Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

At russerne nå forsøker å si at det er utenkelig at de skulle stå bak ødeleggelsen av dammen, hadde jo vært mer troverdig om de ikke hadde diskutert dette åpent på TV for 7-8 måneder siden. Ukrainerne ønsker vel også å vinne tilbake et land som ikke er satt helt tilbake til steinalderen uten infrastruktur, bygninger osv.
https://twitter.com/MLMucci/status/1666436724564668417?s=20
image

9 Likes

Today, the Ministry of Defense reported on the defeat of the Leopard 2 tank, however, the destroyed vehicle looks more like a John Deer 4830 combine. ㅤ Yevgeny Prigozhin hastened to congratulate the military department on another victory:

“You can clearly see how the Leopard tanks move in a strange tactical maneuver towards each other. These tanks are disguised as agricultural combines, their muzzles are bent down, but this did not prevent our ATGMs from seeing enemy equipment in them.

The behavior of dill is especially outrageous. These bastards have learned to disguise tanks as combines, and tankers as combiners.

Thank you for your work. We will destroy everything that has a bent barrel."

3 Likes

Det kommer nok oppdateringer etter hvert (denne er noen timer gammel):

“Maxar said the images of more than 2,500 square km (965 square miles) between Nova Kakhovka and the Dniprovska Gulf southwest of Kherson city on the Black Sea, showed numerous towns and villages flooded.”

En ny variant av “Brente jords taktikk”.

5 Likes
3 Likes

Fastlands Norge med øyer utgjør 323 808 km², dvs. floodingen i Ukraina (est. 2.500km2) utgjør 0,8% av Norges overflate. Andel av Norges areal som er jordbruksareal er 3,5% så en tilsvarende flooding her hadde nøytralisert 23% av Norges dyrket areal. I Ukraina er det ikke minst også mange mindre byer, tettsteder som i denne omgang også går dukken.

En annet aktuelt forhold er vår lange attraktive isfrie kystlinje med øyer, bukter og dype fjorder godt egnet som hjemmesteder for fiendlig maritim virksomhet. Kystlinjen med øyer regnes til i alt 102 936 kilometer, hvorav fastlandet uten fjorder og bukter utgjør 2650 kilometer. Dersom en måler langs kystlinjen både på fastlandet og alle øyene utenfor, har bare Canada med rundt 244 000 kilometer en lengre kystlinje enn Norge. Etter Norge kommer Australia og Russland med henholdsvis rundt 59 000 og 39 000 kilometer kystlinje.

Det er naturlig nå at forvarsbudsjettet virkelig tar fart med alt av nødvendige forsvarssystemer og personell.

7 Likes

Denne burde alle journalister lese før de skriver om hvem som sprengte demningen

https://twitter.com/TimothyDSnyder/status/1666480705637851136?s=20

7 Likes

Når jeg nå ser bildene av skadene på demningen så er ikke dette noe rakett, artilleri eller selv 500kg glidebombe.

Dette er mange mange tonn sprengstoff

Før:

Etter:

8 Likes

Kreml sin versjon er sjølsagt ment for innenlands bruk. Eksportverdien er lik null.

5 Likes

Russland hadde jo lagt ut sprengstoff på demningen i høst såvidt jeg husker?

The counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine has not yet begun, NSDC Secretary Danilov said in a Reuters comment

According to him, the Russian side mistakenly accepted local Ukrainian offensive operations in various areas of the front as the beginning of a larger one.

https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1666447708708560901

Så, fortsatt ingen MBTs da :sunglasses:

3 Likes

Er nok kun probing og shaping operasjoner de kjører.

1 Like

I tillegg til områder som er direkte dekket av vann er det større områder som vil bli berørt av manglende vannforsyning, strømforsyning, avskåret transport, etc. Omfanget er enormt.

Russerne demonstrerer stadig nye lavmål i handlingene sine.

6 Likes

Nå kan ting skje fort til Ukrainas fordel .

7 Likes

Jeg tenker at det har vært veldig stille fra vesten etter at demningen brast.

Jeg må også si at jeg er litt bekymret for hva som skjer videre her. Det ville kortet ned krigen veldig hvis endel Nato land sørget for luftherredømme over Ukraina. Det er også det jeg hadde forventet som reaksjon ved evt atomvåpenbruk fra Russland.

Hvorfor tar jeg fram fly her? Fordi det ikke gir så mye mening med bakkestyrker. Der tenker jeg Ukraina er veldig godt dekket.

Jeg tenker det er mer sannsynlig at putin ryker hvis Russland blir slått av Ukraina enn av Nato-land. Hvis Nato-land blander seg inn direkte, så kan han trekke seg unna. Ville spart mye menneskeliv, men man blir sittende igjen med Putin?

5 Likes

Spelar ingen roll om P00tin ryker eller inte. Eftertrædaren kommer at vare en natsjonaislt med expansjons-ambisjoner og av samme skrot og korn som p00tin.
P00tin er ikke noe unikum, uten ganske typisk før dagens ryzka Maktelit.

8 Likes

Jeg er egentlig enig med deg. Det kunne dog hendt at Russland tok et oppgjør innad. Det har gått med mye russere i Ukraina. For at det skulle skje, så måtte dagens maktstruktur rakne.

4 Likes

Fingrene krysses for at NATO tar enda noen lag med silkehansker av! :crossed_fingers:

“NATO Secretary General Jens Stoltenberg said he will chair a meeting on Thursday, June 8, of an emergency coordination panel with Ukraine on the “outrageous destruction” of a frontline dam.”

10 Likes

Et tap for Ukraina vil frarøve mange Russere sine illusjoner. Dermed kanskje ikke like lett for en eventuell arvtager å fortsette i Putins spor?

4 Likes

Der snakker vi ja. Ødeleggelsesmessig, så er dette på atomvåpen nivå. At NATO gjør ingenting ville vært å backe unna. Noe som kunne få putin til å tenke at å sprenge atomkraftverk er ok.

Inntrykket mitt er ikke at det har gått med så mye menneskeliv, men jeg har egentlig holdt meg unna dekningen av det sivile i krigen. Det er for deprimerende.

7 Likes

Det var det jeg tenkte.

Tyskland tapte så grundig at de etter ww2 har tatt skylden selv. Noe som har gjort at landet har gjort det veldig bra etterpå.

5 Likes

Kult:

Russerne må bare knuses!

8 Likes