne få fram mekaniserte styrker. Som nå blir endel hakk vanskeligere.

2 Likes

Russland får fortsatt fram artilleriet sitt innen 4-5 km av Krynky, så kommer ikke til å bli noe større ukrainske angrep der på en stund gitt.

Russland treffer fortsatt Kherson by med artilleri.

ref: UA map

Det ser ut til at russerne er forsiktige med å bruke artilleriet sitt der. Noelreports oversatte en interessant tekst fra Two Majors. De klager over manglende artilleristøtte.

Let’s move on. The lack of aerial reconnaissance with UAVs slows down any of our movements very much and puts the lives of our guys at risk; you always expect an ambush, because the Ukrainian recon groups are walking everywhere.

Lack of fire support from artillery and mortars. It is there, but after several shots they leave, because active counter-battery work is underway, in the forest behind us.

https://nitter.net/NOELreports/status/1726926283848696018#m

1 Like

Greit nok, men det TOS-batteriet har de altså kjørt innen 4 km av fronten. Bildebevis > anekdoter.

De varte ikke særlig lenge. Det var bare en vei som ledet til en avstand under 5 km fra målet.

4 Likes

Bildebevis > anekdoter? Godt å se at Ukraina fikk tatt ut TOS-batteriet da.

https://twitter.com/DefenceU/status/1726960352275922948

image

100 millioner dollar fra USA, 1,3 millarder euro fra Tyskland.

Dette var altså for 6 uker siden. Lurer på hvor lang tid det vil ta før Ukraina får systemet.

9 Likes

Vakkert. Ukr su24 med 2st stormshadow/scalp

19 Likes

Sååå, kan Ukraina få noe slikt? Awacs altså? Jeg ser jo egentlig for meg at ukraina allerede få data fra Nato Awacs ute i Svartehavet, men kanskje ikke helt realtime? :face_with_raised_eyebrow:

2 Likes

Godt sagt. Hvis Ukraina klarer å ta tilbake kherson og Zaporizhzhia, så ville hele krigen se rimelig ræva ut fra Russland sitt ståsted. Kanskje så dårlig at de ga opp

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1727062155227435400

5 Likes

Lang oppdatering som viser skadene Russland gjør på sivile. Får meg egentlig litt forbanna over at NATO ikke har gitt nok støtte til at Russland forlater Ukraina med halen mellom beina.

Jo lengre denne krigen fortsetter, jo mer faenskap setter Russland i gang. Hamas sitt angrep tenker jeg er Russland sitt verk. Skjer det noe i mellomeuropa, så er det dem. Og problemet ligger i at Russland har noe å tjene på at resten av verden kommer i krig, så støtten til ukraina blir mindre. Løsningen er å makse ut støtten nå, før vi får flere kriger.

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1727066062980583699

17 Likes

Russland og Hamas må bekjempes med samme midler. Litt mer intrikat med Hamas som ikke har, eller tar ansvar som en politisk enhet, samtidig som de hevder de representerer majoriteten av et folk som ikke har hatt frie valg siden 2006.

Hvorfor sier jeg det? Jo, fordi 50% av befolkningen som i dag lever under styre til Hamas ikke var stemmeberettiget i 2006. Jeg mener det er en viktig faktor å ta med seg.

4 Likes

https://twitter.com/michaeldweiss/status/1727028764507599038

This time, let’s start with a broader overview of the situation.

Veldig kompakt tråd som tar for seg mye av det som skjer og har skjedd de siste ukene. Kanskje den beste tråden å lese for å holde seg oppdatert.

“What is the perspective of Ukraine’s operations on the east bank of the Dnipro? From there it’s only 60-70 kilometers to Armyansk in Crimea. If Ukraine breaks through the eastern bank, it will be a huge risk for Russia.”

“The territory there is not so heavily fortified. The minefields were washed away by the floods when the Kakhovka Dam was blown up and Russia hasn’t been able to restore the minefields. Also, there aren’t even the small forest strips along the fields that would offer cover.”

Klarer Ukraina å håndtere logistikken over elven, så er det manøverkrig med stort potensiale.

1 Like

Ukraina må vinne tilbake mer areal, for å kunne sette inn vesentlig mer tropper. Nå er den begrensende faktoren at de må spre soldatene tilstrekkelig til å gi liten effekt av glidebomber og andre tyngre våpen.

Dersom Ukraina klarer å fortsette utvidelsen av brohodene, ser jeg for meg en akselererende økning av ukrainske styrker på sørsiden av elva. Da vil de til slutt nå et omfang som tillater periodevis bruk av pontongbroer.

1 Like

Jeg tenker at Ukraina klarer greit å holde russisk artilleri unna på en grei måte, spesielt ettersom forsvarsverkene ikke er så sterke og det er såvidt jeg vet ikke noe særlig minefelt som gjør at Ukraina må bevege seg tett sammen i kolonner.

Problemet er glidebomber mot logistikken som kreves for et større angrep. Spørsmålet er om Ukraina kan ofre Patriot batteriet lovet bort av Tyskland på å beskytte angrepet. Russland har kjørt lite missileangrep mot infrastruktur nylig og har derfor et svært lager som de kan bruke til større angrep.

Så, optimalt sett, så burde Ukraina som du sier få utvidet brohodet sitt via lette tropper, så få på plass et Patriot batteri i det skjulte og gjøre klart større styrker og så sette i gang et stort angrep samtidig som de aktiverer Patriot-batteriet som vel kan holde glidebomberene borte.

En fordel Ukraina har med at de er tvunget til å bruke droner i stedet for tungt artilleri er at logistikken for en dronebasert hær er en brøkdel av det en artilleribasert hær. Ikke noe problem å hive 100 droner i en MaxxPro eller lignende, umulig å få med seg selv 100 artillerigranater med ammo i det samme (hver granat+propellant veier rundt 80 kg?). Det blir type 500 kg vs 8000 kg. :stuck_out_tongue:

Oh well, er nok et svært optimistisk scenario dette, hvor Russland ikke klarer å gjøre noe fornuftig mottrekk for å stoppe logistikken over Dnipro. For, Ukraina må få store styrker over for å kunne kjøre på med manøverkrig etter at de er over elven. Målet er jo ikke å ta de første 10 km av land øst for elven, men å enten slå sørover mot Krim eller østover gjennom Zaporizhzhya.

Det ble jo sluppet en pressemelding om at Russland skulle trekke seg tilbake, som så ble fjernet. Jeg klarer bare ikke se hvor Russland kan evt trekke seg tilbake hvor det blir lettere for dem å forsvare seg.

Kanskje noe slikt? Problemet for Russland er at dette er shitty. De får delt styrkene sine i to, slik at de har to styrker som ikke får støttet hverandre og disse forsvarslinjene er såvidt jeg vet mye svakere enn de som blir forsvart nå. Dvs ikke massive minefelt.

3 Likes

Droner endrer både krigshandlingene og logistikken. Det verserer en video av en ny type FPV-drone som testes i Krynky. Den har 4kg med sprengstoff, så jeg regner med at den kan erstatte litt grove typer bombekastere.

Presisjonen til dronene gjør at det behøves færre skudd, så logistikken blir bra også målt mot bombekastere. (Inneklimaet ser ut til å ha blitt temmelig dårlig, etter en slik drone inn gjennom vinduet.)
https://nitter.net/NOELreports/status/1727238341203202524#m