Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det er russerene som påstår det var POWs ombord.

Listen russerene har offentligjort inneholder minst 17navn på personer som ble utlevert til Ukraina for flere uker siden.

1 Like

Fordi de er inkompetente og det har vært massivt med droner og de har blitt triggerhappy?

Du tror på russerne ja? Det skulle utveksles fanger i dag 24.01.2024 De russiske fangene er levert til avtalt sted

1 Like

Russerene påstår det var POWS ombord. på et fly som fløy bort fra Ukraina.

17 av POWs på listen til russerene ble utlevert for flere uker siden.

Ukraina sier det var S300 raketter ombord.
Vraket er ikke spredt over 5km. Har du noen kilde på det må du gjerne komme med det.

Hvis du velger å tro på russisk propaganda må du gjerne det. Men absolutt ingenting tyder på at utalelsen om POWs ombord stemmer.

5 Likes

Prisoner swap did not take place, downing of Il-76 aircraft indicates deliberate and planned actions by Russia – Ukraine’s Defence Intelligence

Du snur alt på hodet

Neida, jeg siterer det kjente og solide kilder har sagt.

Ukraina har hevdet det var S300 ombord. Og de undersøker påstandene til russerene om at det var fanger ombord.

2 Likes

Det du siterer er gammelt. Det ukrainske forsvaret har gått tilbake på dette senere i dag

Jeg skrev i formiddag også at det var missiler ombord ifølge Pravda . Men dette har de gått tilbake på og korrigert til det jeg skriver over nå

Du ligger 5 timer på etterskudd min gode mann :wink:
Men ha en fin kveld uansett

Som sagt, alle monner drar!

(((Tendar))) on X: “German Defense Minister Pistorius announced that Germany will deliver six Sea King Mk41 helicopters to Ukraine. They will be delivered in the 2nd quarter of this year, including spare parts, accessories and training. Source: Deutschlandfunk #Germany #Ukraine https://t.co/AqUa4jnh6D” / X (twitter.com)

3 Likes

Flyet tok av fra Belgorod, og føy nordøstover. Det gir ikke mening at IL76 flyet skulle frakte fanger til en fangeutveksling.

Den eneste grenseovergangen der Ukraina og Russland har utvekslet fanger er Kolotilovka-Pokrovka. Den ligger 95 km fra Belgorod. Alle andre flyplasser er mye lengre unna.

16 Likes

Interessant at Russland tar nedskytingen til Sikkerhetsrådet med påstanden om en barbarisk handling. Russland er vel de som har minst grunn til å snakke om barbari. Og dersom dette er nedskyting iscenesatt av russerne selv, må vi håpe at de blir avslørt på det mest penible. Men det er vel lite som oppleves som flaut der borte. De synes ikke å ha noen nedre grense for lavmål så fremt det fremmer deres interesser.

11 Likes

AI-utrustad ukrainsk Saker-drönare identifierar måltavlor på egen hand på denna film. Jag upprepar att vi har autonoma drönarsvärmar inom ett år.

Ref UPPDATERAS: Totalslakt på ryskt artilleri och logistik – långa ukrainska jägarräder 60 mil in i Ryssland bekräftas – Marabou kickas som kunglig hovleverantör, men SJ säljer svartlistade Pepsi – Cornucopia?

2 Likes

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1750271515646394830

Tuapse, Krasnodar Krai, the Russian Rosneft oil refinery is currently burning.

Ukraina har virkelig trappet opp angrepene på Russland.

14 Likes

Er masse klipp av droner i området før det smeller.

Bra! :smiley:

3 Likes

Er så og si allerede bekreftet fra begge sider at det var POW’s. Ingenting tyder heller på at det fløy fra Belgorod?

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1750282059103207828

2 Likes

Etter ruten til flyet som blant annet @Evilfreud nevnte på denne tråden, så kom flyet fra Iran, via luftrommet til flere land i Midtøsten. Det finnes flighttrackere på nett, så dette er neppe hemmelig informasjon.

Edit:
Jeg finner ingen bekreftelse fra ukrainsk side på at det var krigsfanger på flyet. De bekrefter at det var en fangeutveksling på gang, og prøver å finne ut om det var fanger på flyet.

De første videoene fra krasjstedet har bare vist to omkomne. Siden flykroppen var intakt til flyet traff bakken, burde en eventuell menneskelig last være sammen med vrakdelene fra skroget.

8 Likes

Det er jo tidligere nevnt, men her er litt mer detaljer. Denne tweeten mener å ha identifisert navnet på en haug tidligere utvekslede fanger, som ruzzerne sier var ombord. Dessuten er det vel ganske tynt å ha bare voktere til å passe på 64 krigsfanger ombord på et fly?
image

https://x.com/IvanSemenovych/status/1750160179730022426?s=20

Edit: Liten digresjon, men denne posten fra ett internett troll er jo litt interessant i sin naivitet. Han beskriver en 20-åring som “just a kid”, men hvor mange av oss som har avtjent verneplikt i Norge var over 20 år når vi tjenestegjorde?? :man_shrugging:
image

2 Likes

Gårsdagens tapstall, mye hardware:
image
:ukraine:

12 Likes

Blir mye fra meg i dag, men dette er viktig og kan få fart i nye forsyninger til Ukraina. Ikke helt i boks, men ganske vanskelig for seriøse politikere å stoppe dette.
image
https://x.com/allenanalysis/status/1750239345724756347?s=20
Også er det jo noe ekstra fint i dette at ruzzerne vil bli jaget ut av landet med våpen de selv har betalt :ukraine:

16 Likes

Russlands propaganda skriver ingen ting før det er klarert. Andre nedskytninger har de prøvd å holde skjult. Her ble hele systemet satt i gang umiddelbart.

Min teori er at dette er en planlagt nedskytning fra russisk side. Tror faktisk de har ofret noen besetningsmedlemmer.

Ukraina er en stor pådriver for fangeutveksling, mens russerne trenerer. Kanskje historiene til fangene ikke passer russisk propaganda, og nå prøver de å få ukrainerne til å fremstå som de onde, og har en unnskyldning for å stoppe fremtidige utvekslinger.

3 Likes

Altså, det skal lite til å hive sammen en liste med navn og si at det var ukrainske fanger. Selv om det ikke var noen der. Når 25% av navnene på listen er beviselig feil, så lukter det hele bare av en desinformasjonskampanje. Så i stedet for et PR-win til Ukraina, så lurer nå verden på hva som faktisk skjedde.

Utfra at flyet ble skutt ned rett etter take-off, så mener jeg fortsatt at det er mer sannsynlig at det var russerne som skjøt det ned enn Ukraina. Det var ikke kommet spesielt høyt opp og med ca 50km fra grensen, så skal det godt gjøres å fyre av luftvern fra ukrainsk side det minuttet det tar for missilet å nå fram. Da var flyet knapt tatt av?

4 Likes