Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Relevant sketsj:

Egentlig litt sprøtt å tenke på at Tyskland så slik ut frem til 1990. Det er da virkelig ikke så lenge siden i mine øyne. Ikke rart landet har blitt påvirket av russisk propaganda og manipulasjon:

11 Likes

Nå tror jeg sjansene for att Trump skulle bli gjenvalgt begynner å bli ganske små, på grunn av alle rettsakene som begynner å komme i gang.
Men om så skulle skje, så er nok hovedmotivasjonen til Trump å ta hevn på alt og alle han føler behandlet ham urettferdig tidligere, han er smålig nok til å ikke bry seg om annet enn att Ukraina var grunnen til att han ble stilt for riksrett første gangen. Jeg tror det vil bli nesten umulig å overbevise han om att å vinne krigen kanskje kan være bittelitt viktigere enn å hevne seg på Zelensky/Ukraina for den ydmykelsen.

2 Likes

“Plan for victory in Ukraine”: US Republicans set out their vision for US role in defeating Russia

Details : The document, entitled the “Proposed Plan for Victory in Ukraine”, was signed by Chairman Michael McCaul of the Foreign Affairs Committee, Chairman Mike Rogers of the House Armed Services Committee, and Chairman Mike Turner of the House Permanent Select Committee on Intelligence. It was drafted in late 2023 but has only now started to stir discussions among relevant stakeholders.

The plan’s cover shows a photo of Russian President Vladimir Putin standing alongside Chinese President Xi Jinping, Ali Khamenei, Supreme Leader of Iran, and the self-proclaimed Belarusian President Alexander Lukashenko.

The plan is intended to address critical issues in relation to the US and its allies’ support for Ukraine and to set out a victory plan in which Ukraine wins and Russia loses.

The plan contains five sections: The Threat, Proposed Plan for Victory, Oversight, Burden Sharing, and Timeline of Biden’s Deadly Delays in Sending Weapons to Ukraine.

The Foreign Affairs Committee press release stated that Russia and an alliance consisting of China, Iran, Iran’s proxies (like Hamas and Hezbollah), and North Korea, are “working together to undermine American interests around the world”. “Their goal is to diminish the US economy, fracture key alliances, and establish a new world order of totalitarianism. The United States has not faced a more dangerous array of adversaries since World War II,” the press release said.

The authors of the report said in the press release that the US Congress has a "responsibility to defend freedom from the likes of Russia, China, and Iran.

14 Likes

Det er jo helt åpenbart at om Ukraina taper pga usa satt på hendene er det den største utenrikspolitiske trusselen på flere tiår.

9 Likes

(Proposed Plan for Victory in Ukraine - Committee on Foreign Affairs)

Det er åpenbart, men det burde det jo egentlig ha vært når Russland gikk inn i Ukraina i 2014 og Georgia i 2008. Mao, det er ikke åpenbart. Det må sies eksplisitt. Pr dags dato, så er det mye politisk kjøpslåing og krangling som gjør at USA ikke støtter Ukraina i særlig grad.

Klarer disse republikanerne å få media til å bli med på retorikken om at å la Ukraina tape er å svekke USA, så vil det øke sannsynligheten vesentlig for at Ukraina får støtten de trenger. Det vil også støtte Nikki Haley sitt kandidatur i USA som er den eneste Ukraina-vennlige presidentkandidaten fra for republikanerne.

15 Likes

Ikke så sikker på at rettsakene har svekket Trump nevneverdig så langt. Han spiller på heksejakt og får faktisk sympati fra mange.
Mulig noen dommer kan skade hans sjanser men det største problemet slik jeg ser det er mangelen på gode motkandidater. Biden er for gammel nå og demokratene burde definitivt finne en bedre kandidat slik jeg ser det.

3 Likes

De er jo for gamle begge to. Husk også at faren til Trump ble dement og senere fikk en Alzheimer diagnose. Hadde jeg vært velger der borte hadde jeg sett nøye på hvem som sto på valg som visepresident.
Trump vs Biden er et valg mellom to dårlige kandidater hvor Biden er den minst dårlige etter mitt syn, og jeg tror også at Biden er bedre for Ukraina, Europa og NATO.

6 Likes

Jo i mine øyne er de for gamle begge to også. Men det er klart at Biden er langt mer preget av alderen enn Trump.

3 Likes

Enig

Joda, på noen måter, så virker han mye eldre. Trump virker dog til å blitt “off” slik som noen eldre blir. Eier ikke filtre, har alltid rett osv. Klart preget han også.

Da vil jeg si han har vært sterkt preget i mange år. Synes du beskriver Trumps perosnlighet jeg mer enn alderstegn. At han har vært gretten helt siden han tapte valget og ikke greide å stjele det tilbake får så være.

5 Likes

Ukrainerne kommer ikke til å overgi seg, selv om USA ikke lengre støtter dem. Ukraina ville fått høyere sivile og militære tapstall, men de ville også ha færre begrensninger i krigføringen mot Russland.

I dag må Russland eksportere mesteparten av oljen til Asia med tankskip fra Svartehavet. Alle denne tankskipstrafikken kan Ukraina få til å stoppe ved å sprenge noen tankskip. Det vil ha alvorlige konsekvenser for Russlands valutainntekter, men vil også føre til høyere oljepris med tilhørende økonomiske konsekvenser for Vesten.

De østeuropeiske landene ville blitt enda mer innbitte i støtten til Ukraina, dersom USA gir de på båten. Spørsmålet ville blitt eksistensielt for dem.

Allerede i dag er de temmelig friske. For eksempel så bruker Ukraina tsjekkisk rakettartilleri mot russiske rakettutskytninger fra Belogorod. Da Russland kalte Tsjekkia inn til sikkerhetsrådet, viste tsjekkerne dem fingeren, og sa de kunne komme dersom Russland ville snakke om tilbaketrekning fra Ukraina.

8 Likes

Jeg vil bli svært overrasket hvis ikke Trump vinner valget. Dessverre. Biden er ekstremt svak, både innenriks og utenriks.

1 Like

Støtten fra Biden til Ukraina var god en stund, men at F-16 godkjenning dro ut sååå lenge, at de kun har klart å sende 20 ATACMS til Ukraina og at de omtrent har stoppet å sende 155mm cluster ammo. Nei, ikke bra i det hele tatt.

Jeg tenker jo USA til og med kunne fått f.eks. Norge til å kjøpe cluster ammo for Ukraina, så det eneste USA hadde trengt å gjøre var å starte opp produksjon igjen…

8 Likes

Litt mer tilbake til Ukraina og motstandskampen der:
image
https://x.com/SlavaUk30722777/status/1745069551803658735?s=20
:ukraine: :ukraine: :ukraine:

15 Likes

Når det gjelder hvem som blir USA`s neste president, så er det kanskje best å fokusere mer på politikken til det partiet som står bak presidenten, enn på person? Er jo ikke tvil om at det generelt er større støtte til Ukraina og Nato i det Demokratiske partiet enn i det Republikanske.

1 Like

Hej Norge

Ruskiiiiies er nødt til at tænde bål for at holde varmen. :fire: :smoking:
Det varme vand flyder i gaderne :astonished:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/193mdsl/a_big_fire_in_obukhov_near_moscow_a_workshop_for/

Og det varme vand laver en sand syndflod :face_with_hand_over_mouth:

https://twitter.com/raging545/status/1745339788440281526

https://twitter.com/raging545/status/1745390696649859165

Holy Mosses – Hot Water Front :joy:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/194106b/novosibirsk_russia_flooding_in_13c_weather_due_to/

Der er nok snart nogen der falder ud fra et vindue eller en trappe nu — når der flyder vand i gaderne skal man regne med blod i gaderne også — ikke nok med det, der er minus 13 grader og uden varme i rørene :cold_face: :cold_face:

Slava Ukraine :ukraine:

Dansken

5 Likes

Ikke før han er dømt i høyesterett med 3 av sine “egne” dommere der. Evt at høyesterett avviser anken hans.

Faktisk, så er jeg der at nesten hva som helst av saker han er anklaget for som ikke ender med dom i høyesterett aner jeg ikke om jeg vil stole på. Det er rimelig mye politikk i anklagene mot han.

1 Like

Dessverre, så tror jeg han grump fyren her har rett her. (Han er republikaner, men vel mer av Reagen-typen enn mesteparten av det nåværende rakkelet)

Min utheving

PRIOR TO COMMENTING, PLEASE READ THE BILL OR LOOK SILLY…

the aid bill that the admin is trying to push for ukraine, israel, hamas funding needs to be called out for what it is…

its an election year jobs program to help offramp the US from its responsibilities from ukraine and europe.
and try to buy votes, it in not a serious bill to win a war.

it provides about 90 days of funding for combat operations to ukraine 7 billion in PDA, 1.5 billion for NEW gear funding… and a little for other funding…

the VAST majority of funding is in the US or for the USA to make weapons in the US providing jobs in the USA…

the VAST majority of weapons will NEVER get to ukraine…

PRSMs
advanced ATACMs
F-35s
M109A7s
bradley A4s
CH47s
B-21s
M1A2sep3

none are going to ukraine, and thats what some of the money is being spent on. to build and supply weapons… to everyone EXCEPT ukraine…

its all about jobs, and ending the war just prior to the election… last month 50,000+ jobs were… government hires. this with the nearly 100 billion in arms sales this year (to other countries other then ukraine) is going to employ millions of americans, using money that many thought was going to help ukraine… of the billions that we “send to ukraine” in reality 24 billion stayed to make jobs in the US. other money was used for operation atlantic resolve… NOT helping ukraine…

this is NOT helping ukraine… and i can prove it…
while factories are getting billions over what they ask for, other projects are being pushed ahead using waivers from the white house to the EPA and other agencies to expedite construction…

the one project that can really help (the general dynamics shell production center in texas) is not ready, still stuck in federal red tape that could be overcome by biden issuing the same waivers for it that it has given other projects. the 6-12 month project (with waivers) is about 3 years behind now…

its not about ukraine any more (other then ending the war), its about the election and the fear of the orange man. and this will hurt us on the international stage.

biden needs to change direction… or we will lose our ability to make friends, be respected, and lead…

you cant cut and run like he is doing right now…
and if you are going to say …
“but republians”… REP gave biden 33 billion, he did not use

“but trump” yea just stop… biden wanted to be president. he is president not trump… this is on him!!!

i want my national leader (right now biden) to fight and win wars, not a managed loss, not another 20 year war, not a coward…

BIDEN FUCKING LEAD OR GET OUT OF THE WAY… USE THE WORD “WIN”, FIRE JAKE, USE THE LEND LEASE, AND CUT A DEAL WITH THE REPUBLICANS FOR A REAL BILL TO WIN THE WAR… OR MOVE OUT OF THE WAY AND LET OTHERS WHO KNOW WHERE THE SEC DEF IS RUN THE SHOP.

thanks

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1745435395918114882

9 Likes

Russere prøver å fyre av morter, to av tre granater feilet. Påstår det er nord koreanske runder.

https://twitter.com/region776/status/1745493575637590448?s=20

7 Likes