Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ikke noe fan av hacking, men det finnes jo gode formål også :smiley:
image

8 Likes

17:23

NTB

Del

Russlands invasjonskrig av Ukraina har ført til at 315.000 soldater enten er blitt drept eller såret, ifølge en nedgradert amerikansk etterretningsrapport.

Det tilsvarer nær 90 prosent av det russiske militærpersonellet ved starten av krigen i 2022, sier en kilde med kjennskap til rapporten til Reuters.

Samtidig viser rapporten at Russlands tap av personell og stridskjøretøy har satt moderniseringen av det russiske militæret tilbake med 18 år, sier kilden.

Min kommentar:
315.000, det er ikke langt unna det som Ukraina går ut med. Putler har brukt store ressurser på militæret hvert år siden han ble tsar, nå er det altså tilbake på 2005-nivå. Sier litt om formidable tap av personell og utstyr. Konklusjon: ruzzland er betydelig svekket!! Nå må Vesten bare gå “all in” og støtte Ukraina, så knekker jævelskapen.

23 Likes

Men også Ukraina har hatt betydelige tap, og også de er i ferd med nå et vippepunkt.

2 Likes

Ukraina har betraktelig bedre utstyr vs Russland nå i forhold til på starten av krigen. Luftvern spesielt er mye bedre. Også kvaliteten på artilleriet. Lite ammo er det verste. Mengden droner det beste.

Problemet til Ukraina er at de sliter med å skaffe et stort nok overtak til å kunne velte de russiske linjene.

2 Likes

Det er da det er ekstra viktig å stå samlet, og gi den støtten som er nødvendig for å vippe denne krigen i riktig retning. Det er vel gjort noen vurderinger omkring motoffensiven i sommer som kostet for mye og ikke ble betalt i framgang, noe trolig også skyldes noen gamle, råtne doktriner fra vestlige militære.

4 Likes

Men de sliter vel også med å rekruttere soldater?

So, how serious is Ukraine’s mobilization challenge? The issue is clouded, in part, by official secrecy. Kyiv does not publicly disclose its manpower targets; nor does it reveal the total number of dead and wounded, although casualties on both sides since February 2022 are estimated to number in the hundreds of thousands.

Tenker det oppsummerer det ganske bra.

Utrolig bra disse Bradely stridsvognene .

2 Likes

Unntatt når løpet skytes varmt som her. Skal visstnok funke best i burst mode.

2 Likes

Russia has “been unsuccessfully trying to restore the work of the Russian tax authorities for the fourth day in a row.”

Experts estimate that the Federal Tax Service will not be functional for “at least a month.”

Jeg hadde likt nyheten bedre hvis den gikk an å verifisere.

7 Likes

4 Likes

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1734697607480643683

It does have an impact on them. While it may not lead to collapse, they cannot sustain such operations indefinitely.

angående russiske tap ved adviika. Samme fyren er vanligvis en pessimist. Dømte forsvaret av bakhmut nord og ned.

1 Like

Jeg vet ikke om hvilken sinnsstemning vedkommende har, så jeg er usikker på om pessimist er riktig begrep.

Dette er åpenbart en fagperson som ser mange områder med betydelig forbedringspotensial på ukrainsk side. Min personlige oppfatning heller mer i retning av at mesteparten av de negative innleggene representerer faglig uenighet og konstruktiv kritikk.

Det er ikke kjent hvor dyp eller bred innsikt personen har i de pågående operasjonene. De som sitter i den graderte informasjonsstrømmen diskuterer neppe på Twitter, så vi bør gå ut fra at det heller er snakk om en som får tilbakemelding fra enkeltpersoner.

Slike aktører er nyttige i generelle diskusjoner (som for eksempel effekten av dokumenterte tap på stridsevne), men er mindre relevante i konkrete hendelser. Det kan for eksempel være at en tilsynelatende dårlig beslutning er gjort for å hindre en annen skjult svakhet i å eskalere.

6 Likes

Jeg registrerer at Zelensky også er i Norge for å diskutere om mer støtte
Det e r helt håpløst at han skal være nødt til å reise verden rundt på tiggerferd når det er snakk om å stoppe en av verdens verste tyranner
Her bør hele den såkalte frie verden trå til
De fleste land tåler godt litt lavere levestandard en periode. Det er skammelig å tenke mest på julegave rog fjas når en ser hvordan ukrainerne har det

20 Likes

https://twitter.com/Mylovanov/status/1734844049989718433

Jeg antar Russland har prøvd å bruke hypersoniske missiler uten å lykkes. Det blir sivile tap selv når missiler blir skutt ned. De faller jo bokstavelig talt ned.

6 Likes

Helt enig!

Spørsmålet er kanskje om Ukraina hadde vært tjent med å være litt mer åpne om egne tap, så politikere bedre forstår hvor mye de ofrer og lider. Ser selvfølgelig at det også har en negativ effekt om opinionen tolker tallene som at de ligger an til å tape, men en altfor restriktiv linje tror jeg fungerer litt mot sin hensikt.

Her er for øvrig gårsdagens ruzziske tap (mange tanks):
image
:ukraine:

7 Likes

For å si det på en annen måte, hadde Ukraina tatt store tap i adviika, så hadde vi hørt det. Jeg tror han er happy med at Russland kaster bort store ressurser.

3 Likes

Jeg vibber at Ukraina prøver å ha så lave tap som mulig. Man retterer litt, Ryzzen går jo hele tiden fremover, akkurat som vid Bahkmut, men det går seigt. Men før hver meter som ryzzene ockuperer, desto vanskligere blir det at få dem vekk.
Ryzzland kommer de kommende åren at satse pricis alle resurser på dette. Så vesten har 2 valg:

  • Inn med materiel og støtte nå.
  • Låte Ukraina gå under og vare beredd på at ta emot mange miljopner flyktinger. Alle som kan førlate Ukraina kommer at gjøre det hvis ikke ryzzene hålls emot (eller bedre, drivs ut).

Man kan også regne med att ryzzland de kommande årene kommer at bygge missiler i store mengder før att seinere attackere Moldavien, Baltikum mm. Polen trur jeg nok ikke at man kommer at gi seg på med tanke på problemen i Ukraina.

3 Likes

Russland kommer ikke til å angripe noe NATO-land. Moldavia? Joda, hvorfor ikke de er ikke medlem av NATO og Russland har allerede styrker der. Georgia? Ja, tipper de vil gjøre grep der. Mulig at de dropper krig og bare gjør det med penger under bordet og tar makten sånn sett.

Hvorfor ikke NATO-land? Fordi de har fuckall å stille opp med når det kommer til luftstyrker. Man ser jo hva Ukraina klarer å gjøre med droner, konverterte S-200 missiler og Storm Shadow. Russland klarer ikke beskytte luftvernet sitt og vil være inkapable til å stoppe vestlige jagerfly å fly basically hvor de vil over Russland.

7 Likes

Vi hører jo at de gjør det. Hele ukrainatwitter skriver jo at situasjonen der er veldig tung.