Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Som nevnt over, tror putler stort sett bare har flyvåpen han kan stole sånn noenlunde på, innenlands politi/ sikkerhetsstyrker er bøller som bare kan slå ned, de vil nok ikke blande seg her.

Opportunister og folk uten gode alternativer vil gjerne følge Wagner, men tror de aller aller fleste vil reagere så sent de kan komme unna med og sitte på gjerdet til utfallet blir mer klart.
Tror de kommer seg til Moskva nesten uten å møte motstand, hva som skjer da blir spennende, men ingen vil være den siste til å forlate ett synkende skip, så ting kan bli klarere før det også.

4 Likes

Litt usikker på hva slags fly set er. Sett noen si det er en SU-25 andre AN76.

Nok ikke russland, men Ukraina får det nok enklere. prigozin blir ikke president for det samme russland som putin - han får mer enn nok med å håndtere borgerkrig og maktbase.

4 Likes

AN-12 anotonov
Rosgvardia use this

Russland har lite presisjonsvåpen til fly, Wagner flytter på seg og jeg vil anta de har mye SAM.

Btw, jeg tar alt jeg poster nå som ubekreftet. Kan være gamle videoer osv.

Fint hvis Wagner og hæren sloss.

9 Likes

Håpet får jo være at Putin bruker dette som unnskyldning til å avslutte “spesialoperasjonen” i Ukraina.

3 Likes

Ja, her åpner det seg mange muligheter. Håpet kan jo være at Putin og Prigozhin ‘ødelegger’ hverandre . Og at en rimelig fornuftig mann som Misjustin tar over

3 Likes

Og marinen og missilstyrkene…

1 Like

VG: Åtland mener at Putin på mange måter møter seg selv i døren.

– Han har selv skapt dette monsteret som heter Wagner. De ble etablert på oppdrag fra Putin i 2014 og det er myndighetene som har lagt til rette for at de kunne rekruttere titusenvis av tungt kriminelle fra russiske fengsler.

Åtland synes det er vanskelig å spå hva som kommer til å skje nå.

– Det er ikke bare å arrestere Prigozjin og leiesoldatene hans, sier forskeren og peker på at de er tungt bevæpnet.


Ukraina kommer selvfølgelig til å utnytte kaoset i Russland. Den russiske kampmoralen er lav fra før… men om dette er Game over for Putin gjenstår å se… 🫣

4 Likes

Jeg tenker vi snart får se aktører som skal begynne å berike seg, på samme måte som vi så på 90-tallet. Og da er det førstemann til mølla.

Det nytter ikke å være i Ukraina og bli sprengt i fillebiter for et døende regime da…

4 Likes

Da har han valgt side.

Da kommer alle anti Kadyrov grupperingene til å støtte wagner.

8 Likes

Jeg tror ikke Kadyrov er viktig nok til at han alene avgjør hvem de forskjellige kommer til å støtte.

1 Like

Finnes endel muslimske grupper som vil styrte kadyrov. De har støttet UKR sålangt.

2 Likes

Det jeg virkelig venter på er når wagner tar kontroll over en tv-stasjon og begynner å sende

6 Likes

Jeg dør :smiley:

12 Likes

Jeg tror at de som ser på TV ikke er de viktigste å nå. De viktigste følger med på forskjellige internett fora. Her foregår informasjonsborgerkrigen nå.

Det er interessant å merke seg hvor godt ukrainerne har plukket opp det som beveger seg under overflaten i Russland. Jeg antar at det å kunne lese mellom linjene på det som skrives i russiske fora er noe som er vanskelig for vestlige analytikere.

5 Likes

Det ryktes at det er mangelen på popcorn i Ukraina er i ferd med å bli kritisk.

15 Likes

Det kommer til å bli skrevet bøker om det, og vestlige akademikere og analytikere blir avkledd fullstendig. Hvem kommer til å lure på hva Mearsheimer mener om Østeuropa neste år?

8 Likes

Skal være IL2. Det er ganske kjipt for russland. For de har ikke evig av dem.

3 Likes

Stadig dyrere installasjoner og materiell blir ødelagt. Dette ligner mere en borgerkrig enn et kupp. Putin sine styrker har angrepet et oljelager i Voronezh.
https://t.me/c/1192373108/28403

Det neste blir kanskje sprengning av broer for å stoppe kolonnen til Wagner.

Edit: Russian military correspondents report that if the Wagner PMC continues its movement, the Russian Armed Forces will blow up three bridges across the Oka River :eyes::eyes::eyes: Map: t.me/+2-dnWFiabV42YzZi

8 Likes

Er nok ganske nervøs stemning flere steder i Russland nå. Synd det nok en gang går utover sivile…

3 Likes