Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Enig at de hadde annen info. Du kan faktisk se fly på satellittbilder. Når det kommer til radaren, så antar jeg den har vesentlig lenger rekkevidde en 160 km som missilene, så den kan ha vært relativt trygg.

Patriot batteriet ble nok kjørt fram i siste liten for å fyre av, for så å stikke av igjen. Risky, men svært høy reward også. Dvs å pushe russiske fly vekk fra Zaporizhzhia og kherson.

Det legges svært liten vekt på alt utenom kvadratmeter Ukraina tar på bakken, noe som er svært sneversynt. At de har tatt tilbake Svartehavet nevnes omtrent ikke. At russiske fly snart ikke flyr i sørvest, vel, det kommer sikkert ikke til å nevnes.

Først hvis Ukraina angriper i sør og tar noen kvadratmeter blir det nevnt, men det er jo ikke mulig når det blir konstant droppet jdamski…

9 Likes

Det jeg synes er mest interessant, er at mens Patriot brukes som tradisjonelt luftvern mot ballistiske raketter i Kyiv, brukes Patriot for å oppnå strategiske effekter i sør. Først stoppet de bruken av glidebomber i Kherson, og nå har de gjort det vanskeligere for Russland å samle data om ukrainske radare for planlegging av ruter for fly, droner og kryssermissiler. Alt dette oppnådd ved bruk av veldig få missiler. (Mengden behøves i Kyiv.)

En annen effekt av dagens angrep, er at enda et A50 radarfly er borte for Russland. Disse er en knapphetsressurs, og de har trolig for få til å holde døgnberedskap. På krim har langtrekkende radarer på bakken vært veldig utsatt, så A50 har vært viktig for ridlig varsling av ukrainsk aktivitet.

11 Likes

Hvis Ukraina gjør en god nok jobb med å skremme bort russiske fly, så kan F-16 plutselig få en interessant rolle.

Russland har tatt opp bombingen av kherson, så helt borte er jo ikke Russland. Det viser dog at ved behov, så kan ikke Russland bruke flyvåpenet sitt uten å ta stor risk.

5 Likes

goood goood!

16 Likes

Da skal det kun være igjen 6 A-50… Tre stk ødelagt…

15 personer i crewet, som forhåpentligvis er ubåtmannskap nå…

6 Likes

Sikker på at 3 er ødelagt?

Vet bare om det dronen landet på, det ble bare skadet.

Ingen fly rapportert her, men de kommer kanskje i morgen?
image

1 Like

For Ukraina sin del, så er det en katastrofe om 72k, til en stor grad unge ukrainere med barn blir værende i Norge når krigen tar slutt. For vår del, så antar jeg egentlig det er positivt.

Verdt å merke seg er at Norge ikke har gitt permanent opphold, såvidt jeg forstår gis det bare opphold ett år av gangen.

7 Likes

Enda en bekreftelse på at to viktige fly er skutt ned:
image
https://x.com/NOELreports/status/1746831003685953842?s=20
:+1: :ukraine:

14 Likes

Interessant video med posisjonsdata. Ser ut til at russisk snakk om at det var eget luftvern som var skyldig, var en form for cope.

Å miste operasjonell frihet over Azovhavet er et strategisk nederlag for Russland. Å innrømme et slikt nederlag er vanskelig. Da er det lettere å lete etter syndebukker internt.

4 Likes

Svært viktig. Hvis Ukraina etterhvert klarer å ta mer og mer kontroll over luftrommet i tilknytning til Zaphorhiziha og Kherson, så blir det mye vanskeligere for Russland å beholde kontrollen over disse områdene. Når Ukraina til slutt tar disse, så er Krim basically fucked. Svært lite av Krim vil være utenfor rekkevidde til Patriot Pac-2 raketter.

Btw, Ukraina må ha kjørt det Patriot-batteriet omtrent helt opp til frontlinjen. Kanskje 15 km bak? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Har du husket å legge til ukrainafaktoren på 25% over fabrikkdata for amerikanske våpen i Ukraina?

Jeg tror det er mye “lawyer-proofing” i amerikansk våpenindustri. Mens i Ukraina er det mange advokater ved fronten.

3 Likes

Various channels are sharing the picture of the badly damaged tail section of a plane which could be Il-22M at the airfield of Anapa, Russia. I believe this to be genuine, including the potential geolocation the buildings in the background, but but treat this is unconfirmed, yet.

image

ref: https://twitter.com/Tendar/status/1746875653968863696/photo/1

5 Likes

Dette var vel noe jeg nevnte over, at jo dårligere russisk luftforsvar er over Kherson/Zapohrizizha, jo bedre vil F-16-ene gjøre det.

The UK MoD previously assessed that Russia “likely started using A-50…to identify targets over Ukraine” for its S-400 air defense systems. A-50U aircraft will be an important factor in how Ukrainian F-16 perform against Russian fighters and air defenses.

Ref: https://twitter.com/RALee85/status/1746788998993813507

2 Likes

Det som blir spennende er om man vil bruke F-16 som en flyvende utskytningsplattform.

Høyt og raskt for å gi AMRAAM maks rekkevidde. For så å bruke patriot systemet for å guide frem til AMRAAM går “pitbull”.

3 Likes

Det jeg egentlig er mest spent på er om Ukraina kan klare å klare å holde russiske fly unna og selv bruke F-16 til å angripe bakkemål med JDAM. Såvidt jeg vet, så koster JDAM en brøkdel av det cruisemissiler koster og kan derfor brukes relativt fritt mot bakkemål som f.eks broer.

Joint Direct Attack Munition - Wikipedia ser ut til å kunne koste 40TUSD for et kit?

From 1998 to November 2016, Boeing completed more than 300,000 JDAM guidance kits. In 2017 it built more than 130 kits per day.[8] As of February 2020, 430,000 kits had been produced.[9]

Det skal være svært god tilgang på disse.

2000lbs versjonen koster rundt 16 TUSD. Mark 84 bomb - Wikipedia

Totalt for en JDAM på 910 kg blir da ca 55 TUSD, en femtiendedel av hva det koster med cruisemissiler. Også leverer den dobbelt så mye sprengkraft.

Ca til den blå linjen må Ukraina kunne fly for å angripe hele det skraverte området. Får Ukraina evnen til å gjøre det så vil russisk logistikk være såpass fucked at det burde gå greit å kjøre større angrep.

Så ja, kort sagt veldig spent på om Ukraina klarer å drive russiske fly vekk fra området og om de klarer å ta ut nok russisk luftvern til at russerne mister kontrollen og evnen til å holde ukrainske F-16 unna.

11 Likes

image

Ikke “airborne” lenger :stuck_out_tongue:

Edit air til airborne. Det flyet flyr ikke på en stund. Airborne early warning and control - Wikipedia

1 Like

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1746897242999378420

Jeg lurte på om det var sabotasje på gang, men ser bare ut til å være at det mangler rett folk og penger. Kanskje hvis russerne blir kalde nok, så trekker putin seg ut av Ukraina.

“until hell freezes over” kan jo være Russland uten fyring? :thinking:

9 Likes

Heftige tall !!! :chart_with_upwards_trend: :ukraine:
image
:ukraine: :ukraine: :ukraine:

13 Likes

Ganske vilt at Russland kan tåle slikt over så lang tid. Den norske tanks-bestanden hadde jo vært borte på 2 dager. Og de hundretusener av mødre som har mistet barnet sitt - at ikke det er ville protester sier litt om jerngrepet man har der borte.

Men det går til et visst punkt.

11 Likes