Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hmm? Vises ikke på kartet til deepstatemap.live

2 Likes

Fin illustrasjon på hvor mye lengre forsyningslinjen ble for Russland. Lang nok til at de begynner å frakte om via Mariupol eller Berdiyansk? Dette er steder Ukraina kan nå med delvis med Himars og helt med storm Shadow eller GLSDB.

Greit å vite også er jo at Ukraina sprengte et russisk ammolagre som tok seks timer å sprenge ferdig. Hvor mange titusener eller hundretusener med 152mm runder var det. Russland kan heller ikke opprette et nytt slik lager innen ca 250km av kampsonen, innenfor Ukraina sine grenser. Nærmeste et vel da rostov-on-don…

https://twitter.com/kvistp/status/1671923051301158940

7 Likes

Tenker at Russland føler seg litt presset når de går til det steget å flytte atomvåpen til Belarus.

The first nuclear warheads were delivered to the territory of Belarus. But only the first ones, the first part. But we will do this job completely by the end of the summer or by the end of the year
-Putin

The Russian leader said the deployment of the warheads – the first outside Russia since the fall of the Soviet Union – was intended as a warning to the West about arming and supporting Ukraine. The West, he said, was doing everything it could to inflict a strategic defeat on Russia in Ukraine.

Om Ukraina sliter så mye med offensiven som det blir sagt over her, hvorfor flytter man da atomvåpen nærmere fronten/Kyiv i det hele tatt? Man føler seg vel trygg på seier, eller?

5 Likes

Zelensky sa vel " slower than desired". Selvsagt har både han og mange her inne ønsket at det gikk fortere men det betyr jo ikke at ting har skjært seg helt. Jeg tror ikke det er planlagt kun for hurtig fremrykking, jeg tror dette er en av scanarioene man planla for.
Som Zlensky sa:
“Whatever some might want, including attempts to pressure us, with all due respect, we will advance on the battlefield the way we deem best,”

En av de tingene jeg reagerer på er at du tillegger alle meningsmotstandere en forventing om at dette kom til å gå veldig raskt. Ja vi er mange som har hatt en hurtig fremrykning som ønskescenario men det betyr da ikke at det er det som er det scnarioet man har hatt som høyest sannsynlig.
Ja det går ganske sakte men i mine øyne går det tross alt riktig vei.

@Christian jeg tror/misstenker kartet @Stockwolf sikter til er fra denne Youtube kanalen:
https://www.youtube.com/@hsmapping9421

12 Likes

De siste ti meldingene dine var mye bedre enn det første du skrev i kveld. Jeg er ikke enig i så mange av påstandene dine, men jeg setter pris på at du har fremprovosert bedre begrunnelser fra de du sier imot og slik skapt litt mer debatt her.

5 Likes

Er det bekreftet at broen er ukjørbar?

Noen som har noe formening om hva som skjer når/hvis russerne sprenger atomkraftverket?
Kommer Nato til å blande seg inn mer aktivt i krigen eller blir det hardere sanksjoner? Blir vi påvirket her til lands eller vil det stort sett være området rundt kraftverket som blir påvirket?

2 Likes

På samme måte som vi fikk radioaktive skyer hit etter chernobyl vil vi også bli rammet.

NATO har vel sagt det er atomkrig scenario å sprenge kraftverket.

6 Likes

Det er ingen garanti for at vinden vil stå rett i vår retning denne gangen, og strålingsberedskapen er i hvert fall i teorien mye bedre i dag. Men det kan fort ha alvorlig effekt på landbruket, uansett hvor forberedt vi er.

Signaler som avskrekker Russland fra å faktisk gjøre noe slikt er viktig. Sprengningen av demningen viser at de er villige til å trå langt over det akseptable om de ikke tror noen kan stoppe dem.

8 Likes

Den er definitivt kjørbar. Men det kan jo komme mer. Men den er stengt for vanlig trafikk inntil videre mens de vurderer skadene.

Er den? Jeg har ikke sett alt av bilder, men det du viser der er ikke treffpunktet for et missil. Forrige gang Ukraina drev på med broer, så gikk det an å kjøre lettere kjøretøy, så type 5t?

Zelensky har sagt flere ting om motoffensiven. Ser @Stockwolf tok det negative han sa til hjertet. Hva med det positive:

“The counteroffensive of the AFU will take place in the same way as in fall 2022,” Zelenskyi said.

“We had appropriate counteroffensive actions and it seemed that this was a slow process. But then, everyone saw how we rapidly began to move forward. The same will happen again.”

https://twitter.com/NOELreports/status/1671906362840760321

6 Likes

Ikke en ny video, vi så også bilder som viste bærebjelken eller hva det heter på andre siden var det bare litt armeringsjern igjen av, jeg ville ikke vurdert å kjøre på den om ikke noen holdt en pistol mot meg, noe de gjerne gjør med sjåførene der. :man_shrugging:

Edit, ny video.

Denne var også litt artig.

6 Likes

Så det var ikke GLSDB allikevel?

Jepp, den drageren der er gåen :grinning_face_with_smiling_eyes: men spørs hvor mange dragere det er per kjørebane.

Dette med (påstådda) atomvåpen til Belaruz er nok mest før at binde opp Belaruz til ryzzland. Også en del i den inrikiska propagandan.

4 Likes

Crimean Transport Minister Nikolai Lukashenko said that the full restoration of the Chongarsky bridge, which connects Crimea and Kherson region and was damaged by a missile attack on the night of June 22, will take several weeks.

“It will take at most a few weeks,” the official said. “Because you need to order the appropriate materials.”

Earlier, Acting Governor of the Kherson region Volodymyr Saldo said that the bridge could be restored very quickly. “As a civil engineer, I can see that it’s been here for several days,” the official said.

2 Likes

Ligner ikke på GLSDB som jeg tippet det var i hvert fall.
Her er den andre drageren, vil tro det er 2? Spørs om den andre broen kan brukes også, den har visst hvert ute av drift i noen år.

Enig, jeg ville ha kjørt rundt hullet, ikke oppi, hvilket man tydelig ser av hjulsporene at de lokale velger å gjøre.

1 Like

Full panikk på russiske telegram grupper. Ukraina rykker videre fremover.

14 Likes

Enda en bro sprengt

10 Likes

Som en liten oppfølging av gårsdagens diskusjoner om hvordan det går på slagmarken var Tweeten nederst hyggelig lesning (så får man velge hva man tror på selvsagt):

:ukraine:

12 Likes