Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Essensen er jo at pr nå så blokkerer begge partiene.

Så fasit er at Ukraina ikke får den hjelpen de trenger eller kunne hatt.

Jeg ser at noen demokrater er igang med et iniativ for å få ting gjennom kongressen, så håper det lykkes. For administrasjonen gjør alt de kan for å ikke hjelpe pr nå.

2 Likes

Biden: “Today, I am announcing more than 500 new sanctions against Russia for its ongoing war of conquest on Ukraine and for the death of Navalny.”

“We are also imposing new export restrictions on nearly 100 entities for providing backdoor support for Russia’s war machine.”

Burde også vært åpning for MEGA export av åpen og utstyr.

4 Likes

Å likestille disse to partier og påstå at de har samme holdning når det gjelder støtte til Ukraina, tror jeg uansett de fleste ser er direkte feil. Det samme gjelder for øvrig støtten til Nato.

3 Likes

Man må se på effekten nå, om det ene blokkerer 51% og det andre 40%. Tingen er at våpen og ammunisjon ikke sendes Ukraina og administrasjonen ( biden) har skyld og republikanerene som blokkerer kongressen sammen med noen demokrater har skyld.

Heldigvis finnes det krefter på begge sider som mener USA skal sende, så vi får håpe det ordner seg.

2 Likes

Det er jo MAGA-delen av Rep som har blokkert de siste forslagene til støtte til Ukraina. Det er jo rimelig uomtvistelig. De har heller ikke kommet med noen egne forslag til støtte til Ukraina såvidt jeg vet.

7 Likes

Er det ikke pengene til Mur mot mexico de i hovedsak blokker? så blir Ukraina og Israel støtten blokkert som en følge av det?

For jeg så Trump var ute å ba alle om å blokkere mur pengene ( han er tjent med at grensegreia ikke løses før valget).

2 Likes

Altså, effekten er jo at de Rep blokkerer støtte til Ukraina, som var det som ble sagt her.

1 Like

Du kan si det er MAGA som blokkerer, men det er ikke mer enn 2-4(?) representanter som skal til. Altså om bare 1-2% av republikanerne ville sette nasjonens interesser foran Trump sine, hadde dette gått gjennom.

Når det gjelder støtten som demokratene «blokkerer», så er min forståelse at dette er Presidential Drawdown Authority. Biden har brukt av den. Kanskje kunne han brukt mer, og han kunne sikkert brukt den mer effektivt. Jeg vet ikke hva tidligere presidenter har hatt til rådighet i PDA, men de (jeg har sett) som maser om at Biden kan bruke PDA reflekterer lite over konteksten og har ganske åpenbar politisk slagside (og hvis de eier en rød caps går de ikke med den på hodet).

Støtten som ble avlyst før nyttår, ble avlyst etter at republikanerne fikk alt de pekte på. Det er helt på jordet å forsøke å likestille partiene her.

2 Likes

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1760964437442265422?s=20

Prata med noen som driver mye med import av denne type matvarer. Problemstillingen er ganske massiv. Og vanskelig. Kort forklart. Bønder i Vest Europa har masse Eu regler som gjør at ting blir dyre. Bøndene i Øst Europa har mindre EU regler som gjør at de kan selge ting billigere. Så kommer ukraina som har null Eu regler og EKSTREMT fruktbar jord, de kan selge ting ekstremt mye billigere.

Se at mange sier Russland bruker mye ressurser på å lage støy mellom Polske og Ukrainske bønder, og det stemmer nok. Men konflikten er mer kompleks enn bare russiske penger.

2 Likes

Du glemte å ta med at russisk korn også importeres til EU til lave priser. Det hadde vært interessant å sett hvordan EU-markedet hadde balansert seg uten russisk korn.

10 Likes

Kommer det så mye via offisielle kanaler? Jeg vet det er mye russisk korn som blir “vasket” i andre land slik at det ikke ser ut til å komme fra Russland. Men trodde det meste av Russisk nå var ute av markedet?

Russian wheat exports are forecast to hit a record 45.0 million tons in 2022/23, up 36 percent from the prior year and 3.5 million tons above its previous record in 2017/18. This is well above the next largest exporter with EU wheat exports at 35.0 million tons.

Russland økte eksporten sin av korn med 9 millioner tonn, mens ukraina gikk ned. Det er neppe ukrainsk korn som er årsaken til lavere priser for polske bønder for å si det sånn.

ref: Russia Grain and Oilseed Exports Expand | USDA Foreign Agricultural Service.

3 Likes

Er dette global eksport eller inn til EU eksport?

Det er global eksport som selvfølgelig påvirker prisene i markedet

By September 15, the European Commission concluded based on data analysis of the impacts of Ukraine’s exports on EU agricultural markets that “the market distortions in the five member states bordering Ukraine have disappeared.” The commission allowed the “exceptional and temporary preventative measures” to expire and announced this decision alongside renewed commitments from the European Union and Ukraine to prevent another grain glut in the member states.

ref: Fracturing Solidarity: The Grain Trade Dispute between Ukraine and the European Union

Altså, hvis de polske korn-protestene ikke er organisert av russerne via diverse mellomledd, så kan du kalle meg en krakk.

EDIT: hveteprisen er nå ned vesentlig og hovedårsaken ser ut til å være at eksporten fra Russland gikk vesentlig opp. Ikke fordi Ukraina eksporterer masse. De polske bøndene eksporterer hvete for rundt 10 mrd kroner i året, når prisene internasjonalt faller, så faller det for dem internt også.
image

6 Likes

Litt vanskelig å skille ut Russland. I EU kommisjonen sine tall for 2022, var Russlan og Ukraina slått sammen. De utgjorde 1/3 av importen. Noen land har innført importforbud fra Russland, men jeg har ikke funne gode tall på hvordan det har slått ut for 2023. Vil tro at korn handles på tvers av EU, og at delvis importforbud er lite effektivt.

En ikke helt pålitelig kilde:

Det er ingen tvil om at MAGA trenerer støtten til Ukraina. Først ville de ikke godkjenne. Så sa de at støtten til Ukraina måtte inn i budsjettet til Grensen/Israel. Gode greier sa Demokratene og i samarbeid utarbeidet de nytt budsjett. Så ville ikke Trump at Demokratene skulle få gode poeng i forhold til grensen. Emigrasjon over grensen økte under Trumps periode. Så da ville ikke Johnsen la kongressen stemme over forslaget som de i sammen hadde utarbeidet. Nå har han gitt de to ukers ferie for å trenere videre. Kanskje kommer han til å gi de ny ferie, slik at de ikke får stemt før i april.

Trump og Johnsen stinker. Johnsens argumenter stinker i denne saken. De tenker bare på seg selv og ikke tusenvis av uskyldige Ukrainere. Først sa han Ukraina måtte vise til en plan om hvordan de ville slå russland. Det er ikke slik det virker i en krig. Planene er dynamiske og endres nesten fra dag til dag. Så sier han at Ukraina er korrupt og at USA ikke kan vite hvor våpene ender. Det ligger sider ute på USA departements sider som viser dette. Skjønner heller ikke Trumps argumentasjon. Grensespørsmålet er en debatt han ikke kan tape og har vunnet mange velgere på. Om de hadde stemt kunne han sagt at det var de som fikk dette igjennom. Nå vil han være den som fikk dette utsatt i tillegg til å hjelpe Putin.

Det beste Trump har fått til er å få Europa til å jobbe mot 2 % målet. |Men også her driter han seg ut. Han får til å høres ut som et krav og en medlemsavgift. Det er et mål, men ingen forpliktelse. Det er ingen medlemsavgift. Ved sine uttalelser om at han vil oppfordre russland til å gjøre som de vil med land som ikke bruker to prosent av GDP undergraver han NATO og oppfordrer diktaturene til å gjøre som de vil.

Tror og håper dette slår tilbake på Trump som igjennom hele sin presidentperiode forherliget putin, russland og verdens diktaturer. Trump er ikke noe annet enn putins idiot. Ååå putin kalte meg et geni, ååå putin sendte meg en kjempefin gave. Listen er uendelig.

9 Likes

Nei til Taurus, med overveldende flertall. Som sagt, viljen i vesten er ikke der :frowning_face:

German Chancellor Olaf Scholz has blocked shipments of the German-made missiles to Ukraine, citing fears that the long-range weapons could be used to strike within Russia and potentially escalate the conflict.

2 Likes

Helt elændig av tyskland. Tydligvis mange der som er førnøjd med kriget og gjerne ser at det fortsetter vesterut.
Skall man få stopp på kriget og drive ut ryssen så dert helt nødvendig med attacker langt inn i ryssland, i stor skala. Eller førblir østra Ukraina, och på sikt mer, ryskt. Men tydligvis helt OK før mange i førbundsdagen.

2 Likes

Nei veldig tydelig viljen ikke er til stede i vesten. Veldig skuffende. Lar seg kue av Putler sine trusler. Blir ikke ATACMS heller med denne holdningen.

Vil ikke vesten at Ukrainia skal vinne allikevel eller?

Før eller siden må vesten make-a-stand til Putler sine trusler uansett, så hvorfor dra det ut unødvendig?

5 Likes

Støtten i den tyske befolkningen for økt våpenhjelp til Ukraina, ser ut til å være økende.

7 Likes