Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Klassiker haha!

1 Like

Nåja. De jevnet sin egen provinshovedstad med jorden når de skulle gjenerobre den.

Russian Defense Minister, General Pavel Grachev boasted he could seize Grozny in two hours with just one airborne regiment.

The initial assault resulted in considerable Russian casualties and demoralization in the Russian forces. It took another two months of heavy fighting, and a change in tactics, before the Russian Army was able to capture Grozny. The battle caused enormous destruction and casualties amongst the civilian population and saw the heaviest bombing campaign in Europe since the end of World War II.[9]

Kan ikke ha lært mye for det minner veldig om en annen operasjon.

3 Likes

https://twitter.com/defmon3/status/1671216198338445313?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Ukraina presser videre og tar mer territorium

7 Likes

https://twitter.com/adnashmyash/status/1663089648359415808

image

Så, Russland kan ikke bruke sin favorittstrategi, å erobre et område og så bruke de der til å sloss krigen sin. Nå er det nemlig ingen menn igjen som er mellom 25 og 55 år gamle. Jeg er usikker på hvor hardt Russland har rekruttert fra Krim.

Hva må Russland gjøre da? Jo, rekruttere fra Russland. Der har de nok også begynt å skrape bunnen på tønnen i de østlige distriktene sine, hvor de først og fremst har gått for de “innfødte”, ikke de innflyttede russerne. Da er de over på å rekruttere fra Putin sin maktbase, det brede lag av russere.

7 Likes

In the first case, we know that Ukraine has received Joint Direct Attack Munition-Extended Range precision-guided bombs, or JDAM-ERs, with a small stockpile of these bombs kits that can hit targets up to 45 miles away thanks to their pop-out wing kits. So far, we don’t know what aircraft types have been adapted to launch these weapons, but the MiG-29 could be an option. In this case, a new type of pylon may have been provided. The heavy-duty bomb braces could also point to a larger weapon like JDAM-ER, and one that falls away, rather than being fired or ejected from the pylon.

The possibility that this pylon includes some sort of electronic warfare or sensor capability is also highly relevant. As noted earlier, the dimensions, shape, and, to some degree, the color of the new pylon could suggest the possibility that some kind of sensor or emitter has been integrated into it.

1 Like

Selv basert på offisielle russiske tall - som sikkert er manipulert, vil russland gå tom for penger i 2023

https://twitter.com/Beefeater_Fella/status/1671246744338694146

5 Likes

Ben Hodges gjentar ofte seg selv, men her snakker han om Ukrainas kontraoffensiv og kommenterer ryktene om at den ikke går godt. Han får også spørsmål om “pausen” som ISW mener Ukraina har tatt (han er uenig). Verdt å lytte til denne.

5 Likes

Eneste jeg har hørt snakke om pausen er ISW. Besynderlig.

3 Likes

De vill ikke gå tom før penger. Det gjør de aldrig.
Den ruzziske rubeln er en FIAT-valuta, akkurat som vår egen lille krone. De kan skapa så mye rubel de vill. De ende som kan bli problemer er fall i verdi før rubelen samt inflasjon. Inget av dette er noe større problem, i hvert fall ikke på kort sikt. Se på Turkiet, fungerer ju helt greit, Erdogan vann ju valet nyligen også.

2 Likes

Er litt overrasket over “pausen” som ISW mener skjer, vi vet jo at det rykkes frem.

2 Likes

Ser ikke ut til at det er mye pauser om dagen :ukraine: :ukraine:

9 Likes

Helt ekstreme mengder artilleri som går, men enda verre med “Special equipment”. Jeg hadde ikke blitt forundret hvis det først og fremst var EW-utstyr som brukes for å stoppe ukrainske droner. I går ble det tatt ut 7x normalen av Special equipment.

6 Likes

Jeg skulle ønske at special equipment var delt opp i radar, EW og annet.

Ukraina må drive systematisk jakt på artilleri.

4 Likes

Noen som har link til den oversikten hvor de estimerer hvor mange enheter russland har av hver type og hvor stor % som er tatt ut?

Det er sagt at 50% av tapene i krigen kommer fra artilleri. Klarer Ukraina å nøytralisere det russiske artilleriet, så er mye gjort. Ser for meg at de rensker det de klarer av artilleri inntil ca 20 km fra fronten. Har jo sett dem ta ut artilleri som var 17 km fra fronten (antatt med Excalibur) og rakettartilleri laaaangt vekk fra fronten med Himars.

Utfra hva jeg har sett av kamper, så virker det russiske artilleriet relativt fraværende. Det russiske forsvaret har hovedsakelig vært fotfolk med ATGM og helikoptere. Det er jo også tanks/APC/IFV, men disse virker ikke å ha like stor effekt som det artilleri ville ha hatt. Kanskje fordi de relativt greit blir tatt ut med droner og ukrainsk ATGM.

For Ukraina sin del, så er nok Lancet droner den største (eneste?) trusselen mot artilleriet, mens miner vel er den største trusselen mot det mekaniserte infanteriet. Det var vel 19. eller 20. juni det kom til en større trefning sør for Piatykhathy hvor Russland bruke mye mekanisert, men utfra hva jeg har fått med meg, så led de store tap av dette materiellet.

4 Likes

Tror ikke dette stemmer desverre, alt jeg leser er at med en gang ukraina har tatt en ny posisjon, så blir de hamret av artilleri og tar en del tap.

1 Like
2 Likes

Var dette fronten i sør, eller fronten i øst, eller begge steder?

Logistikkmessig bør russerne ha bedre forutsetninger i øst.

Det er det som er taktikken med russernes point of contact.
Gå i kontakt. Direkte kamper helt til det nærmer seg overkjøring, trekke tilbake og la artilleri/fly bombe stillingene ukrainerne overtar. Så rykke frem og ta ut restene….skyll av og repeter.
Det er derfor en landsby skifter hender hele tiden.

Dere andre som snakker om å rykke frem, og viser til kart over landsbyer. Zoom ut litt større, så ser dere poenget med at jeg har sagt i over to uker at det fungerer ikke helt etter boka. I dette tempo så går ukraina fysisk tom for mennesker før krim er overtatt.

Ukraina har kommentert det for en drøy uke siden.

Ukrainsk taktikk nå ( som det også er sluppet av film) virker å være.

Angripe RUS stillinger.
Pushe rus ut.

Trekke seg tilbake.
Vente på artilleri
Bruke droner for å jakte artilleri.

Gå inn og overta stillinger igjen.
Når man ser mengden dronefilmer samt tall på russiske tap så gir dette god mening.

12 Likes