Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Typisk nothingburger om man spør menigheten.

Prosecutors say the informant who allegedly lied to the FBI about the Hunter Biden case was in contact with Russia intelligence officials.

1 Like

Her treffer du godt, og desverre så senker det kvaliteten. At lend Lease utgikk uten bruk er ikke noe hemmelig, eller noe det er disputt rundt. Alle vet det. Og dokumentasjonen er at det ikke finnes dato på at den er brukt. ( vilkårene for lend lease er også offentlige så alle vet den er utgått).


Andrew Perpetua


@AndrewPerpetua

·

3h

Isn’t it weird how the congressmen who are against giving aid to ukraine are the same congressmen who just got caught working with an informant who worked with the fsb?

image

10 Likes

Altså, jeg mener at disse ikke jobber for Russland, men blir påvirket av Russland sin påvirkningskampanje. Halve slaget skjer jo der. Problemet for dem er jo at slikt blir avslørt til slutt, når ting trekker ut i tid. Slik som her. Sånn sett, så lurer jeg på om USA kommer til å gjøre en skikkelig U-sving i løpet av 2024. USA liker ikke å bli latterliggjort av russiske agenter.

4 Likes

De Ruzzerjævla holder på som f…og har lurt en hel haug rundtomkring i Europa/USA i honningfeller og diverse andre feller. Det er jeg helt sikker på.

10 Likes

Det finnes helt rimelige forklaringer på at Biden ikke kan bruke mer penger fra PDA. Han står over en kongress der flertallets insentiv er å jobbe mot nasjonens interesser (får vel en shutdown straks også), og for enkelte medlemmer også å fremme russiske interesser (stadig mer åpenlyst). Opposisjonen skaper muligheter for å prøve USA på alle fronter. Da er det kanskje greit å ha bufferkontoen i behold.

Det er nå bare en håndfull eller to med republikanske politikere som er uttalt for å forsvare vestlige interesser, inkludert europeisk sikkerhet. De blir færre og færre og tilsynelatende sitter ingen av dem i kongressen.

Dette standpunktet mange har der man for all del ikke støtter Trump, men gjentar all kritikk mot Biden forstår jeg like lite som muslimer som ikke får seg til å stemme Biden pga. Palestina. Biden er Europas eneste håp i det amerikanske valget.

8 Likes

Det er et godt poeng. Problemet her er at det er mange nok tilsynelatende voksne folk i høye stillinger, ikke minst i representantenes hus, som er så langt nede i kaninhullet med Qanon og andre konspirasjonsteorier at de ikke er mulige å få opp igjen på annen måte enn med innleggelse og avprogrammering. Det er ikke slik at de plutselig våkner opp en morgen og sier “oi, jeg har latt meg lure av the evil red russians hele tiden!”

9 Likes

Når opinionen i USA også er der at de tenker at manglende støtte kommer pga russisk påvirkning gjennom agenter, så tenker jeg at støtten til Ukraina vil gå opp igjen.

Det er dog ett problem her og det er USA sin manglende vilje til å støtte Ukraina til å vinne krigen. Ikke “så lenge det tar” eller whatever vag respons de har gitt hittil.

Det støtteprogrammet som ligger på bordet og har blitt stemt ned består til en stor grad i ting som skal styrke det amerikanske forsvaret, ikke nødvendigvis å få rett type våpen og ammo til Ukraina.

Mao, ikke bare må støtte USA gir økes, men de må også ende opp med å støtte Ukraina med det mest kostnadseffektive våpnene.

For å vinne en bakkekrig, så må du “local air superiority” (ikke nødvendig med supremacy). Dvs at du har såpass kontroll over luftrommet at fienden vil ta uproporsjonalt store tap ved å bruke luftvåpenet sitt. Dette sa i hvertfall den nå avgåtte forsvarssjefen til Ukraina og jeg tror vi kan ta han på ordet.

Det er to felter de trenger “local air superiority” på: droner og fly/helikoptere.

For droner, så tenker jeg man ender opp med å enten trenge bakkesystemer som klarer å skyte dem ned, evt droner som kan ta dem ned. Sistnevnte tenker jeg må være den løsningen som enklest lar seg skalere opp. Evt en kombo av de to.

Har Ukraina samtidig satt det russiske luftvåpenet ut av spillet via patriot/F-16, så er det faktisk mulig å rykke framover med pansrede styrker. Russland har da igjen RPG-er og artilleri, men det vil ikke være nok.

Beste sjansen til luftherredømme er Meteor missilet med 200km+ rekkevidde (sett noen nevne 300 km), men det er enda ikke satt til å fungere med F-16. Hvis det kan komme på plass, så snakker vi. Missilet er europeisk, så tenker at det finnes muligheter her. AIM-120D med 160 km rekkevidde er også et alternativ, men avhenger vel mer av USA.

7 Likes

Det kan vel ikke være en veldig lur valgkampstrategi fra Trump å sette kjepper i hjulene for Ukraina støtte når 73 % av befolkningen er for støtte til Ukraina.

5 Likes

Det var en undersøkelse på hva velgerne syntes om måten ting blir håndtert på i senatet/kongressen og om de syntes det var dysfunksjonelt. Det syntes folk og noe sånt som 70% syntes rep fucket det til mest vs 45% for dem. Dvs at mange uavhengige og rep-velgere må ha kritisert sine “egne”. Trump står jo helt klart på siden av de rep som fucker til ting mest, så jeg lurer på om de skyter seg litt vel mye i foten.

2 Likes

Russland truet med og skyte ned et Fransk fly over Svartehavet i internasjonalt farevann ? Er på tide at Nato viser de hvor skapet skal stå.

7 Likes

Siste setningen (min utheving) som jeg fant mest interessant her:

Forsvarsminister Sébastien Lecornu mener Russland er i ferd med å vende tilbake til en «spesielt aggressiv» holdning som minner om det tidligere Sovjetunionens oppførsel under den kalde krigen.

– For en måned siden, for å gi dere et helt konkret eksempel, truet et russisk flykontrollsystem med å skyte ned franske fly i Svartehavet da vi befant oss i en fri internasjonal sone, sier han til radiokanalen RTL.

Han mener Russlands økende aggressivitet skyldes at de har vanskeligheter på slagmarken i Ukraina.

Teoretisk sett, så kunne NATO ha feedet de kommende ukrainske F-16 fly med måldata som så fyrte av AIM-120D eller Meteor missiler for å ta ned russiske fly over Krim og Zapohrizhizha.

Det er ikke uten grunn til at Russland fyrer seg opp her, for om de ikke gir Ukraina real time måldata, så gir de dem nok info om hva russiske fly driver på med som gjør at de vet akkurat når de skal skru på radarer osv.

4 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1760282591628779651

image

Mye av støtten kom til Ukraina etter Butchja massakren kom fram i lyset. Tenker dette er viktig for videre støtte til Ukraina.

6 Likes

Symbolsk og flott og sånt, men jeg vil heller se bilder av massive ammunisjonsfabrikker som blir reist over hele Europa. Det hadde vært noe det. Det hadde vist ryggrad.

9 Likes

Det er vel en liten sak i USA. Ukraina er langt unnan og de fleste stemme på noen som betyr noe før dem selv og i en del fall det egne landet. Ukraina ses nok av mange Trump-velgere som et europeiskt problem. Det mer langtgående konsekvensene er det nok få Trump-velgere som begriper noe av og av det som gjør det er det enn færre som bryr seg.

2 Likes

Men hva er det som gjør at USA snur og sender massivt med ammo til Ukraina og bygger opp egne ammo-fabrikker? Jeg vil påstå det er opinionen i USA som kan gjøre noe med tanke på hvordan politikerne der holder på nå. For begynner grasroten i USA å røre på seg i denne forbindelse, så skjer det ting relativt kjapt.

2 Likes

Det er vel snarest motsatt. Ryzzene har fremgang og veit at vesten, i dette fall Frankrike, aldrig skulle våge gjøre noe konkret hvis ryzzland skyer ned et fly. Så ryzzland kan gjøre hva de vill, og dette beteende kommer det at bli alt mer av.

Hadde alt gått tipp-topp for Russland i Ukraina, så hadde de gitt faen i det franske flyet. Det franske flyet gir selvsagt info til Ukraina og Russland sin posisjon i Svartehavet og Krim er derfor et problem for Russland.

4 Likes

Syke greier

5 Likes

Sentralbanken fastsatte nylig renten til 16 prosent. Inflasjonen i 2023 var et sted mellom 7 og 7,5 prosent ifølge den russiske sentralbanken.

Russland har også diverse kapitalkontroll osv. Dette er ikke noe man trenger når ting går bra :stuck_out_tongue:

2 Likes