Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

«… allerede til våren.», hadde dette vært prioritert og organisert bedre kunne vel F-16 vært på vingene for en stund siden :man_shrugging:

5 Likes

-– Totalt har Norge gitt om lag 11 milliarder kroner i militær støtte i 2023. Vi vil fortsette å støtte Ukraina så lenge de kjemper sin forsvarskamp, sier forsvarsministeren.

11mrd ! når Norge visstnok har tjent 1000 mrd på krigen i olje og gassinntekter

8 Likes

Ja farken. Hadde vi enda satt de av til et fond for å investere i ukraina!

1 Like

Utrolig at Tyskland ikke har sendt Taurus rakettene for lenge siden .

Ukrainske soldater inne i russland.

11 Likes

Kan love deg F-16 MLU bestykket med NATO våpensystemer er alt annet enn utgått.

At verdens rikeste land tar seg råd til å oppgradere betyr ikke at det gamle systemet er dårlig

11 Likes

Enig med deg der.

An AMRAAM er fremdeles en AMRAAM enten det er montert på en F-15, F-16 eller F-35.

F-16 har også nettverkskapasitet som overgår hva Ukraina har tilgang til idag.

3 Likes

“…det er tydelig at den ukrainske hæren har vært langt mer effektiv i å nøytralisere russisk utstyr enn Russland har vært til å ødelegge ukrainske våpen og forsyninger…”

2 Likes

Aftenposten 6.jan.24

Mistanke om sabotasje mot tysk gassrørledning

Tysk påtalemyndighet etterforsker mistanke om sabotasje på en gassrørledning som er under bygging i Nord-Tyskland.

Flere små hull er oppdaget på minst tre steder langs den 55 kilometer lange rørledningen som skal frakte flytende naturgass fra en LNG-terminal i havnebyen Brunsbüttel nordvest for Hamburg, melder den tyske kringkasteren NDR.

Ledningen skulle etter planen ha vært ferdig før årsskiftet, men åpningen er nå utsatt til februar som følge av skadene. (NTB/Ritzau)

4 Likes

Dette var serdeles nedslående lesning.

Vær forsiktig med å tilskrive så mye av olje og gassinntektene til krigen alene. Energiprisene var på vei opp før Russlands hær stod på grensa, Tyskland bestemte seg for å stenge atomkraftverk og gjorde seg avhengig av gass flere år før krigen, investeringsbeslutningene i Nordsjøen ble gjort tiår før osv. Kunne og burde Norge gitt mer til Ukraina? Ja, helt klart. Men regnestykket som sier Norge gikk 1000 mrd i pluss på krigen alene er ikke rotet i virkeligheten.

6 Likes

Det er ikke mine utregninger. Kanskje du har et mer nøyaktig anslag? Hvis ikke bør du være forsiktig med å si at det er feil
Selv om det var bare 100 mrd så er det smålig

1 Like

Hvilke beregninger ligger til grunn for merinntekter på 1000 milliarder? Hadde vært interessant å sett….

Har du sett de?

2 Likes

Alle har vel registrert at oljeprisen har steget etter at konflikten i Ukraina startet
Det er vanlig i krig det

De gikk opp når Russland leverte minimum av gass, så lagrene i Tyskland skulle tømmes, så energitrusselen skulle kjennes bedre.

4 Likes
  • Zelenskyy: We are working to ensure that Ukraine’s Defence Forces can use mostly Ukrainian-made weaponry and technology

Eneste utveien det . Og så kan en håpe at politikerne i Europa og USA forstår alvoret og sørger for penger i det minste

7 Likes

Olja bunnet i april 2020, og var i klar oppadgående trend fra november 2020. Se på gassprisene de siste tre årene, invasjonen ga en topp, men den kom etter en lang stigning fra sommeren 2020 og var uansett ikke i nærheten av toppen vi fikk høsten 2021. Det er klart krigen og Russlands bruk av energi som forhandlingsbrikke spillte inn på prisene, men å ignorere alle andre markedsfaktorer og late som at prisene hadde vært lave de siste to årene om det ikke hadde vært for Russland er i overkant simplistisk.

“1000 milliarder” kommer fra 1144 mrd høyere olje og gassinntekter i 2022 sammenlignet med 2021. Logikken synes å være at uten Russlands invasjon skulle pandemiprising på energi vare evig.

7 Likes

Når det kommer til gassprisen i Europa, så vil jeg si det er det naivt å tro noe annet enn at Russland skrudde til skrustikkene som forarbeid til krigen med Ukraina. De visste at de ville bli utsatt for sanksjoner som etter 2014, men håpet de ville bli milde ved bruk av press og ved å bestikke sentrale politikere.

Det hadde ikke forundret meg i det hele tatt om de også hjalp til å få Tyskland bort fra atomkraft. Det gjorde Tyskland ekstra avhengige av Russland. Jeg har så langt ikke sett noe særlig rundt det, men har heller ikke letet.

At Tyskland har skrudd av relativt moderne reaktorer med 30+ år levetid igjen er en farse

9 Likes

Mesteparten kom jo faktisk fra gass? Som var et direkte resultat av Russland som politikk. Noe ekstra også fra olje, men jeg tror ikke oljeprisen ble veldig påvirket av krigen. Russland har opprettholdt produksjon og eksport.

Det finnes artikler på at Russland har støttet anti atomkraftlobbyen i Tyskland.

5 Likes

Jeg benekter ikke at Russland har påvirket energiprisene, jeg synes bare det blir for dumt å si at hele forskjellen mellom 2021 og 2022 skyldes Russland. Dersom man gir Russland æren for idiotien til Tyskland så strekker man også ting litt langt i forhold til å snakke om Norges gassinntekter som krigsprofitt. Gassprisene skyldtes en kombinasjon av mange faktorer. Russland var en av de, at Tyskland frivillig gjorde seg fullstendig avhengig av gassimport ville gitt høye gasspriser under en kald vinter uansett.

Gjennomsnittlig pris på Brent var 101.2 i 2022 mot 70.7 i 2021, en oppgang på over 40%. Det var ikke bare gass.

edit:

Gerhard Schröders stillinger i Rosneft og Gazprom er alt jeg trenger se for å si at det har skjedd ting under bordet.

Det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor man skal hoppe derfra og hele veien over til at forskjellen i olje og gassinntekter i 2022 kontra 2021 er noe Norge har tjent på krig, og ikke f.eks på at Kina sluttet med nedstengninger.

9 Likes