Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Om det er den store offensiven, eller bare en forsmak vet jeg ikke, men tallene for tapt materiell på ruzzisk side er langt over snittet:
image

20 Likes

Er dette en objektiv fremstilling?

4 Likes

We were encouraged by the better-than-expected progress on Monday, when Ukrainian units broke through heavily mined areas and advanced 5 to 10 km on some stretches of the long front in south" - Washington Post columnist David Ignatius (Biden administration officials)

10 Likes

Russerne er virkelig flinke til å d***e på draget, skyte av å ha skutt ned en drone, også viser det seg å være deres egne Iransk produserte drone :rofl:
https://twitter.com/NOELreports/status/1666306424434032643?s=20
image

12 Likes

Jeg synes det var en svært god video.

Ting som har skjedd etterpå:

  • Russland sprengte dammen for å beskytte sin vestlige flanke i Kherson
  • Ukraina angrep ikke ved Svatove, men Bakhmut og er i ferd med å ta flankene der. Jeg antar som i videoen at fokuset ikke er å slå seg så langt innover her, men å binde russiske styrker.
  • Ukraina ser ut til å ha angrepet 30-40 km vest for Vuhledar, noe som ser ut til å kunne være hovedangrepet. Det er her USA melder om at Ukraina har slått seg 5-10 km innover. (Dette kan godt være et sekundærangrep og at hovedangrepet kommer senere, umulig å si nå)
  • Ukraina har tatt ut enormt med artilleri de siste dagene. Russerne klager på at de ikke kan bruke artilleri i Belgorod uten å få massivt med motartilleri mot seg. Det er en grunn til at en relativt liten ukrainsk-vennlig styrke ikke har blitt feid av banen der. Jeg antar også at Ukraina beskytter angrepene sine ved å ha stort fokus på motartilleri der.
13 Likes

Hvis det er her, så er det målt opp ca 10 km. De russiske forsvarsverkene ligger ca 10 km til innover.

1 Like

Trodde forsvarsverkene lå nærmere fronten. Men det gir mening. Da tenker jeg umiddelbart at dette ikke er det store pushet. Dett er UKR som flytter fronten nærmere forsvarsverkene slik at de kan myke de opp med større del av arsenalet sitt.

2 Likes

Helt klart, det er vanskelig å bombe styrker i forsvarsverker når de er 20 km unna. Det er nær maksrekkevidden for en god del artilleri og utenfor rekkevidden til mortere osv. 10 km funker fint for artilleri, men for mortere så må man vel innen 3-5 km.

Når Ukraina skal bryte gjennom en slik linje, så ønsker de å kunne ta ut artilleriet russerne har satt opp bak forsvarslinjen. Dette er vel typisk plassert 10-20 km bak. Dette er nå innenfor rekkevidde av vestlig artilleri med 30 km rekkevidde (vanlig ammo til det beste 155mm artilleriet) og godt innefor rekkevidde med bedre ammotyper som koster mer, men har rekkevidde på 40-50 km.

Det blir nevnt i videoen som er postet over at Ukraina vil kjøre flere synkroniserte angrep. Det er ikke tilfeldig at de har kjørt på i Belgorod, Bakhmut og vest for Vuhledar samtidig.

9 Likes

Et lite eksempel.

Disse har ca 4,5km rekkevidde.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1666240241307381763?s=20

160runder i minuttet. Svært stor fordel for UKR å komme så tett på linjene som mulig for å myke dem opp.

5 Likes

Mer om at Australia vil gi Ukraina 41 jagerfly.

3 Likes

De har også noe merkbart på gang i Zaporizhia regionen, selv om det ikke har fått så mye oppmerksomhet.

Det et fristende å tenke at Ukraina kjører tilstrekkelig på ved Bakhmut til at Russland ikke kan flytte tropper derifra. Det reduserer tilgjengelige forsterkinger lengre sør. Dermed kan Ukraina lettere kjøre en større offensiv ved Vuhledar eller i Zaporizhia (eller begge steder).

1 Like

Ah, tenkte på 30 km vest for Vuhledar som Zaporizhia, men ser at det fortsatt er inne i Donetsk. Var ikke klar over at de hadde noe større på gang i Zaporizhia. Holder russerne også kjeft om det? :stuck_out_tongue:

Russerne lengre vest er vel opptatt med andre ting, men CNN er tydeligvis interessert i noe Ukraina driver med i Zaporizhia. Finner ikke noe særlig mer konkret enn at ukrainerne “carried out several notable operations”.

Ukraina har bombet assorterte russiske objektiver i Tokmak, Melitopol og andre steder i Zaporizhia.

Det kan være det er det dreier seg om, men jeg får ikke helt ut av hodet at Ukraina gjerne snakker om framgangen ved Bakhmut, er stillere om Vuhledar, og sier ingen ting om Zaporizhia.

2 Likes

https://twitter.com/visegrad24/status/1666368959845658624

Bulgaria’s newly appointed Defence Minister Todor Tagarev has announced he supports military aid to Ukraine amid its counteroffensive.

Bulgaria has just managed to form a pro-EU government

It has MiG-29 fighter jets that could strengthen the Ukrainian Air Force

En av kommentarene til tweeten:

Despite its historically close ties to Russia, Bulgaria has clandestinely supplied Ukraine with large quantities of arms, munitions and fuel. With the new government, perhaps we will now see more overt military donations being made.

6 Likes
1 Like

En ting jeg synes er fascinerende her er at Ukraina, når de først prøver seg, tar type 5-10 km på et par dager nær Vuhledar. Det lover ikke bra for Russland. Samtidig, jeg tenker vi først får noen svar for hvor godt det russiske forsvaret er hvis/når Ukraina bryter gjennom forsvarslinjene. Jeg tenker at Russland vil ha hatt relativt lett forsvar foran forsvarslinjene sine.

Det er neppe tilfeldig at Russland ikke har laget forsvarslinjene sine slik at de har fulgt fronten her, men at de har ligget mer som en flat linje bak. Ingen utposninger som er eksponerte. Det området Russland har tatt her var nok mer som et forsøk på å flanke Vuhledar enn noe annet.

Også interessant å se at Russland i dette området egentlig bare har en forsvarslinje. Lengre vest ser man to og så etterhvert tre forsvarslinjer.

5 Likes

Absolutt. Radaren som sitter i disse ble levert frem til 2006. Hornet har også to motorer som er gode i lav hastighet og kraftig understell.

1 Like

Hej Norge

Sidste nyt :+1:

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1666404211704365056?t=_6vRLMrZoJoux_SUcHWdbQ&s=19

:bomb::coffin: Mere Offensiv

https://nitter.nl/Archer83Able/status/1666433131543511040

Slava Ukrini :ukraine:

Dansken

6 Likes