Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Prøv google.com

Venter fortsatt på kartet jeg ba deg vise meg.

Googla, finner bare linker på at ruserene skyter mindre artilleri.

Dette bekreftes av FLIR satelitter som viser brann.

7 Likes

Ufint språk. Før ufint språk, les teksten. Jeg kan selv tydelig lese «mulig at det ikke går jernbane der». Jeg skrev det selv.

Hvor ser du dette?
Jeg ser at russerne hevder at de har truffet slikt, hver gang de treffer et sykehus eller en barnehage. Tapstallene på høyere offiserer er en tydelig indikasjon på at russerne ikke tar ut komandoposter langt bak linjene.

5 Likes

Beklager språkbruken. Jeg står imidlertid fast ved at du bør sette deg inn i jernbanelogistikken før du serverer påstander som netopp baserer seg på fungerende jernbanelogistikk. Ellers blir diskusjoen absurd.

3 Likes

Video i hovedsak på telegram da. Ukrainske kanaler viser jo selvsagt mindre av dette, men det dukker opp video fra sivile som «slipper igjennom».
Russiske kanaler viser enormt mye mer enn ukrainerne. Noe av grunnen er opsec selvsagt, men også for å dempe negative nyheter, som alle gjør.

Null stress :+1:
Poenget videre etter den setningen, var at offensiven er ikke tilstede, og kampene de siste dagene/uka dreier seg om én landsby med noen få hus. Det er ikke full bredde, på linje fremrykk.
Da bruker også russeren mindre forsyninger som kan fraktes på vei. At de ikke har noe der fremme er jo absurd å tro.

Vedlagt bilde av landsbyen, som skifter flere ganger daglig omtrent. Man ser veien ukraina trenger går rett igjennom. Zoom inn for navnet.

Da vet du også hvor lite nytt og mye resirkulert som har gått der de siste ukene.
Russerene har svært lite å skryte om fortiden.

3 Likes

Det er mange videoer på Telegram som sies å vise noe, som i praksis viser noe annet. Et klassisk eksempel er videoen som ble sakt å vise høsting av organer fra barn. Den var fra kirurger som forsøkte å redde skadde barn etter et russisk flyangrep i Syria.

Falsk kontekst er en av grunnene til at jeg legger lite vakt på videoer fra begge parter. Hvor broer og annen infrastruktur blir sprengt, er imidlertid enkelt å verifisere. Derfor er det mye enklere å vurdere det strategiske bildet, enn det taktiske.

7 Likes

FYI.
Full frontalangrep fra alle fronter på meg her nå. Men ikke uventet, og sover like godt av den grunn.
Men blir for mye stress å svare én og én hele veien nedover her nå.
Chill pill guys :+1:

Helt klart. Men, en drone video med tilhørende bilde fra sat/google what ever, som geolokasjon, øker sjansen for sant vs usant.

Dette er en fundamental misforståelse fra din side.
For det første tok Kherson offensiven 2-3 måneder, hvorfor trur du at denne nye offensiven skal gi store resultater på få uker? Alle seriøse analytikere har sagt at dagens offensiv er en enda vanskeligere operasjon der de angriper mer befestede linjer som har mye enklere forsyningslinjer enn Kherson hadde. Dagens nye offensiv kommer til å ta mange måneder så det er alt for tidlig å begynne kaste en dom over noe som nettopp har startet.

Med tanke på å prøve å vurdere status i dag så er det nesten umulig fordi man vet ikke hvor store tap ukrainerne tar og man vet strengt tatt ikke hva tapene til Russland er heller. Man må gi dette noen måneder for å utspille seg. En ting du har rett i er at enkelte i tråden her bagatelliserer alt russerne gjør, spør man ukrainerne på fronten så hører man aldri den samme bagatelliseringen.

9 Likes

Utmerket eksempel på psyops av høy klasse når anonyme mediakilder hos Ukrainas allierte bekrefter det hærledelsen til Putin melder fra fronten, for de kan jo ikke begge ta feil.

2 Likes

Nja. Da er det like mye vestlige generaler som har misforstått mer enn meg, som kun hadde grad X.
Husker ikke i farten navnet, men en (x?) general sa for kun få dager siden at krim iløpet av sommeren. Det er høyst to mnd til.

Jeg er ikke nødvendigvis heelt uenig med deg, men de sier jo senest i vedlagt artikkel isted, at forsvaret var mye bedre enn tenkt.
Ser man på de tilbakekalte områdene i kharkov, og deler det på to måneder, så gikk det fort. Det var forventet en «full retrett» fra russerne, med «overlegent vestlig utstyr». Det er for sent å komme nå å si nei nei, stemmer ikke. Mange høye mørke intervjuobjekter gjennom våren som sa det jeg skrev nå.

Men igjen, hører hva du sier :+1:

2 Likes

Når de diskuterer mulige kompromiss og erstatninger (riktignok ufrivillige) til Ukraina, så kan det vel ikke gå helt strålende sett fra ruzzisk side???


Og setningen med at de har jo vannklosett er jo kostelig….

12 Likes

En siste før kvelden, som jeg selv mener blir et godt eksempel på at feilinformasjonen er skyhøy, og nei ikke bare fra én side.

Jeg så en anonym twitter høyere opp i tråden som sa ukrainsk etterretning har hørt NPP skal sprenges.
Det er forsterket og videresendt som en øyeblikkelig sannhet, helt ribbet for «modifikasjoner».

Men hvis man leser hva iaea skriver (som antagelig er en mer nøytral part enn ukrainsk etterretning) så skrev de igår:

«The IAEA is aware of reports of mines having been placed near the cooling pond. No mines were observed at the site during the Director General’s visit, including the cooling pond. However, the IAEA is aware of previous placement of mines outside the plant perimeter, which the Agency has previously reported, and also at particular places inside - which security personnel at the plant explained were for defensive purposes. “Our assessment of those particular placements was that while the presence of any explosive device is not in line with safety standards, the main safety functions of the facility would not be significantly affected. We are following the issue with great attention,” Director General Grossi said.»

https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/update-167-iaea-director-general-statement-on-situation-in-ukraine

1 Like

Dette er da meddelt av zelensky også? At ukrainsk etterretning og IAEA har tilgang på ulik info er vel ikke så usannsynlig? Jeg kan være enig i at pro-ukrainsk slagside kan bli temmelig krampaktig her, så jeg leser ikke så mye her lenger, men synes samtidig du svartmaler litt og trekker konklusjoner om motoffensiven altfor raskt. Girkin og prigozhin er jo mye mer optimistisk på vegne av ukraina enn det du er.

10 Likes

Dette er ikke en anonym twitter. Det er Zelensky og ukrainsk etterretning som sier det, og de har god track record på etterrettelighet.

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1671805650106474497

5 Likes

Å da så, minene i atomkraftverket er bare for defensive formål? Blir det litt som en gal mann på et fly med bombebelte rundt livet som truer med å blåse alt til himmels. Veldig beroliget - NOT.

7 Likes

Når det gjelder artilleri så har russerne et kvantitativ overtall.

Hvilket nødvendigvis ikke betyr at de har noe overtak pga det:

  • ruzkienes artilleri er mye mindre presist
  • de må skyte mye mer granater med flere rør for å oppnå noe som ligner ukrainernes resultater (noe det ikke gjør)
  • økt skuddrate pr kanon betyr raskere slitasje i rørene=> de må skyte enda mer => enda mer slitasje.
    -ruzkiene har plenty med granater. Mye av dette er dog veldig gammelt, noe som øker andel blindgjengere. Hvilket betyr flere skudd og enda mer løpslitasje
  • slitasjen medfører hyppigere skifte av løp på kanonene. Men ruzkiene sliter både med denne produksjonen samt at logistikken til fronten er og blir dårligere.
  • slitasjen kan medføre løpsprening, hvilket betyr ødelagt kanon.
  • ukrainerne er overlegne på “counter-artillery”. Altså taper ruzkiene mye mer utstyr enn motparten.

Stopper logistikken fra Krim så vil ruzkiene raskt få problemer siden de er totalt avhengig av enorme mengder artilleri både i angrep og forsvar. Da må de basere seg på noen ok helikoptre, mange men dårlige stridsvogner og infanteri som må akseptere at de blir kjøttfarse.

Det er mao bare å håpe at ukrainerne smadrer de nødvendigste bruene og toglinjene asap.

Edit: samt enorme minefelt og lag med skyttergraver.

9 Likes