Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

En AFU-reserveoberst, militærekspert Roman Svitan understreker at en av AFUs hovedfordeler er dens motbatterikrigføring, der det ukrainske militæret er okkupantene fullstendig overlegent.

Motbatterisystemer levert av de vestlige allierte gjør det mulig å slå ut to dusin russiske SAUer og artilleristykker om dagen, noe som resulterer i en stadig mer overveldende dominans av ukrainsk artilleri og en mer selvsikker fremrykning.

9 Likes

Jeg tror ikke det, og jeg tror faktisk heller ikke de går for full katastrofe. Da ville reaksjonen fra bla Tyrkia bli for kraftig. Men så var det det med russisk kompetanse da…

It still looks difficult to repeat the Chornobyl disaster, and the reactors themselves are already modernized and up to date. It is quite difficult to blow them up in the same way as happened in 1986.

Given these technical features, Kharchenko wants to believe that the Russians “are not trying to do this in the format of a nuclear disaster that will cover Europe but will do everything to deprive Ukraine of the opportunity to resume the work of the ZNPP after the de-occupation of the territories.”

1 Like

Jeg har prøvd å si det, men de tvangspositive har ikke lyttet.

—————————

In its early phases, Ukraine’s counteroffensive is having less success and Russian forces are showing more competence than western assessments expected, two western officials and a senior US military official tell CNN.

The counteroffensive is “not meeting expectations on any front,” one of the officials said. (Min utheving)

3 Likes

Du, dette er et diskusjonsforum. Ditt bidrag er velkomment!
Men jeg synes du skal slutte med den forutrettede selvgode tonen. Ingen har patent på sannheten, ikke du heller.

Det er stadig argumenter for og imot, og anonyme kilder i CNN er ikke overdommer. De har tatt feil før.

Mange her her har satt seg grundig inn i krigen. Det er en bias, men også mye kunnskap. Kom med ditt bidrag og tål å bli motsagt!

21 Likes

Ahh de anonyme ikke navngitte eksperten utaler seg.

Jaja tynn suppe. UKR rykker frem og russerene blør utstyr. Mye mer kan man ikke ønske seg.

Samtidig er 1/4 av de nytrente brigadene satt i sving. Man kan jo anta at spregningen av dammen har jgort at UKR har endret planer.

5 Likes

Vel. At Ukraina ikke akkurat stormer frem er forventet så lenge ikke offensiven har vært koblet mot strategiske angrep.

Det vi har sett i sør de siste dagene er en endring. De tar ut helikoptere, granatlager, broer osv.

Jeg forventer å se en forskjell i sør ila. et par uker.

5 Likes

Her har vi allerede tre svar og noen med passe dårlige tilslørt arroganse mens dere linker til hundrevis av anonyme twitterkontoer selv, og kaller det faktabasert.

Hva med han her da? Tror du kjenner navnet. Zelensky.

Sitat: « Ukraine’s President Zelensky, on Wednesday, June 21, admitted that Ukraine’s progress on the battlefield has been slower than desired in its offensive against Russia. Sitat slutt.

Hva tror du han kan si? Kan han snakke som meg, eller tror du han holder seg til politikerspråk? Kan han si «det går til sat@ns forbanna hel…e, eller pakkes det inn i «det går litt saktere enn forventet?? Akkurat som kontrollkomiteenes «sterkt kritikkverdig». Bare pjatt politikerspråk…
Link til intervju nederst.

Så kommentaren over av Evilfreud er grei? Hvor er den tonen ikke selvgod? Dette er måten det svares på når man ikke hiver seg på bølgen, og samler seg med de andre rundt et bilde av et hull i veien, og jubler og prøver å overgå hverandre i at «nå vinnes krigen».
Spar meg. Hvor lang tid brukte russerne på å erstatte et helt brospenn på krimbroa, som faktisk falt i havet? En uke? 10 dager?

Det evinnelige snakket om 4 brigader, og mange i bakhånd. Ja, det er mange i bakhånd, men hva tror dere skjer når det ryker en bataljon blant de 4 brigadene som brukes? Jo, en ny hentes fra reservene.
Hva betyr det? At de store reservene tappes. Men neida, fire brigader, fire brigader…

Det er frustrerende, men kanskje mest skremmende at twitter er fasit, og å mene at det «ikke helt etter boka» er propaganda, mens alle som prøver å si noe annet, trolles.

Med andre ord:
Ønsker jeg at deler av porteføljen min skal gå 10.000% om dagen? Helt klart.
Tror jeg det skjer? Overhodet ikke. Ikke engang litt.

Vis meg et kart med progresjon siste 7 dager. Altså, det nyeste kartet du finner (helst fra idag selvsagt), og tilsvarende for 7 dager siden pluss minus. Pek og forklar progresjonen. Lat som jeg er 5 år gammel.

Eller er det akkurat det som du selv skriver, et ønske?

Jeg tror det er to forhold vi må ha klart for oss:

For det første har Ukraina en høy grad av informasjonsblackout på sørfronten. Det betyr at mesteparten av informasjonen vi får, kommer fra russiske kilder.

Det andre vi bør se på, er ukrainernes modus operandi. Når de ikke har mulighet for overraskelse, kjører de et jevnt trykk for å bryte ned russernes kapasiteter. De kjører ikke hardt på før russerne ikke klarer å forsyne eller oppretholde et frontavsnitt.

Mediebildet og artiklene du henviser til, er nærmest identiske til de vi så under offensiven i Kherson. I ettertid ser vi at tapstallene ikke var i nærheten av det russiske kilder gav inntrykk av. Det strategiske bildet er også svært likt, men i en mye større skala.

Russland har åpenbart betydelige ressurser, så det tar tid å bryte ned disse. Vi bør derfor ikke forvente snarlige dramatiske gjennombrudd. Ukraina isolerer nå sørfronten logistisk sett, så de trenger bare å holde et tilstrekkelig press på russerne til at de bruker mer enn de klarer å etterfylle. Over tid er Russerne dømt til å tape dette området. Begge parter vet det, og ukrainerne må kalibrere trykket for å holde prosessen gående.

I øst er det også betydelig aktivitet, men det går i større grad ut på å binde opp motpartens styrker. Her slipper ukrainerne flere videoer, slik at det innenrikspolitiske trykket på russiske beslutningstakere holdes så høyt at de ikke kan gjøre taktiske retretter og frigjøre tropper fra dette frontavsninttet.

19 Likes

Definitivt mye ønsketenkning hva gjelder denne krigen, på alle sider av spekteret. Det er litt uunngåelig også da, gitt at det er få/ingen kilder uten “skin in the game”.

Når det gjelder progresjon på kartet er denne siden ganske nyttig: DeepStateMAP | Map of the war in Ukraine Her kan man også legge inn forsvarslinjene til Russland, og man får en god oversikt.

3 Likes

I dette stadiet av offensiven er ikke framgang på kartet det viktigste. Det som gjelder, er hvem som bryter ned motstanderens kapasitet raskerst. Her er det åpenbart at ukrainske angrep mot infrastruktur og lagre er langt mer effektiv enn russernes angrep. Dette er en av de få gode parameterne vi har til å vurdere hvem som har framgang på dette stadiet. Russerne mangler ganske enkelt infomrasjon og presisjon til å arbeide i bakrommet. De kan bare arbeide på fronten.

8 Likes

Hvorvidt dette er åpenbart avhenger vel bare av hvilke twitter-eller telegram kontoer man følger? Eller finnes det noen “objektiv” kilde som måler dette? Oryx er vel en ting, men den måler vel ikke alt.

Angrep på logistikk er enkelt målbar. På ukrainsk side av fronten i sør, kan du ta tog til alle byene i området. På russisk side av fronten kan du ikke ta tog til noen byer.

Tog er enda mer avgjørende for logistikken til russerne enn den er for ukrainerne, som har en nærmes uendelig tilgang på kjøretøy.

Edit: I tillegg kjenner jeg folk som bor nær fronten i sør. De har ingen problemer med å kjøre inn humanitære sendinger. Veier og broer er stort sett intakte.

6 Likes

Ja. Men, det er et av poengene. De klarer ikke det. La oss si begge parter er jevne på droner (selv om jeg ser en klar overvekt av videoer fra russisk side). Artilleri er russerne i 7:1 mener jeg ha lest en plass. Legg på miner, stridsvognhinder kh52 og fly, så sier jo Zelensky selv at det går ikke like fort som tenkt.
Mao, planen var «høsten ‘22 2.0». Det betyr treningen, utstyret, oppsettet, etterforsyning er planlagt for hurtig fremrykk. Når det skjærer seg helt (for det har det gjort, enten man liker det eller ikke), så må alt omjusteres. Derav nevnte pause for et par dager siden. Når man har momentum som hovedingrediens i planen, og den fjernes, hva da?

Hvorfor det? De etterforsynte donbass uten forsyningslinje krim - donbass by/teig. Ingenting i veien for å kjøre samme vei, via Mariopol så NV. Mulig det ikke går jernbane der, men når den siste uka har stått om en landsby med 20 hus, som skifter hender tre ganger i døgnet, så kommer forsyningene tidsnok. Det er begrenset med mannskap og utstyr i en såå liten isolert plass.

Ingen nevner russernes fremrykking i nord av kupayansk. De nærmer seg byen fra nord. Tatt like mye område på to dager, som ukraina på 18, i detbsøndre området. Dét er fremrykking der oppe, i sør er det (for min del) en fiasko for ukraina.

(Mye tekst, stopper her. Godt innlegg, takk)

Hvis du faktisk leser tråden så er det du lurer på allerede besvart og diskutert. Zelensky utalelsen også.

1 Like

Det meldes om et mekanisert gjennombrudd i sør. Robozyne

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1671951968510640141?s=20

4 Likes

Dette er åpenbart fordi? Ser da både forsyninger, kommandoplasser og lagre som ryker jevnlig bak Ukrainas linjer også. Russerne startet sin krigsøkonomi for lenge siden, fabrikkene jobber 24/7. De kan opprettholde 50k artilleri avfyringer i døgnet, mens Jens sa nato er tomme for et par dager siden.

Usikker på om det går å legge inn video her.

Det finnes ingen kilder eller beviser på at det stemmer. Kan du komme med noe som delvis bekrefter det?

3 Likes

Hva er dette slags tull? Uten en fungerende jernbane, har ikke russerne kapasitet til etterforsyning. Forholdstallet på atrilleri aner jeg ikke hvor du har hentet fra. NASA sine skogbrannkart tyder i alle fall ikke på noe overtak fra russisk side i sør.

Når det gjelder forsyningslinjer, så anbefaler jeg at du setter deg inn i jernbanenettet. Donbass, forsynes med linjer østover, og har ingen ting med Krim å gjøre. Jeg tar gjerne en diskusjon om logistikk, men dette er jo bare usammenhengende tull.

6 Likes