Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Så lenge som noen kjøper deras olje og gass. Hvis det opphører så blir det vanskelig på sikt sikt med dagens krigføring. men fortsette krige kan man gjøre lenge. Bygge enkle missiler og sende inn koster ikke så mye. Og soldater med varsin AK47 koster ikke mye det heller. Det trenger ikke å vare storskaligt krig, men så lenge det pågår har Ukraina problem att bygge seg opp med nye industrier etc.

Allerede januar 2022 måtte man bestille tid minst 1 måned før i bank om man skulle kjøpe euro og dollar.

Så Russland har gjort det de kan for å sørge for at de klarer seg lengst mulig.

1 Like

Hvor selvgående er russland? Hva trenger de fra andre land f.eks? De har jo enormt med ressurser der, olje, gass osv.

1 Like

Mye råvarer, lite ferdigvarer.

Kina har fylt inn mye av tomrommet som ble skapt når vestlige selskaper trakk seg ut.

1 Like

Trenger og trenger… Det beror på hvilken standard de vil ha. Ryzzland har allerede lav standard på veldigt mye, jfr “Vesten”. I princip kan de kjøpe alt de trenger fra Kina eller fra noe annet sted via andre land. En del produkter kan ta lang tid at få frem, og bli dyrt.
En ting som de allerede har problem med en elmotorer før tog. Mye av det de har er designet av Siemens, som ikek lengre gjør affærer med ryzzland. Så deler må lages nytt, med reverse engineering. Kina kan hjelpe og i viss mån Iran. Men alt tar lang tid og blir dyrt. Og som det er nå går alle resurser til Kriget og mange av de som skule kunne hjelpe til med denne typ av jobb har helt enkelt flyttet noe annet sted.

5 Likes

De er såpass selvgående at de jobber hardt med å få importert vestlige varer via tredjeland og lykkes dessverre sånn passe bra med det. Hadde sanksjonene vært helt vanntette, så hadde de faktisk manglet mye komponenter som de bruker i f.eks. missilene sine (og jeg gjetter i de nyere flyene sine).

Ta tanks f.eks., her brukte de siktemidler levert fra vesten. Nå har faktisk sanksjonene fungert der, så de T-72 tanksene de nå refurber har en enklere standard enn de som ble levert før krigen.

4 Likes

https://www.reuters.com/world/iran-sends-russia-hundreds-ballistic-missiles-sources-say-2024-02-21/

Iran’s provision of around 400 missiles includes many from the Fateh-110. This road-mobile missile is capable of striking targets at a distance of between 300 and 700 km.

På samme tid i den frie verden:

“I just came here from a meeting with Secretary Blinken,” Kuleba told a small group of reporters in Munich on Saturday. “I spent a very good part of the time arguing in favor of ATACMS,” he said, explaining that Ukraine needs the version of the missile that can fly 300 kilometers.

9 Likes

https://x.com/intermarium24/status/1760404876067021134?s=46&t=guT9cWBoo4_8sMl3ltoVHQ

Biden skal altså ha kjempet gjennom en bill i kongressen på 33 milliarder dollar i støtte til Ukraina i 2022, og latt være å bruke bruke de? Dette er ting som jeg gjerne ser at du dokumenterer, men jeg siden jeg erkjenner at det nok ikke kommer til å skje så vil jeg vise til det jeg finner av fakta rundt dette, siden du ikke selv ville legge ut kildereferanser, men heller oppfordre meg til å gjøre googelsøk.

Påstanden din om at Biden lot lend lease løpe ut på tid finner jeg ingen som bekrefter, så den er i beste fall usann slik jeg ser den, men er åpen for å skifte mening om den kan bekreftes av troverdige kilder.

Lend lease er en avtale som regulerer hvordan en mottaker av støtte under dette programmet forplikter seg til å returnere eller erstatte militært materiell fysisk eller økonomisk. Det er ikke en blanco sjekk til Biden. Det følger logisk av oversettelsen “Lend Lease”.

"The White House said the new $33 billion spending plan would include more than $20 billion in new weaponry and military assistance, and $8.5 billion in economic aid for Ukraine. The White House said the remaining funds would be used for food production assistance, to allow use of the Defense Production Act to expand domestic production of other items disrupted by the conflict, and to support sanctions enforcement.

Biden’s proposal is for more than twice the $13.6 billion that Congress previously authorized, a total that now has been mostly exhausted with arms shipments to Ukraine in recent weeks. Biden Seeks $33 Billion in New Ukraine Aid (voanews.com)

Fra kongressens bibliotek: U.S. Security Assistance to Ukraine

Fra Wikipedia: Ukraine Democracy Defense Lend-Lease Act of 2022

Leser du ikke linkene du selv legger ut?!

" Ukrainian diplomats worked hard to extend the Lend-Lease program beyond September 2023, but it expired on September 30.[2] As of October 1, 2023, the act has been terminated since the fiscal year of 2023 has been over, without any use of Lend-Lease.[3]"

6 Likes

Kan se ut som Ukraina har tapt en Patriot launcher. Er noe film på nett som plausibelt viser at en blir tatt ut.

Men etter alle flyene de har tatt ut skjønner jeg klappjakten på den.

Ja, jeg leser de, og jeg forstår de!

Avtalen var tidsbegrenset iht. det Kongressen godkjente. Biden har ingen fullmakter til å forlenge avtalen. Det må en ny avtale på plass, som Kongressen så skal godkjenne!

Hvordan vil du tolke Kongressens vilje etter oktober 2023 til å godkjenne en ny avtale om støtte til Ukraina. Hvem har flertallet i Kongressen, og hvem er det som dikterer hva de republikanske medlemmene skal stemme for og i mot?

Hvem er det som sier at en avtale om støtte til Ukraina vil være “dead on arival”?

1 Like

Jeg tror ikke at du leser det jeg skriver heller:

Biden valgte å ikke benytte seg av pengene mens de var tilgjengelig.

Jeg har ikke forsvart den hårreisende oppførselen til GOP.

2 Likes

Nytter ikke å diskutere med han der.

1 Like

Interessant, men ikke oppløftende, lesning.

3 Likes

Ok, det må du gjerne tro, men prøv i det miste å forstå konseptet Lend-Lease, som ble etablert under WWII. Ingen land fikk våpen og utstyr gratis. Som en skribent kommenterte tidligere så var det vel bare for inntil nylig at GB hadde gjort opp gjelden sin til USA.

At Biden får Kongressen med på et program under Lend-Lease til 33 milliarder dollar betyr ikke det samme som at Biden han blankofullmakt til å donere våpen for 33 milliarder ut fra eget forgodtbefinnende. Dette er økonomiske midler som blir gjort tilgjengelig når Ukraina ber om de. De er ikke knyttet opp til spesifikke våpensystemer, og det følger som sagt av avtalen at dette ikke er gratis, og at Ukraina ikke selv kan velge hvilke våpen de skal motta.

Sarkasme eller kapitulasjon? Fra spøk til alvor; vi er alle enig i om hvor veien fremover må gå uten den støtten fra USA vi anser som være høyst nødvendig i nær fremtid. På mellomlang sikt så må vi i Europa være i stand til å gire opp, og det begynner å haste.

Selv er jeg der at vi må legge alle planer for en forsvarsallianse her hjemme uten USA som deltager. Peace out!

2 Likes

De som vil at Ukraina skal vinne 72% og 54% som vil sende våpen til Ukraina. Hva tenker de 18%-ene i mellom på. :crazy_face:

https://twitter.com/Faytuks/status/1760741816834695335

3 Likes

Uavhengig velger som tenkte: hvorfor kjøpe jeg Tesla.

1 Like

https://x.com/WarNewsPL1/status/1760738933871398979?s=20

Flere har postet denne, skal være Mig29 på vei mot Ukraina ( filmen er tatt i polen).

4 Likes