Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Dom fremstår ju ikke som speciellt smare. Kan det vare så enkelt at de er så korkade at de ikke begriper bedre? Noen høydere fra armén borde bude ju kunne på reise inn til kansliet sammen med en pluton eller 2 og gi dem en “oppstrekkning*”.

*) Direkt-oversettelse fra svenskens “uppsträckning”; En avansert , og ofte lang, omgang kjeft, meget tydlig fremført og med instruksjon om hva som skall gjøres og det i princip nå! Jeg har ikke funnet noen norsk motsvarighet, men det finnes sikkert. “Read someone’s riots act” er en bra engelsk motsvarighet.

1 Like

Egentlig ikke. Men Nammo ha bedd om penger og fått nei, i et enlig meg sikkerhetsmæssig ugunsig læge. Det er ikke nok.
Mulig de bygger ut uten å si noe, men det skulle vare mye u-typisk før hvordan ting pleier å skje.

2 Likes

Nammo to increase artillery ammunition production in Sweden (defence-industry.eu)

3 Likes

Det spiller for såvidt ingen rolle hvor ammunisjonen blir produsert bare Ukraina får den
Men Nammo fikk ikke bevilget mer enn en tiendedel av hva de ba om. Det er problemet

5 Likes

Er vel ikke mer hemmelig at mye av dette diskuteres i full åpenhet. Ref. for eksempel denne som jeg synes illustrerer poenget godt

Skal man tenke på dette som bedriftsøkonomi eller beredskap eller kanskje en miks av begge?

Jeg heller til det siste. Staten bør som et minimum finansiere/gå inn med garantier ift det økte behov for produksjonsmidler som en del av beredskapen og for å kunne møte den nye sikkerhets situasjonen.

8 Likes

For Ukraina spiller det ingen rolle men for nasjonal sikkerhet på lang sikt er det jo en fordel å øke produksjonen her hjemme.
For Nato er det jo egentlig en fordel at alle land øker produksjonen. Godt fordelt produksjon er jo langt vanskeligere å ta ut.

4 Likes

Selvfølgelig. Er det sånn at du tenker noe annet?

Staten har lagt inn store ordrer etter at krigen startet, og jeg tenker at produksjonen i dag går på 100% av eksisterende kapasitet, og at det ikke bare er å knipse i fingrene og så står det nye produksjonslinjer klar.

Jeg er kanskje naiv når jeg tror det skjer ting på bakrommet som ikke blir omtalt av pressen, men jeg håper jeg ikke tar feil.

4 Likes

Skulle man lure på hva Trump kommer til å gjøre vedrørende situasjonen i Ukraina så tror jeg man finner mye av svaret her. Donald Trump jr har uttalt seg om saken, og som vi vet er det får spor av dissonans mellom Trump og hans to eldste sønner. At det nettopp er sønnen som uttaler seg kan man vel tenke seg er fordi det representerer en uforpliktende måte for Trump å kunne signalisere hvor han står.

The fighting between Russia and Ukraine has to end in talks, and in order to persuade President Vladimir Zelensky’s government to negotiate, Washington must stop sending money to Kiev, the eldest son of former US President Donald Trump has said.

Donald Trump Jr. was asked the conflict during his appearance on the Timcast IRL podcast on YouTube on Friday.

The 46-year-old said: “Cut off the money. It’s the only way you get them [Ukraine] to the table, right?”

The result of the $111 billion in military and economic assistance that Washington has provided to Kiev since February 2022 has been to “kill hundreds of thousands of innocent men, half of whom were probably indifferent to some of the politics cause they were ethnically Russian anyway,” he argued.

“We’re literally creating the oligarch class of billionaires in Ukraine with whatever is being siphoned off… while they send young men to die as cannon fodder on the frontlines because they couldn’t care less,” Trump Jr. said.

Despite all the Western aid, the Ukrainians “were never winning, they were probably never going to win” against Russia, he added.

If his father Donald Trump returns to the White House after the election in November, he will simply tell the government in Kiev: “Hey, you got like one more month of this and if you’re not at the table it’s done,” the ex-president’s son said.

“Guess what, Zelensky wouldn’t have a chance if we shut it down, so he’d come to the table and they [Moscow and Kiev] would come up with something,” Trump Jr. predicted.

Det er utfordringer med å øke produksjonen. Ikke bare det å få på plass produksjonslinjer men man skal ha tak i råvarer nok også.
Men jo mer man somler med å få på plass ting jo lenger tar det og det er veldig unødvendig at det skal henge på finansiering her på berget.
Så kan man forsåvidt lure på om Nammo er avhengig av statlig støtte for å starte arbeidet? De har jo fått enorme kontrakter som burde gjøre det lett å skaffe finansiering selv også.

3 Likes

Og fortsatt er det folk som heier på Trump og MAGA. Er det ikke snart på tide med en realitetssjekk? Hva om han faktisk mener det han sier? Noen i heiagjengen som har gjort seg noen tanker rundt det?

5 Likes

Bare å legge ned Nato hvis han vinner

2 Likes

Det er nok mange Trump-supportes som ikke veit hvor Ukraiana ligger. Enn færre som har en peiling på hur liten del av forsvarbudgeten USA bruker på støtten.

Med Trump som ny president kommer det at ta decenier at återuppbygge fortrendet før USA i Europa, hvis han gjennomfører sin politik. Hvis noen er intressert i at gjenoppbygge noe fortroende, det er ikke sikkert.

3 Likes

De europeiseke lændene må jo fortsette med et europeiskt NATO. USA får skøte sitt de kommende 20-30 årene.
De europeiske lændene har da ikke noe annet valg enn å samarbeide. Eller tenkte du at hver og enn skulle drive med sitt, alene?
Lurer på hvor mye av dette som politikerne har førstått? Ikke mye, som det virker.

3 Likes

Forhåpentligvis kan Europa klare å ha et samarbeide uavhengig av usa, selvsagt. Men det brukne geværs politikk har jo gjort sitt

Det dette betyr er at noen har hvisket til Trump at 24 hours to finish the war er totalt lavmål, og at han vil drite seg ut umiddelbart. Dermed får han Donald Duck Jr. til å endre dette til 1 måned ("Hey, you got like one more month of this and if you’re not at the table it’s done,”).

3 Likes

Så en NRK-reportasje tidligere i kveld om Trump, og tilhengrne mener at han gjorde mye bra de fire årene han holdt på, blant annet ble økonomien bedre. Jeg skulle gjerne sett at Faktisk.no eller NRK selv sjekke opp dette. Hva ble bedre under Trump, om det i det hele var noe som ble bedre?

1 Like

Over 80 land diskuterte Ukraina-fred i Davos

Nasjonale sikkerhetsrådgivere og toppdiplomater fra over 80 land har vært samlet i Davos for å diskutere hva som må til for å få fred i Ukraina. Diskusjonene skjedde på grunnlag av fredsplanen som Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har lagt fram.

– Målet er å gjøre forberedelser så vi er klare til å starte en prosess med Russland, når tiden er inne, sa Sveits’ utenriksminister Ingazio Cassis.

Han ledet møtet sammen med Andrij Jermak, stabssjefen til president Volodymyr Zelenskyj.

Hensikten er å få landene til å samle seg om prinsippene for en varig og rettferdig fred i Ukraina, ifølge Cassis

3 Likes

Allerede før en eventuell ekstrarunde med Trump, har Ukraina hatt begrenset støtte fra USA. Det ser blant annet ut til at ukrainerne rasjonerer på Patriotmissilene. Batteriet i sør har stort sett vært stille siden de skjøt ned tre SU34 i Kherson. Nå kan det se ut til at de har tatt to svært verdifulle russiske fly, et med luftbåren radar og et flyvende komandosenter, mens de ignorerte jagereskorten. (Det skal ha vært et IL22M, og ikke et bombefly.)
bilde

Edit: IL22M flyet klarte å nødlande.

Edit 2: Dersom det stemmer at flyene ble truffet i havet utenfor Berdyansk, må Patriotbatteriet ha vært temmelig nært fronten. Det er farlig å operere der, så de må ha hatt posisjonsdata fra andre radartyper, før ukrainerne skrudde på radaren til patriotsystemet. Den skal skille seg fra andre radarer, og er trolig en signatur som russerne leter etter.

Det skulle forøvrig ikke overraske meg om den egentlige rekkevidden på Pac2 er vesentlig lengre enn avertert, spesielt om den ikke skal så veldig høyt. Ukrainerne har en noe høyere risikotoleranse enn amerikanerne, så en eventuell ekstra rekkevidde har de trolig brukt til et dypere “jaktområde” på russisk side av fronten.

5 Likes