Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Regjeringen kan nok forsikre deg om at den kommer til å følge nøye med - i et par år til. Nå regner jeg med at du ble beroliget.

10 Likes

Ser ut til at Finnene også klarer og øke produksjonen,men her på berget står det dessverre stille. Har ikke tilgang men det er nok til og lese overskriften.

10 Likes
7 Likes

Helt utrolig bra om dette stemmer.

17 Likes

Det brenner i St Peterburg igjen
Denne gang hos Wildberries i Primorsky area

10 Likes

Dette var ATACMS og de nyhetene stemmer nok.

1 Like

Flere som bør donere/ selge ATACMS til Ukraina… mach 3 er jo tilstrekkelig transport/ nedslagshastighet…

3 Likes

Noe av det orkene etterlot seg… bare gjennomført faenskap…

1 Like

18:35 Spannmålskorridoren genom Svarta Havet ska vara tillbaka på full kapacitet och nivån innan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Detta trots att Ryssland drog sig ur avtalet, vilket visar hur menlös, impontent och handlingsförlamad den ryska flottan blivit efter att igen och igen fått bonk av Ukraina. Man har inte ens skjutit Kalibr-robotar under robotangreppen på sistone

Synes dette er interessant. Viser at Russland har gått på et svært nederlag

4 Likes

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/avtal-om-okad-produktion-av-artilleriammunition/

Ser ut til at Svenskene som var nøytrale i 1940 ser noe våre egne politikere ikke ser…

Er jo total komedie om svenskene er de som ender opp med å betale for mer produksjonskapasitet i Norge.

7 Likes

Borglig regering i Sverige. Ap/Sv regering i Norge der mange er av mer tvilsam karraktær.
Merklig utvikling. Norge har gitt god støtte ellers, så oppenbart er regeringen ikke spciellt ryzz-venlig. Må vare noe annet som skurrer da det kommer til ammunisjon. Venter regeringsledamøtene på at få penger under bordet, før de slipper til (middler)?

4 Likes

Det er veldig rart ja. Jeg forstår det ikke.

Er det sånn at alle her forventer at alt av produksjonskapasitet skal og må presenteres på nett, uavhengig av nasjonale sikkerhetshensyn?

1 Like

Dom fremstår ju ikke som speciellt smare. Kan det vare så enkelt at de er så korkade at de ikke begriper bedre? Noen høydere fra armén borde bude ju kunne på reise inn til kansliet sammen med en pluton eller 2 og gi dem en “oppstrekkning*”.

*) Direkt-oversettelse fra svenskens “uppsträckning”; En avansert , og ofte lang, omgang kjeft, meget tydlig fremført og med instruksjon om hva som skall gjøres og det i princip nå! Jeg har ikke funnet noen norsk motsvarighet, men det finnes sikkert. “Read someone’s riots act” er en bra engelsk motsvarighet.

1 Like

Egentlig ikke. Men Nammo ha bedd om penger og fått nei, i et enlig meg sikkerhetsmæssig ugunsig læge. Det er ikke nok.
Mulig de bygger ut uten å si noe, men det skulle vare mye u-typisk før hvordan ting pleier å skje.

2 Likes

Nammo to increase artillery ammunition production in Sweden (defence-industry.eu)

3 Likes

Det spiller for såvidt ingen rolle hvor ammunisjonen blir produsert bare Ukraina får den
Men Nammo fikk ikke bevilget mer enn en tiendedel av hva de ba om. Det er problemet

5 Likes

Er vel ikke mer hemmelig at mye av dette diskuteres i full åpenhet. Ref. for eksempel denne som jeg synes illustrerer poenget godt

Skal man tenke på dette som bedriftsøkonomi eller beredskap eller kanskje en miks av begge?

Jeg heller til det siste. Staten bør som et minimum finansiere/gå inn med garantier ift det økte behov for produksjonsmidler som en del av beredskapen og for å kunne møte den nye sikkerhets situasjonen.

8 Likes

For Ukraina spiller det ingen rolle men for nasjonal sikkerhet på lang sikt er det jo en fordel å øke produksjonen her hjemme.
For Nato er det jo egentlig en fordel at alle land øker produksjonen. Godt fordelt produksjon er jo langt vanskeligere å ta ut.

4 Likes

Selvfølgelig. Er det sånn at du tenker noe annet?